واکنش سازمان محیط زیست به تعویق اجرای سراسری طرح کاهش

به دنبال اظهار نظر پلیس در مورد تعویق احتمالی اجرای مرحله دوم طرح کاهش یا (LEZ)، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه نباید افراد قانون گریز مبنای تصمیم گری و عمل قرار گیرند، گفت: موضع رسمی سازمان حفاظت محیط زیست اجرای قانون است و قانون معاینه فنی مربوط به سال 1353 مربوط می گردد بنابراین تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش تنها به کسانی یاری می نماید که تاکنون هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع رسانی ها در مورد ضروت اخذ برگه معاینه فنی نداشته اند.

واکنش سازمان محیط زیست به تعویق اجرای سراسری طرح کاهش

وحید حسینی - دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا- در گفت وگو با خبرنگاران تاکید نمود: قانون معاینه فنی مبنی بر اینکه همه خودروها باید معاینه فنی داشته باشند، قانون مصوب سال 1353 است همچنین قوانین بالادستی مثل قانون هوای پاک، بر ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط کلیه خودروها تاکید دارد. افزون بر این، در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مصوبه ای مربوط به اجرای مرحله دوم کاهش از ابتدای آبان ماه به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت های لازم برای اجرای مرحله دوم طرح کاهش وجود دارد؟ توضیح داد: طی سه سال اخیر با راه اندازی سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی)، افزایش و ارتقای مراکز معاینه فنی، اجرای طرح کاهش در منطقه (LEZ) و اطلاع رسانی و مکانیزه شدن معاینه فنی، زیرساخت ها و مقدمات اجرای معاینه فنی فراهم شده است.

موکول کردن اخذ برگه معاینه فنی به دقیقه 90 قانون گریزی است

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد ازدحام خودروها در مراکز معاینه فنی به منظور اخذ برگه معاینه به عنوان عاملی برای تعویق در اجرای طرح کاهش اظهار کرد: از ماه ها قبل در مورد اجرای مرحله دوم طرح کاهش و ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط همه خودروها اطلاع رسانی شده بود اما اینکه با وجود این همه اطلاع رسانی، تعدادی از شهروندان اخذ برگه معاینه فنی را به دقیقه 90 موکول نموده اند، مشکل قانون گریزی آنان را نشان می دهد و مطمئن باشید که با عقب انداختن اجرای مرحله دوم کاهش کاری از پیش نمی بریم.

حسینی ادامه داد: متاسفانه در هر موضوعی عده ای کار خود را به لحظات آخر موکول می نمایند و مشابه این وضعیت را هر ساله در مورد تعویض کارت ملی در کشور شاهد هستیم. بدین ترتیب که برخی با وجود اطلاع رسانی های متعدد دولت، باز کار خود را به روزهای آخر اسفند موکول می نمایند و مجبور می شوند که ساعت ها در صف منتظر بمانند بنابراین این مشکل قانون نیست.

این مقام مسئول در دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه مرحله دوم طرح کاهش به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست، گفت: بر اساس قانون معاینه فنی در دهه 50، کلیه خودروهای کشور باید برگه معاینه فنی داشته باشند و خواسته سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا این است که این قانون در سراسر کشور اجرایی گردد چون ناراحت هستیم که چرا علاوه بر تهران در سایر شهرهای ایران اجرا نمی گردد چون مشکل آلودگی هوا علاوه بر تهران در شهرهایی مثل مشهد، اراک، تبریز، شیراز و ... وجود دارد بنابراین در این شهرها هم باید اخذ برگه معاینه الزامی گردد و اعمال قانون معاینه فنی به شکل سراسری باشد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در تهران، شهرداری تصمیم گرفته که به وسیله ایجاد زیرساخت ها، معاینه فنی خودروها را به طور 24 ساعته و در طول هفته کنترل کند واین موضوع از ماه ها قبل اطلاع رسانی شده است، بنابراین نباید افراد قانون گریز مبنای تصمیم گری و عمل قرار گیرند. ضمن اینکه طرح کاهش بالاخره باید در یک زمانی اجرا گردد و عقب انداختن آن هم تاثیری در کاهش ازدحام مراجعه نمایندگانی ندارد که کار خود را به دقیقه 90 موکول نموده اند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تاکید نمود: نظر رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای قانون است و بر اساس قانون همه خودروها باید معاینه فنی اخذ نمایند. از نظر من تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش، تنها به کسانی یاری می نماید که تاکنون هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع رسانی ها در مورد ضروت اخذ برگه معاینه فنی نداشته اند.

حسینی در خاتمه با اشاره به اینکه دقت داشته باشیم که موکول کردن معاینه فنی به دقیقه 90، یک ایراد دیگر هم دارد، توضیح داد: واضح است که همه خودروها نمی توانند موفق به اخذ برگه معاینه فنی شوند بنابراین مالکان خودروها باید زودتر نسبت به اخذ برگ معاینه فنی اقدام می کردند تا اگر از پاس کردن آزمون معاینه فنی بازماندند، فرصت تعمیر و اصلاح مشکل خودروی خود را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واکنش سازمان محیط زیست به تعویق اجرای سراسری طرح کاهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان محیط زیست به تعویق اجرای سراسری طرح کاهش"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید