لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فراوری کالاهای اساسی صنعت نفت

به گزارش وبلاگ واحدی، استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت استقلال کامل کشور در بخش صنعت نفت و لزوم خودکفایی در این بخش، گفت: اقدام شایسته جهاد دانشگاهی در فراوری مته های حفاری موجب غرور و افتخار است و اکنون ضروری است برنامه ریزی برای فراوری دیگر کالاهای اساسی مورد احتیاج صنعت نفت نیز توسط جهاد دانشگاهی انجام گردد.

لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فراوری کالاهای اساسی صنعت نفت

به گزارش خبرنگاران، دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از روند آماده سازی خط فراوری انبوه مته های حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان، با تاکید بر ضرورت استقلال کشور در کالاهای اساسی، اظهار کرد: باید استان خوزستان، در بسیاری موارد منشاء اثر باشد و بسیاری از کالاهای مورد احتیاج صنعت، به ویژه در حوزه نفت، در استان فراوری گردد.

شریعتی گفت: خوزستان دارای منابع عظیم و ظرفیت های خدادادی متعددی مانند منابع عظیم نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، آب های روان و مرزها و موارد مشابه است، این در حالی است که نگاه به استان، آنگونه که باید نیست؛ در نتیجه باید کوشش کنیم که از ظرفیت هایی که دارای ارزش اضافه کرده هستند، محصول فراوری کنیم و موجب رشد و شکوفایی کشور شویم.

وی اضافه کرد: البته در پروژه های بزرگ، خیلی مهم نیست که در چه استانی کار انجام گردد و همین که در کشور اجرایی شوند و موجب خودکفایی شوند، دارای اهمیت است. در مسیر پیشرفت و توسعه نیز باید از ظرفیت های علمی دانشگاه های داخلی و خارجی استفاده گردد.

شریعتی توضیح داد: فراوری مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان از آن جهت دارای اهمیت است که این کار از ابتدا تا سرانجام کاملا ایرانی است و دانش فنی آن بومی شده است. برخی محصولات وجود دارند که پایه و اساس توسعه و پیشرفت کشور هستند و در آن موارد، ضروری است که به صورت کامل بومی سازی انجام گردد. هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که همه احتیاجهای خود را در داخل فراوری کند و این روش، اشتباه است. در گذشته نیز در خصوص فراوریات داخلی، نگاه به این صورت بود که باید محصولاتی در داخل فراوری گردد که جایگزین واردات باشند، ولی این نگاه موفق نبود و اکنون نگاه بر توسعه صادرات است به این معنی که از ظرفیت های موجود در کشور استفاده گردد تا آن منابع، ارزش اضافه کرده پیدا نمایند و به این ترتیب، توسعه صادرات صورت گیرد.

استاندار خوزستان تاکید نمود: برخی محصولات، به عنوان محصولات مادر و پایه و اساس پیشرفت مطرح هستند که در آن موارد، حتما باید سرمایه گذاری لازم انجام گردد تا کشور در آن زمینه بی احتیاج گردد. به عنوان مثال در صنایع غذایی، گندم محصول استراتژیکی است که پایه و اساس غذایی ما را تامین می نماید، در نتیجه ضروری است که در این زمینه استقلال داشته باشیم، حتی اگر واردات آن ارزان تر باشد.

وی اضافه کرد: نفت نیز مانند گندم دارای اهمیت است، زیرا تامین نماینده منابع مالی و مهم ترین محصول ارزآور کشور است، به همین دلیل هم زمانی که قصد دارند به کشور آسیب برسانند، به وسیله نفت اقدام می نمایند. در نتیجه بی احتیاجی صنعت نفت به واردات، واجب است و در این حوزه باید به استقلال برسیم. در حال حاضر بخش عمده ای از قطعات و محصولات مورد احتیاج صنعت نفت در استان خوزستان و کشور فراوری می گردد و تنها 20 درصد آن وارداتی است، ولی همین مقدار هم باید به صفر برسد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، استاندار خوزستان گفت: اقدام قابل تحسین جهاد دانشگاهی در بومی سازی و فراوری مته های حفاری، اقدامی استراتژیک است، زیرا کار به طور کامل بومی شده و طراحی و مهندسی آن کاملا در کشور اجرا شده است و واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 130

به "لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فراوری کالاهای اساسی صنعت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فراوری کالاهای اساسی صنعت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید