برج کوالالامپور یا Menara KL که در سایه پتروناس کمتر دیده میشود

به گزارش وبلاگ واحدی، وقتی کسی راجع به نماد کوالالامپور یا حتی مالزی صحبت میکند بعید است نامی جز برجهای دوقلوی پتروناس بشنوید اما برج دیگری در این شهر وجود دارد که از همه جای شهر قابل مشاهده است، برج کوالالامپور (Menara KL) یک برج تلویزیونی است که مثل همه آنهایی است که همه جای دنیا زمانی مد بود که بلندیش را به رخ هم بکشند و مثل برج میلاد خودمان است.

برج کوالالامپور یا Menara KL که در سایه پتروناس کمتر دیده میشود

می‌توان برج منارا کی ال یا برج کوالالامپور را در کنار برج‌های دوقلوی پتروناس به‌راحتی به‌عنوان مشهورترین بناهای مالزی به‌حساب آورد. این برج که در سال 1994 بنا شده است، 421 متر ارتفاع دارد و از این نظر به‌راحتی ارتفاع از برج‌های پتروناس برتری گرفته و عنوان مرتفع‌ترین چشم ‌انداز شهر را به خود اختصاص می‌دهد. نوک دوک مانند این برج تقریبا از تمام نقاط کوالالامپور قابل رویت است. سکوی مشاهده مناظر برج منارا کی ال نیز در ارتفاع 276 متری آن قرار گرفته است که حداقل 100 متر بلندتر از پل مشهور به پل آسمان بین برج‌های دوقلوی پتروناس است. چشم ‌انداز این سکو در طول روز بسیار زیبا است و حتی در شب نیز می‌توان تمامی مرکز شهر را به شکلی درخشان در زیر پای خود مشاهده کنید. برج کوالالامپور یکی از اعضای فدراسیون جهانی برج‌های عالی است که توسط سازمان‌های مختلفی برای اهداف مخابراتی و ارسال امواج رادیو و تلویزیون مورداستفاده قرار می‌گیرد. این برج در ابتدای کار قرار بود تا تنها برای ارسال امواج تلویزیونی مورد استفاده قرار بگیرد و آنتن رادیویی آن در طول فرایند ساخت به این برج افزوده شد.

منارا کی ال در بالای منطقه جنگلی بوکیت نناس (Bukit Nenas به معنای تپه آناناس) قرار دارد. این جنگل، قدیمی‌ترین جنگل این کشور به‌حساب آمده و خانه تعدادی از درختان بسیار قدیمی و گیاهان و جانوران بومی اقلیم استوایی تور مالزی است. این برج که برای مصرف اصلی ارتباطات طراحی شده است، هفتمین برج مخابراتی مرتفع در جهان به‌حساب می‌آید. در زمان ساخت آن نیز محیط اطرافش یعنی جنگل بوکیت نناس، دست‌ نخورده باقی ماند تا تعادل در توسعه منطقه رعایت شود. جالب است بدانید؛ یک درخت 100 ساله جلوتونگ (Jelutong) نیز با هزینه‌ای بسیار بالا و به‌ واسطه کشیده شدن دیوار به دور آن، سالم ماند.

در زمان ساخت این برج، قرار بود تا طرح اصلی آن نشان‌دهنده سفری به‌سوی تکامل در زندگی برای انسان‌ها باشد. سبک معماری این برج نشان‌ دهنده میراث اسلامی مالزی است و در آن کاشی‌ کاری‌های اسلامی، کتیبه‌های عربی و طرح گل‌هایی بر اساس الگوهای کهن اسلامی در کنار سایر الگوهای تنازعی مرتبط مشاهده می‌شوند. بنای اصلی دارای حالتی مقرنس (نوعی از طراحی تزئینی گنبد در معماری کهن پارسی و اسلامی) است که این امر به‌نوعی ادای دین طراحی این بنا به احیای فرهنگ و میراث معماری اسلامی است. لابی اصلی بنا و طبقه همکف بالایی آن نیز با شیشه ‌کاری‌های نفیسی تزئین شده است که مانند الماس‌های غول ‌آسا می‌درخشند. قسمت بالایی این برج نیز با الهام گیری از فرفره‌های سنتی مالزیایی طراحی شده است.

رستوران گردان بالای برج منارا کی ال به‌عنوان یکی از بلندترین سازه‌های مستقل در جهان شناخته می‌شود. می‌توانید در این رستوران که اتمسفر 360 نام دارد، درحالی‌که چشم‌ اندازی فوق ‌العاده از مرکز شهر را می‌بینید، غذایی مطبوع و چای میل کنید. یک سالن نمایش، یک آمفی ‌تئاتر، استخرهای زیبا، رستوران‌های فست فود و فروشگاه‌های عرضه سوغات نیز در این برج وجود دارد که موجب می‌شود تا این سازه زیبا به یک جاذبه مهم در بازدید از کوالالامپور بدل شود که دیدن آن برای گردشگران تور مالزی واجب است.

حقایقی درباره برج کوالالامپور

برج کوالالامپور پس از برج‌های درخت آسمان توکیو در ژاپن، برج کنتون در چین، برج سی ان در کانادا، برج استانکینو در روسیه، برج ارینتال پرل در چین و برج میلاد تهران، هفتمین برج مخابراتی مرتفع در جهان به‌حساب می‌آید. این برج برای بهبود کیفیت خدمات ارتباطی و افزایش وضوح در ارسال سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی طراحی شده است و سمبل کوالالامپور به‌حساب می‌آید.

سازه اصلی این بنا به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  1. پی و مراکز زیرزمینی که شامل سه‌ طبقه زیرزمین هستند که برای مقاصد امنیتی، انبار و فعالیت‌های خدمات مربوط به نگهداری برج به کار می‌روند.
  2. ساختمان گردشگری که در آن دفتر مدیریت، فروشگاه‌های عرضه سوغاتی و مرکز خرید 146 متری به همراه استخرهای پلکانی قرار دارند.
  3. محور اصلی برج که داری 22 طبقه است که از طریق چهار آسانسور و یا تعداد 2 هزار و 58 پله، قابل پیمایش هستند.
  4. نوک برج که پلتفرم مشاهده منظره عمومی (در ارتفاع 276 متری) و رستوران گردان را در کنار ایستگاه‌های مخابراتی و مدیریت سیگنال‌های رادیو و تلویزیون در خود جای‌داده است.
  5. میله آنتن که در نوک این برج قرار داشته و برای ارسال امواج رادیوتلویزیونی و خدمات مخابراتی به کار گرفته می‌شود.

هنگامی‌که برج کوالالامپور در حال ساخت بود، سازندگان آن با ساخت یک دیواره حفاظتی به دور یک درخت 100 ساله جلوتونگ (یا Dyera costulata)، از این درخت حفاظت به عمل آوردند. سایت این برج برای جلوگیری از آسیب دیدن این درخت که در نزدیکی مسیر پیاده‌روی آن قرار داشت، جابجا شد و این امر هزینه‌ای برابر با 430 هزار رینگت مالزی را برای سازندگان در برداشت.

این برج توسط شرکت Sdn. Bhd منارا کوالالامپور مدیریت می‌شود که یکی از شرکت‌های تابعه گروه تلکام مالزی به‌حساب می‌آید.

برج کوالالامپور نخستین مرحله مسابقات شگفت انگیز آسیا 1 بوده است و در بخش نهایی همان مسابقه نیز در مسیر رقابت قرار داشت.

نحوه دسترسی به برج کوالالامپور

دسترسی با تاکسی یا خودرو

بازدیدکنندگان می‌توانند از وسایل حمل ‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی برای رفتن به این مکان استفاده کنند. جاده‌های اصلی منتهی به این برج، جالان آمپانگ (Jalan Ampang)، جالان گرجا (Jalan Gereja) و جالان راجا چولان (Jalan Raja Chulan) هستند.

اتوبوس‌های سریع ‌السیر رایگان

اتوبوس‌های سریع ‌السیر رایگان هر نیم ساعت یک ‌بار از طریق دروازه‌های اصلی، از مسیر جنگل هیلی به‌سوی ورودی برج منارا کی ال می‌روند.

با استفاده از شبکه حمل ‌ونقل LRT (Light Rapid Transit)‎

ایستگاه LRT برج کوالالامپور در خط پوترا (PUTRA) قرار دارد (ایستگاه دانگ وانگی، Dang Wangi).

با استفاده از مونوریل

سوار بر مونوریل برج کوالالامپور شده و در ایستگاه بوکیت نناس پیاده شوید.

ساعات کاری برج منارا کوالالامپور: 9 صبح تا 10 شب در روزهای عادی هفته و 9:30 صبح تا 10 شب در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی. آدرس: Jalan Punchak, Off Jalan P. Ramlee شماره تماس: + 603 208 5448

انتشار: 7 تیر 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 15

به "برج کوالالامپور یا Menara KL که در سایه پتروناس کمتر دیده میشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج کوالالامپور یا Menara KL که در سایه پتروناس کمتر دیده میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید