کمال وندی: گام سوم در صورت اقدام جدی اروپا ممکن است برداشته نشود

به گزارش وبلاگ واحدی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید نمود: با ادامه بی عملی اروپایی ها در انجام تعهدات برجامی، طبق برنامه اعلام شده، ایران حدود یک ماه دیگر گام سوم را برخواهد داشت.

کمال وندی: گام سوم در صورت اقدام جدی اروپا ممکن است برداشته نشود

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، بهروز کمال وندی در حاشیه نشست خبری امروز وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران، درباره جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته ای گفت: اگر طرف مقابل در یک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، براساس آنچه قبلا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام نموده است، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به گزینه های متعدد ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای اضافه نمود: در همین زمینه جلساتی را نیز برگزار می کنیم و تصمیم نهایی در سطح مسئولان عالی کشور بوده و بسته به شرایط اتخاذ شده و پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بسیار مهم است که وزارت امور خارجه معین کند شرایط چگونه پیش می رود و طرف مقابل چه قدم هایی را برداشته و چه امیدهایی وجود دارد.

کمال وندی اضافه نمود: همانطور که قبلا اعلام شده، اقدامات بعدی ایران هم شامل تعلیق تعهدات است، بنابراین تعهدات کنار گذاشته نمی گردد بلکه تعلیق می گردد و اگر آن ها به تعهدات خود بازگردند، طبیعتا ما نیز باز خواهیم گشت و به تعهداتمان عمل می کنیم.

وی اضافه نمود: آقای ظریف در جلسه امروز نیز اشاره کردند که در بین برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی، ترسی وجود دارد که باید بر این ترس غلبه پیدا نمایند، آن ها این توانایی را دارند که در مقابل آمریکا بایستند و از تصمیمات خود و تعهداتشان دفاع نمایند.

معاون امور حقوقی و بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: هم اکنون این ظرفیت و توانایی وجود دارد و آمریکایی ها تقریبا به همه جهان از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی فشار می آورند، البته زمانی که با این کشورها جداگانه صحبت می گردد، هیچ کدام زیربار فشارهای آمریکا رفتن را نمی پذیرند، اما مهم این است که تصمیم جدی گرفته و اقدام عملی انجام دهند.

کمال وندی اضافه نمود: اگر اقدام آن ها جدی باشد ممکن است نیازی به برداشتن گام سوم نباشد، اما اگر طرف مقابل قدم جدی برندارد حتما گام دیگری در پیش است؛ به این صورت که هرچه جلوتر برویم، تعهدات کمتر شده و درعمل دیگر برجامی باقی نخواهد ماند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره روند اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران گفت: حجم ذخایر اورانیوم در حال افزایش است و درباره آب سنگین نیز با حداکثر ظرفیت کار می کنیم.

کمال وندی اضافه نمود: براساس آنچه وزارت امور خارجه اعلام می نماید، اروپا حداقل در کلام اعلام می نماید می خواهد اقداماتی انجام دهد اما در عمل هنوز چیزی مشاهده ننموده ایم.

وی گفت: گفته اند که اینستکس فعال و پردازشی از تراکنش های مختلف صورت گرفته است اما وزارت امور خارجه باید جمع بندی و ارزیابی داشته باشد تا ما نهایتا در جلسات مشترک با دستگاه های مختلف به این تصمیم برسیم که آیا زمان آن رسیده که گام بعدی را برداریم یا خیر؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه نمود: البته زمان آن از قبل معین شده یعنی حدود یک ماه دیگر خواهد بود و این یک ماه منتظر تحولات هستیم، فعلا چیزی که بگردد با آن امیدوار بود که گام سوم در پیش نخواهد بود، ندیده ایم.

کمال وندی گفت: کاهش تعهدات ایران به این مفهوم است که از 130 تن آب سنگین و 300 کیلو اورانیوم غنی شده عبور نموده ایم.

وی با بیان اینکه روند کار ما افزایشی است، اضافه نمود: روند کار ما شیب رو به بالا دارد که حرکتی مانند قطار است یعنی هر چقدر زمان می گذرد سرعت آن نیز بالاتر می رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید نمود: ما عملا در مسیری قرار گرفته ایم که سرعت ما براساس برنامه ریزی فنی، هر هفته نسبت به قبل افزایش پیدا می نماید.

کمال وندی گفت: این روندی است که در داخل خود گام ها نیز پیش بینی شده است، یعنی گامی را که بر می داریم ابتدا ممکن است با آرامش برداشته گردد، اما هرچه جلوتر می رویم، سرعت افزایش ذخایر بالاتر می رود.

وی با بیان اینکه درصد غنی سازی همان چهار و نیم درصد است، اضافه نمود: حجم ذخایر در حال افزایش است و درباره آب سنگین نیز با حداکثر ظرفیت کار می کنیم و به برخی بازارها صادراتی کوچک داریم که برای حفظ آنها، آب سنگین به آنجا نیز صادر می گردد.

معاون امور حقوقی و بین الملل سازمان انرژی اتمی در انتها گفت: آنچه مسلم است این است که ما با کنار گذاشتن یا تعلیق تعهدات، سرعت فعالیت های هسته ای را افزایش می دهیم.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 335

به "کمال وندی: گام سوم در صورت اقدام جدی اروپا ممکن است برداشته نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمال وندی: گام سوم در صورت اقدام جدی اروپا ممکن است برداشته نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید