نماینده عراقی: دخالت های خارجی مانع فعالسازی توافق بغداد-پکن است

به گزارش وبلاگ واحدی، نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق گفت که بعضی طرف های خارجی مانع اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن هستند.

نماینده عراقی: دخالت های خارجی مانع فعالسازی توافق بغداد-پکن است

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فاضل الفتلاوی نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق گفت که خواست بعضی طرف های خارجی و موانعی دیگر در مقابل اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن واقع شده است. این در حالی است که تازمانی که این توافق ها فعال نشوند، عراق نمی تواند گامی رو به جلو بردارد.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: بعضی طرف های خارجی مانع فعال سازی توافق امضاء شده با طرف چینی برای پیشبرد اقتصادی عراق می شوند. اجرای توافق با چین عراق را از صرف هزینه بسیار بالا دور می نماید همان گونه که در بسیاری از کشورها که با پکن در مورد توسعه زیرساخت ها و پروژه های خود توافق کردند، این امر محقق شد.

الفتلاوی گفت: در صورتی که این موانع و دخالت های طرف های مختلف در توافق نامه های اقتصادی بغداد به ویژه با چین ادامه یابد، عراق نخواهد توانست در عرصه خدمات، سازندگی و زیرساخت ها گامی رو به جلو بردارد.

فاضل جابر نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق نیز هفته پیش گفت: این آمریکاست که به دلیل جنگ سرد با چین، از اجرای توافق امضا شده میان بغداد و پکن ممانعت می ورزد و آمریکایی ها تنها طرفی هستند که به وسیله بازوهای سیاسی خود در عراق در راستا اجرای این توافق مانع تراشی می نمایند.

در سپتامبر 2019 یک ماه قبل از شروع اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله دریافت از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی سابقه قرار دهد (جزئیات بیشتر).

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله ای از ابهام است و با آنکه کمیسیون اقتصادی مجلس عراق تاکید دارد که این توافق در جریان است و متوقف نشده اما بعضی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق و عقب نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می دهند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1287

به "نماینده عراقی: دخالت های خارجی مانع فعالسازی توافق بغداد-پکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده عراقی: دخالت های خارجی مانع فعالسازی توافق بغداد-پکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید