ترامپ، ترامپی تر شده است

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران- آمریکا در ماه های اخیر درگیر بحران های کم سابقه ای شده است که مستلزم تغییر رویکرد های دونالد ترامپ بود، اما رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با این بحران، به جای تغییر رویه اش، به عادت های قدیمی خود بازگشته است.

ترامپ، ترامپی تر شده است

به گزارش خبرنگاران، روز یکشنبه به وقت آمریکا، ترامپ ویدئویی را توئیت کرد که جنجال زیادی به پا کرد و نهایتا مجبور به حذف آن شد. در این ویدئو، شخصی شعار نژادپرستانه قدرت سفید را سر داده بود؛ شعاری که متعلق به سفیدبرترپندار ها است و انتشار آن به تنش های نژادی در آمریکا دامن زد. در پی اوج گیری انتقاد ها از این ویدئو، ترامپ تقریبا چهار ساعت بعد، آن را حذف کرد. کاخ سفید مدعی شده است که ترامپ این شعار را نشنیده بود.

توئیت جنجالی ترامپ، نشانه دیگری بود که او حساسیت اوضاع آمریکا را به اندازه کافی درک ننموده است. در هفته های اخیر، آمریکا درگیر اعتراضات نژادی گسترده ای بود که پس از قتل یک شهروند سیاه پوست به نام جورج فلوید به دست یک افسر سفیدپوست در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا شعله ور شد. ترامپ در مواجهه با اعتراضات نژادی کوشش زیادی برای التزام به بی طرفی انجام نداد و در بسیاری مواقع، اظهاراتی اعلام نمود که بیانگر طرفداری او از سفیدپوستان است. او بار ها معترضان جنبش جان سیاه پوستان مهم است را تهدید به برخورد خشن و نظامی کرد و بر لزوم برقراری نظم و امنیت تاکید نمود. بسیاری از ناظران معتقدند که ترامپ به جای اینکه عامل وحدت بخش در جامعه باشد، به تفرقه و شکاف در جامعه دامن زده است.

اما رویکرد ترامپ در مقابل سایر بحران ها مانند بیماری کرونا، تفاوت چندانی با رویکردش در مقابل اعتراضات نژادی ندارد. ترامپ در بحران کرونا نیز مواضع جنجالی اتخاذ کرد که شاید بارزترین آن ها تشویق مردم به تزریق موادضدعفونی نماینده است. بیماری کرونا در صدسال گذشته بی نظیر بود و باعث بدترین سقوط مالی از زمان رکود عظیم شد؛ به نحوی که در یک مدت زمان نسبتا کوتاه، اقتصاد آمریکا از راستا رونق و شکوفایی وارد راستا رکود و بیکاری شدید شد. علاوه بر خسارت های مالی، کرونا جان بیش از 120 هزار آمریکایی را نیز گرفت. در بحبوحه این تلاطم ها و مسائل بهداشتی و مالی، آمریکا از نظر اجتماعی نیز درگیر آشوب و اعتراضات نژادی شد. از دیدگاه بعضی ناظران آمریکایی، ترامپ احتیاج داشت که این تغییرات عظیم را درک کند و متناسب با آن ها رویکرد و رفتارش را تغییر دهد یا به عبارتی، با اوضاع فعلی سازگار گردد. اما ترامپ، رویه های قدیمی خود را ادامه داد.

به عنوان نمونه، داده های مرکز پژوهشی پیو نشان می دهد که بیشتر مردم آمریکا از جنبش جان سیاه پوستان مهم است حمایت می نمایند. این حمایت حتی میان افراد نسبتا محافظه کار نیز افزایش پیدا نموده است. با این حال، ترامپ همچنان از اتخاذ مواضعی به نفع سیاه پوستان خودداری می نماید. مرکز پیو می گوید محبوبیت ترامپ به خاطر نحوه مواجهه با اعراضات نژادی کاهش یافته است. از هر 10 آمریکایی، شش نفر می گویند که رئیس جمهور در پاسخ به این اعتراضات پیغام اشتباهی صادر نموده است. طبق داده های مرکز پژوهشی پیو، 48 درصد مردم آمریکا معتقدند که ترامپ روابط نژادی را بدتر نموده است. 19 درصد می گویند ترامپ در بهبود روابط نژادی پیشرفت نموده، همچنین، 19 درصد بر این باور هستند که ترامپ برای بهبودی روابط نژادی کوشش نموده، ولی پیروز نبوده است. 12 درصد نیز می گویند که ترامپ اصلا به موضوع نژادی نپرداخته است.

کرونا استرس ترامپ را بیشتر کرد.

تندروتر از خود

در ماجرای کرونا نیز رویکرد ترامپ تغییری ننموده است. او در ابتدای شیوع این بیماری در آمریکا، ابتدا سعی کرد آن را کم اهمیت نشان دهد. سپس، وقتی اوضاع بحرانی شد مواضع ضدونقیضی گرفت و چندین بار تاکید نمود که این بیماری بزودی از بین خواهد رفت. اما حالا که این بیماری از بین نرفته و در بعضی ایالت ها حتی اوج گرفته، ترامپ نسبتا سکوت نموده است. این روز ها ترامپ مشغول توئیت کردن علیه جو بایدن و دمکرات هاست. ترامپ بیش از همه چیز، روی انتخابات تمرکز نموده و مدام در این خصوص توئیت می نماید. اما بعضی معتقدند که اگر ترامپ در برابر بحران های عظیم آمریکا تغییر نکند، ممکن است در انتخابات شکست بخورد. مجله آتلانتیک اخیرا در طی یادداشتی به قلم پیتر بینارت، استاد روزنامه نگاری در دانشگاه شهری نیویورک، نوشت: اگر دونالد ترامپ در انتخابات شکست بخورد، به این خاطر خواهد بود که کشور تغییر نموده، ولی او تغییری ننموده است.

بینارت با بیان اینکه ترامپ در شرایط پراسترس فعلی، ترامپی تر شده است، به دلایل عدم تغییر رویکرد ترامپ پرداخت و نوشت: همه آنچه افکار عمومی از ترامپ می دانند، نشان می دهد که احتمال تحقیر شدن توسط وقایعی خارج از کنترل اش، استرس عظیمی به او وارد می نماید؛ و همه آنچه دانشمندان درباره استرس می دانند، نشان می دهد که استرس باعث می گردد افراد به عادت های قدیمی خود روی بیاورند. استرس، تغییر کردن را برای افراد سخت می نماید، با وجود اینکه آن ها به شدت به تغییر احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ و راه سختِ پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

به گفته بینارت، استرسی که در نتیجه بحران های گوناگون به ترامپ وارد شد، باعث شد که ترامپ به جای به کارگیری روش های جدید در ارزیابی گزینه ها، به عادت های قدیمی خود در شخصی کردن مسائل بازگردد. او با ادبیاتی نژادپرستانه، چین را مقصر کرونا اعلام نمود، معترضان را به برخورد قهرآمیز تهدید کرد و از مجسمه های فدرالی در برابر معترضان دفاع کرد. همچنین او به کرات سعی کرد به وسیله حملات به باراک اوباما، جو بایدن و رئیس سازمان بهداشت جهانی، بحران کرونا، رکود مالی و اعتراضات را به نزاع های شخصی تبدیل کند. نزاع هایی که در آن ها بسیار احساس راحتی می نماید.

بینارت در انتها نوشت: اما این رویکرد، نتیجه عکس داد. همزمان با آسیب دیدن وجهه سیاسی ترامپ در اثر وقایع ملی، او به وسیله تبدیل شدن به یک نسخه تندروتر از خود به استرس فزاینده پاسخ داد. امری که آمریکایی های بیشتری را متقاعد کرد که او مرد مناسبی برای مرحله فعلی نیست. این یک چرخه بی رحمانه است و احتمالا تا روز انتخابات و حتی بعد از آن، ادامه خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1222

به "ترامپ، ترامپی تر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، ترامپی تر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید