نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بعد از 20 ماه

به گزارش وبلاگ واحدی، حزب کمونیست چین قرار است ماه اکتبر مهم ترین نشست سال جاری خود یعنی نشست کمیته مرکزی را برگزار کند؛ نشستی که برای نخستین بار پس از 20 ماه برگزار می گردد.

نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بعد از 20 ماه

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، این نشست در حالی قرار است برگزار گردد که چین هم اکنون گرفتار کندی رشد مالی و جنگ تجاری با آمریکا است.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین متشکل از بیش از 200 مقام متعلق به دولت، ارتش و شرکتهای دولتی این کشور بوده و به نوشته خبرگزاری شینهوا قرار است در ماه اکتبر در شهر پکن نشست خود را برگزار کند. این خبرگزاری نوشت که برنامه زمانی این اجلاس در جریان یک نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست چین متشکل از 25 عضو و تحت ریاست شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور معین شده است.

طبق گزارش شینهوا، قرار است کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست خود به آنالیز مسائل کلیدی مربوط به حفظ و ارتقاء حاکمیت ملی و نظام سوسیالیستی چین بپردازد هر چند که این خبرگزاری تاریخ های دقیق را برای این نشست معین نکرد. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از زمان فوریه 2018 که توصیه به لغو محدودیتهای قانون اساسی برای دورهای ریاست جمهوری شی جینپینگ کرد تا کنون نشستی را برگزار نکرده است.

به گزارش بلومبرگ، از زمانی که دنگ شیائوپینگ، رهبر عالی مقام اسبق چین، بیش از چهل سال پیش برنامه گشایش و اصلاحات خود را شروع کرد تا کنون سابقه نداشته که حزب کمونیست چین برای این مدت طولانی یک چنین نشستی را برگزار نکند. چین توضیحی برای این تغییر رویه نداده است.

با وجود آن که این اجلاس قرار است در مقطعی در میانه برنامه توسعه پنج ساله حزب کمونیست چین (برنامه ای به طور معمول مختص معین سیاست های مالی) برگزار گردد اما خبرگزاری شینهوا در گزارش خود مطرح نمود، دستورکار این اجلاس بیشتر سیاسی است. در این گزارش تاکید شد، این کمیته به تصویب سیاستهایی برای تضمین اداره حزب حاکم مطابق قوانین خواهد پرداخت.

این رهبران قرار است نشستهایشان را طی یک دوره از مناسبتهای حزب کمونیست برگزار نمایند و انتظار می رود که شی جینپینگ ناظر بر اجرای یک رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس پایه گذاری چین کمونیستی در تاریخ اول اکتبر باشد. در هفته های بعد از آن کشور جمهوری خلق چین با پیشی دریافت از اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل به پرسابقه ترین کشور کمونیستی در دنیا خواهد شد.

چین در حال حاضر با مسائلی نظیر فشارهای بین المللی، تعرفه های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه واردات کالاهای چین به هدف دریافت امتیاز های تجاری و همچنین تنشهای دیپلماتیک مربوط به مساله اعتراضات هنگ کنگ و حمایت نظامی آمریکا از تایوان روبرو است.

اجلاس ماه اکتبر چهارمین اجلاس کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از زمانی که شی جینپینگ در اکتبر 2017 به دومین دور دبیر کلی این حزب رسید محسوب می گردد. در فوریه 2018 این کمیته یک نشست دیگر تشکیل داد تا درباره خاتمه دادن به محدودیتهایی در قانون اساسی چین که جلوی ریاست جمهوری یک نفر را در این کشور برای بیش از دو دور متوالی می گیرد به بحث بپردازد و در نهایت راه را برای باقی ماندن شی جینپینگ در قدرت برای مدتی نامحدود هموار کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 360

به "نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بعد از 20 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بعد از 20 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید