اعلام آمادگی چابهار برای تکمیل پروژه اقتصادی چین-پاکستان

به گزارش وبلاگ واحدی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از آمادگی این منطقه برای تکمیل پروژه اقتصادی چین - پاکستان اطلاع داد و گفت: منطقه آزاد چابهار آمادگی خود را به مقامات مسوول چینی و پاکستانی در راستای تکمیل پروژه اقتصادی سی پک (CPEC) بیان کرد.

اعلام آمادگی چابهار برای تکمیل پروژه اقتصادی چین-پاکستان

عبدالرحیم کردی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به نشست کریدور اقتصادی چین و پاکستان به منظور تکمیل پروژه سی پک (CPEC)اظهار کرد: در این نشست اکثر مقامات پاکستانی و چینی حضور داشتند و در ارتباط با مناسبات سرمایه گذاری چینی ها در مسیر کاشغر به گوادر مسائل مختلفی مطرح شد و مباحث حمایتی و پشتیبانی مدنظر نهاده شد.

وی ادامه داد: کاشغر - گوادر یک کمربند جاده ای است که به گوادر وصل می گردد و هدف اصلی آن دسترسی به منابع انرژی خاورمیانه و نیز بازارهای منطقه ای است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی ایران در این نشست، بیان نمود: در ارتباط با همکاری های چابهار - گوادر به عنوان حلقه مکمل پروژه CPEC، ظرفیت ها، پتانسیل ها، امکانات و زیرساخت های چابهار تشریح شد و در این نشست اعلام کردیم که منطقه آزاد چابهار می تواند در جهت اقتصادی شدن پروژه مذکور گام بردارد که این مسئله هم از سوی پاکستانی ها و هم از سوی چینی ها مورد استقبال نهاده شد و قرار بر این شد تا با مطالعات علمی بیشتر حرکت در مسیر اجرایی همکاری گوادر - چابهار به عنوان مکمل پروژه در دستور کار قرار گیرد.

کردی ادامه داد: علاوه بر این در نشست مذکور مباحث مربوط به شهرک های صنعتی در کل این محور مدنظر نهاده شد. دغدغه اصلی پاکستانی ها اشتغال و مشارکت جوامع محلی و نیز مباحث زیست محیطی بوده و چینی ها نیز مصمم برای توسعه سرمایه گذاری در این منطقه بودند.

به گزارش خبرنگاران، دالان اقتصادی پاکستان–چین مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است که هم اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا 46 میلیارد دلار بود اما اکنون به 54 میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه های حمل ونقلی مدرن، فراوری نیروگاه های انرژی، و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، زیرساخت های کشور پاکستان را به سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در 13 نوامبر 2016، محموله های چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند، به این ترتیب این دالان اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.

طرح اجرای کریدور اقتصادی سی پک که از سال 2015 شروع شده است شامل احداث شبکه های حمل و نقل مدرن، احداث نیروگاه های انرژی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در سراسر پاکستان است. چینی ها قصد دارند با استفاده از بندر در دست احداث گوادر در جنوب ایالت پاکستان، مواد خام مورد احتیاج کارخانه های خود را به چین منتقل نمایند و در عوض از این طریق کالاهای خود را به کشورهای منطقه ای و از آنجا به دیگر کشورهای دنیا صادر نمایند.

با تور چین همراه شوید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 118

به "اعلام آمادگی چابهار برای تکمیل پروژه اقتصادی چین-پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی چابهار برای تکمیل پروژه اقتصادی چین-پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید