راه های جایگزین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج چین از پروژه

به گزارش وبلاگ واحدی، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم ورود قوی وزارت نفت برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی علیرغم خروج چین از این پروژه گفت که باید با اعتمادسازی و دادن تضامین لازم به مردم آن ها را تشویق به سرمایه گذاری کنیم.

راه های جایگزین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج چین از پروژه

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اسدالله قره خانی در گفت وگو با خبرنگاران در تحلیلی از وضعیت فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج کامل شرکت ملی نفت چین از قرارداد توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی گفت: با خروج چین از فاز 11 پارس جنوبی کار مقداری سخت شده است. از لحاظ تأمین سرمایه طبق محاسبات قبلی این فاز حدود 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. همچنین موضوع تکنولوژی در میان است. در قرارداد قبلی با شرکت توتال بر بحث انتقال دانش تأکید شده بود، آن ها متعهد بودند دانش و تجهیزات در اختیار ما قرار دهند چون چاه های پارس جنوبی بعد از حدود چهار سال افت فشار پیدا نموده و بعد از آن فراوری کاهش پیدا می نماید.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما در بهره برداری از گاز در منطقه مشترک از کشورهای همسایه جلو افتاده ایم اما اگر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در ادامه راه استفاده نکنیم احتمال برهم خوردن توازن وجود دارد.

قره خانی ادامه داد: قرارداد ما با توتال 20 ساله بود تا اگر بعد از سه ، چهار سال استفاده از چاه ها افت فشار پیدا کرد آن ها این مشکل را برطرف نموده و در عین حال هم به اصل سرمایه خودشان دست پیدا نمایند، به همین دلیل توتال ناگزیر به استفاده از تکنولوژی های جدید بود و اینکه این تکنولوژی و دانش را وارد کشور کند. ما در قرارداد تأکید داشتیم که بازپرداخت ها به وسیله چاه های فاز 11 بوده و درآمد دیگری از سایر چاه ها وجود نداشت. از این طریق می توانستیم دانش فنی روز را هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: با توجه به خروج توتال از این پروژه و اکنون خارج شدن چین باید راه های جایگزین برای انجام فاز 11 پارس جنوبی را آنالیز کرد. در قرارداد ذکر شده بود که در صورت عقب نشینی توتال، شرکت CNPC جایگزین می گردد، یعنی 51 درصد از سهم توتال، 30 درصد سهم CNPC و 19 درصد سهم پتروپارس بود. در آن قرارداد CNPC می توانست سهم توتال را در اختیار بگیرد. بعد از گذشت زمان CNPC با تهدید و تحریم آمریکا روبرو شد. آن ها پروژه های زیادی در جهان دارند که به طریقی با آمریکا مرتبط است. به هر حال تهدیدها اثرگذار بود و آن ها از ایران رفتند. قطعا در این شرایط باید خودمان کار را جلو ببریم.

وی شرح داد: ممکن است در بعضی قسمت ها کار سختی داشته باشیم چون تأمین منابع مالی به وسیله دولت امکان پذیر نیست. می توان به وسیلهی همچون پذیره نویسی در بورس و جلب اعتماد مردم از سرمایه های آن ها و دلارهای انباشته شده برای تأمین سرمایه و ارز استفاده کرد مشروط به شفاف بودن و معین بودن سود مردم و اینکه تضامین خاص به مردم داده گردد. اگر این کار سود مالی معینی داشته باشد می توان منابع مالی آن را از این طریق تأمین کرد.

قره خانی با اشاره به مانع بعدی یعنی لزوم داشتن دانش فنی و تجهیزات روز در ادامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: در ابتدای کار نیازی به دانش فنی روز و تجهیزات آنچنانی نیست. با توجه به اینکه ما تجربه تحریم های قبلی را هم داشتیم. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس همین شرکت ها آمدند و بعد رفتند. وزارت نفت آن موقع مکلف شد وارد میدان شده و کار را انجام دهد. یاری هایی به وسیله صندوق توسعه ملی و بخش های مختلف صورت گرفت. امروز این پالایشگاه در روز 45 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای 90 درصد و دارای استانداردهای یورو 4 و یورو 5 فراوری می نماید. اگر آن روز زانوی غم گرفته و کار را رها می کردیم امروز به این شرایط نمی رسیدیم که قدرت مانورمان بالا رفته و حرفی برای گفتن داریم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید وزارت نفت قرص و محکم پای کار آید، اضافه کرد: دادن تضامین لازم و اطمینان به مردم جهت سرمایه گذاری در این پروژه لازم است. بعد از آن می توانیم تجهیزات را تأمین نموده و کار را جلو ببریم. البته که حدود 60 درصد تجهیزات را می توانیم در داخل کشور فراوری کنیم. شاید تنها نیاز به وارد کردن مواد اولیه باشد که برای آن ارز نیاز داریم.

قره خانی درباره ورود سپاه برای تکمیل فاز 11 پارس جنوبی گفت: من کاری ندارم که قرار است کدام نهاد و ارگان وارد گردد بلکه تأکید بر آن است که وزارت نفت باید پای کار آید و همچون پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار را جلو ببرد که آن پروژه را هم بخشی را سپاه و بخشی را شرکت های دیگر انجام دادند. کار خیلی بزرگی بود که به وسیله شرکت های مختلف پیش رفت.

وی درباره تأثیر خروج چین از فاز 11 پارس جنوبی بر روی فراوری انرژی به خصوص بهره برداری گاز از میدان های مشترک با همسایگان گفت: فاز 11 برای میعانات گازی است که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده که در مرحله طرح و نقشه و برنامه ریزی است. یعنی در فاز صفر قرار داریم. در این فاز توتال هزینه جزئی 50 میلیون دلاری کرد و رفت که هزینه های اجرا شده هم برای ما مانده است.

وی اضافه کرد: فاز 11 دقیقا در نقطه صفر است. آن طرف آمریکایی ها برای قطر گاز استخراج می نمایند. گاز سیال است و از زیر زمین می رود. به نسبتی که هر طرف بهره برداری بیشتر کند نفع بیشتری هم می برد. شاید از این منظر ضربه بخوریم چون ما زیرساخت های لازم را در عسلویه ایجاد نموده و ضمن سرمایه گذاری بازار مصرف ایجاد کردیم ولی هنوز اصل گاز آورده نشده است ولی با این وجود ما می توانیم این پروژه را راه بیندازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 478

به "راه های جایگزین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج چین از پروژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های جایگزین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج چین از پروژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید