طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان شروع می گردد
به گزارش وبلاگ واحدی، تهران (پانا) - معاون سازمان راهداری با اعلام شروع راهداری زمستانی سال جاری از نیمه آبان ماه می گوید این آمادگی در اقدامات صورت گرفته راهداران طی بارش برف روزهای گذشته در کوهپایه های البرز نشان داده شد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رضا اکبری از آغاز طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان ماه اطلاع داد و اضافه نمود: بعلاوه برای نخستین بار، هواشناسی جاده ای استفاده از داده ها و مدل های پیش بینی شرایط جوی موجود در پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی معتبر را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم در سال های آینده سامانه های ملی با قابلیت های سامانه های بین المللی فراهم شده و در دسترس قرار گیرند.
اکبری درباره چگونگی و جزئیات تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی گفت: برای زمستان سال جاری پیش بینی ها حاکی از این است که بارش های بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، از این رو آغاز طرح راهداری زمستانی و تشکیل قرارگاه را از 15 آبان ماه (دو هفته زودتر از سال گذشته) آغاز کردیم و آمادگی نیروهای خود را در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دادیم.
وی اضافه نمود: با آماده سازی 1055 باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار 12000 راهدار و 9600 دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی می رویم و یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظه ای بر اساس مدل های پیش بینی موجود تجهیز کردیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بعلاوه اظهار داشت: در سال های گذشته همه تحلیل ها و ارزیابی های هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی می شد اما برای سال جاری برای جاده ها و محورهای مواصلاتی می توانیم با بهره گیری از داده ها و نرم افزارهای نو از شرایط آب و هوایی نقاط مختلف و جاده ها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب آگاه شویم.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم در سال های آینده بتوانیم با استفاده از سامانه ها یا نرم افزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی این کار را انجام دهیم، ادامه داد: هواشناسی جاده ای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام می گردد و با آنالیز و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و شرایط بارش، تحلیل ها را انجام می دهند که می توانم به عنوان مثال بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا می توانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم تا ضمن جلوگیری از این پدیده برف روبی را بهتر انجام دهیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه آموزش های لازم در راستای مدیریت عملیات و اپراتوری برف روبی و بعلاوه تحلیل هواشناسی جاده ای با استفاده از نرم افزارهای موجود به تعدادی از راهداران در رده های مختلف داده شده و برای سایرین نیز در حال اجراست، گفت: با استفاده از هواشناسی جاده ای می توانیم محدودیت های موجود در زمینه نگهداری زمستانی راه ها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تا حدی پوشش دهیم و اکیپ های عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و … در محورهای مواصلاتی حضور پیدا نمایند و بر اساس اولویت و اهمیت معین شده برای راه ها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام گردد.
وی گفت: در این راستا ضمن استفاده از تحلیل ها و پیش بینی های سازمان هواشناسی می توانیم با استفاده از نرم افزارهای هواشناسی جاده ای دقیق تر از گذشته از شرایط آب و هوایی جاده ها آگاه شویم و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخدادها و اتفاقات مانند بسته شدن محورها و گیر کردن مردم در جاده ها جلوگیری کنیم.
منبع: خبرگزاری پانا