تمرکز بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، چین، بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی

به گزارش وبلاگ واحدی، آنالیز ها نشان می دهد نزدیک به 68 درصد از کالاهای ایرانی تنها به 5 کشور دنیا صادر می گردد که از این کشورها، سه کشور همسایه ایران محسوب می شوند.

تمرکز بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، چین، بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی

با ما همراه باشید و با قیمت تور چین زمستان 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی در دنیا، کشور چین است. این کشور که خود در زمره بزرگ ترین صادرنمایندگان کالا به ایران قرار گرفته است، به تنهایی بیش از 18 درصد کالاهای صادراتی ایران را خریداری می نماید از این رو اهمیت چین در معادلات تجاری ایران بسیار بالاست.

پنج کشوری که مهم ترین خریدار کالاهای ایرانی در 4 ماه اول امسال بودند چین، امارات متحده عربی، عراق، کره جنوبی و ترکیه اعلام شده است. در حقیقت می توان چنین نتیجه گرفت که حتی برجام و بهبود موقعیت ایران در بازارهای دنیای هنوز نتوانسته است صادرات کشور را تحت تاثیر قرار دهد. بازار کالاهای صادراتی ایران سال هاست که به محدوده اطراف، یعنی کشورهای همسایه خلاصه شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که ضروری است ایران برای افزایش امنیت تجاری خود و رشد اثر بخشی اش در معادلات دنیای نسبت به گسترش سرزمین های تجاری خود اقدام کند.

ایران پیش از این در سال های گذشته کالاهایش را به اروپا و در بعضی موارد حتی به امریکا صادر می کرد. برند کالاهایی نظیر فرش و پسته متعلق به ایران بود اما در سال های اخیر این موقعیت متفاوت شده است و بازار ایران در آسیا و در حوزه ای دیگر در همسایگان ایران خلاصه شده است. این در حالی است که همسایگان ایران در وضعیتی نامناسب به سر می برند و بحران هایی که در این کشورها وجود دارد، خود عاملی است برای آنکه بازارهای تجاری ایران به خطر بیفتد. ناآرامی هایی که در عراق و سوریه وجود دارد، بازار کالاهای صادراتی ایران را با خطر روبه رو می نماید و بعضی معتقدند بخشی از کاهش صادرات ایران به بازارهای دنیای به همین مساله باز می شود چرا که عراق و سوریه در سال های اخیر بخشی از قدرت مالی خود را از دست داده و ناآرامی ها سبب شده است نتوانند خریدار کالاهای ایرانی باشند.

حجم صادرات ایران از ابتدای امسال تا انتها تیرماه در حدود 16 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی دو میلیون و 300 هزار دلاری را نشان می دهد. حجم صادرات ایران در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 1394 برابر با 14 میلیارد دلار برآورد شده بود.

برآوردهای انجام شده از سوی گمرک نشان می دهد در این دوره زمانی از 16 میلیارد و 300 میلیون دلار کالای صادراتی نزدیک به 3 میلیارد دلار راهی چین شده است. سهم چین از کل صادرات ایران 01، 18 درصد برآورد شده. بر اساس این گزارش پس از چین، امارات متحده با سهم 3، 15درصدی در رتبه سوم و ترکیه با 3، 13 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

بخش عمده ای از کالاهای صادراتی ایران در امسال مانند سال های گذشته کالاهای پتروشیمی و گازهای همراه نفت بوده است. سهم این دو قلم در بسیاری از سال ها برابر با 50 درصد کل صادرات غیر نفتی ایران بوده است از این رو بعضی از کارشناسان چنین ارزیابی می نمایند که نیمی از صادرات غیر نفتی ایران وابسته به صادرات نفت است و از این رو درآمدهای غیر نفتی نیز ریشه در نفت دارند.

اگر دایره آنالیز ها در حوزه خریداران کالاهای ایرانی را کمی بازتر کنیم می بینیم که در میان 20 کشور خریدار کالاهای ایرانی، تنها دو کشور اروپایی یعنی اسپانیا و آلمان وجود دارد و سایر کشورها، هر چند که بخش اندکی از کالاهای ایرانی را می خرند، در آسیا واقع شده اند. تمرکز بیش از حد بازارهای تجاری ایران در آسیا به نوعی ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد دنیای را سخت ساخته است. بخشی از این اتفاق به نبود قدرت رقابت میان ایران و سایر کشورهای فراورینماینده کالا در دنیا باز می شود و بخشی دیگر نیز ناشی از نبود برنامه مدون و تعیین برای بازاریابی و فروش اقلام صادراتی از ایران است.

ایران میخواهد در سال های پیش رو رشد 8 درصدی اقتصاد را تجربه کند. هر چند اما و اگرهای زیادی در رسیدن یا نرسیدن ایران به این رقم وجود دارد اما بعضی معتقدند بدون تنوع در بازارهای صادراتی از یک سو و با شرایط کنونی فراوری از سوی دیگر، رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصاد سخت است. تجربه سال های گذشته نشان می دهد ایران در بلندمدت، رشد مالی ای در حدود 4درصد را پشت سر گذاشته و رسیدن به رشد پایدار 8 درصدی الزامات فراوانی را در خود دارد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت کالاهای صادراتی که از ایران راهی بازارهای دنیای می شوند، چندان گران قیمت نیستند و قیمت اعلام شده برای هر تن کالای صادراتی این شائبه را به وجود می آورد که در حوزه صادرات ایران بیشتر خام فروشی را در دستور کار دارد.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 396 دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و 292 دلار بوده است.

ایران میخواهد در سال های آینده از خام فروشی فاصله گرفته و یکی از مهم ترین سرفصل های برنامه اقتصاد مقاومتی در ایران نیز بر همین موضع دلالت دارد. در این راستا، صادرات نفت نیز خام فروشی محسوب شده و توسعه صنعت پتروشیمی از مهم ترین مولفه هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: اعتماد

منبع: تسنیم
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 885

به "تمرکز بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، چین، بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، چین، بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید