آنالیز روانشناسی رنگ خاکستری ، تأثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل

به گزارش وبلاگ واحدی، خاکِستَری به هرگونه طیف از رنگ های میان سیاه و سفید گفته شده که معمولاً اندوه، افسردگی و ناامیدی را در ذهن انسان تداعی می نماید.

آنالیز روانشناسی رنگ خاکستری ، تأثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل

به گزارش ، رنگ های متنوع و گوناگونی در دنیای پیرامون ما وجود دارد که هر کدام برای خود دارای انرژی های مختلفی هستند و بر روی بسیاری از آدم ها تاثیرگذاری قابل توجهی دارند، یکی از این رنگ های معروف خاکستری است که امروز قصد دارد تا شما را با سیر تا پیاز روانشناسی رنگ خاکستری آشنا نماید، پس پیشنهاد می کنیم اگر رنگ خاکستری را دوست دارید این مطلب را بخوانید.

خاکِستَری به هرگونه طیف از رنگ های میان سیاه و سفید گفته می گردد. در کل به رنگ سیاه، سفید، و پرده های گوناگونِ خاکستریِ میان آن دو، رنگ های خنثی گفته می گردد.

اگر نور سبز و شیء قرمز باشد رنگ حاصل مایل به خاکستری خواهد شد، برای این که نور رنگ مکمل بیشتری از شیء دارد که رنگ شیء را مهار می نماید. رنگ خاکستری بیشتر در طبیعت و در صنعت مُد دیده می گردد. تصاویری که در آن ها تماماً از رنگ های خنثی استفاده شده، تصاویر سیاه وسفید یا تک فام نامیده می شوند.

نام این رنگ از مقایسهٔ آن با رنگی که معمولاً خاکستر دارد مشتق شده است.

با رنگ خاکستری معمولاً اندوه، افسردگی و ناامیدی تداعی می گردد.

انواع طیف های رنگ طوسی یا خاکستری

نقره ای، طوسی، خاکستری روشن و تیره، دودی، سربی و سربی تیره طیف های مختلف رنگ خاکستری محسوب می شوند.

رنگ طوسی یا خاکستری نماد چیست؟

  • رنگ خاکستری نماد اعتماد و اطمینان، بی طرفی، عقل و هوش، آرامش، سازش، استقلال و رسمیت است.
  • رنگ طوسی نماد آرامش و صرفه جویی است.
  • رنگ خاکستری تیره نماد غم و اندوه و افسردگی است.

نماد های اصلی رنگ طوسی یا خاکستری

  • عقل و هوش

خاکستری نماد عقل است، چون مغز ار ماده خاکستری تشکیل شده است.

  • بی طرفی

خاکستری نماد بی طرفی و عدم وابستگی است.

  • سازش

خاکستری بین دو رنگ سیاه و سفید قرار گرفته و نماد سازش بین دو جبهه مخالف است.

  • استقلال

رنگ خاکستری نماد استقلال و عدم وابستگی است.

  • افسردگی

خاکستری نماد کاهش انرژی و افسردگی است.

شخصیت شناسی رنگ طوسی یا خاکستری

  • افرادی که رنگ طوسی را دوست دارند، سعی می نمایند کمتر با دیگران ارتباط برقرار نمایند و معمولا دوستان زیادی ندارند
  • این افراد به راحتی احساسات خود را بروز نمی دهند و سعی می نمایند که احساسات عاطفی خود را سرکوب نمایند
  • افرادی که رنگ طوسی یا خاکستری را دوست دارند، افرادی بی طرف و بی تفاوت نسبت به همه مسائل هستند
  • این افراد، بسیار اهل عمل و آرام هستند و دوست ندارند توجه ها را به خود جلب نمایند
  • افرادی که بیشتر لباس خاکستری می پوشند، افرادی محافظه کار و قابل اعتماد است

خواص، خصوصیات و تاثیر رنگ طوسی یا خاکستری بر بدن

مطالعات نشان داده که استفاده زیاد از رنگ خاکستری باعث کاهش انرژی، خستگی و بی حالی و افسردگی می گردد.

اگر مدت زیادی در یک اتاق به رنگ طوسی یا خاکستری، زندگی کنید پس از مدتی دچار استرس، اضطراب و ترس شده و گوشه گیر و منزوی می شوید.

رنگ طوسی یا خاکستری نشانه چیست؟

  • خاکستری نشانه بدبینی است
  • خاکستری نشانه پیری است، مو ها با افزایش سن به رنگ خاکستری در می آیند
  • در برخی فرهنگ ها، حیوانات خاکستری رنگ نشانه بدبختی هستند
  • رنگ طوسی و خاکستری از رنگ های پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن هستند، چون به راحتی با همه رنگ ها ست می شوند

نام انواع سنگ های طوسی یا خاکستری رنگ

یشم خاکستری، سنگ ماه، مروارید سیاه، یاقوت خاکستری و عقیق خاکستری از سنگ های طوسی و خاکستری رنگ در طبیعت هستند.

روانشناسی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی

رنگ خاکستری رنگی کاملا خنثی و فاقد گرمی است. خاکستری، محافظی در برابر تأثیرات بیرونی است. خاکستری معمولا احساسات منفی ایجاد می نماید. مثلا ابر های ضخیم، مه و دود خاکستری هستند. خاکستری، رنگ فرار است و عدم فراوری؛ چون نه سفید است و نه سیاه. این رنگ، دیواری در اطراف شخص می کشد.

رنگ خاکستری ممکن است برای برخی افراد گزینه بهتری نسبت به مشکی باشد. در حالی که به خودی خود هیچ قدرت محرک هوشی ندارد، ولی با عقل و دانش و استحکام در ارتباط است. این رنگ نشانه ترس و فقدان احساس است و شفافیت و درخشندگی دیگر رنگ ها را کم می نماید. رنگ خاکستری بی تفاوتی، عدم مشارکت و همکاری و سستی و تنبلی را در فرد به وجود می آورد. در زمان جنگ و افزایش فشار های روانی تمایل به این رنگ بیشتر می گردد.

رنگ خاکستری پذیرای افکار جدید است و بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ارتباط برقرار می نماید. تحت تاثیر رنگ خاکستری، افراد با شخصیت، محترم، مسلط به خود و اهل عمل به نظر می رسند و شخصیت آن ها تا حدی اسرار آمیز، زیرک و جذاب جلوه می نماید. رنگ خاکستری حالتی از وقار، اقتدار، استقلال، اعتماد به نفس، خوداتکایی و رسمی بودن را نشان می دهد و تا حدی با ابهت به نظر می رسد.

رنگ خاکستری متالیک برای معرفی کالا های خیلی جدید و هنری استفاده می گردد. این رنگ سرعت و شایستگی را نشان می دهد و نوید دهنده تکنولوژی و پیشرفت های علمی است. رنگ خاکستری فرصت تجدید نظر و تغییر یک تصمیم بد به یک تصمیم خوب را به وجود می آورد.

رنگ خاکستری در دکوراسیون

از تاثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی منزل در خلق فضایی ظریف و ماهرانه بهره ببرید. رنگ خاکستری به دلیل ماهیت خنثی خود، توانایی ترکیب شدن با بیشتر رنگ ها را دارد و می تواند در فضای دکوراسیون داخلی بسیار خوش بدرخشد، اما رنگی نیست که بتوان راحت از آن در دکوراسیون منزل استفاده کرد.

اگر می خواهید اتاقتان حسی آرام را القا کند به دنبال رنگ روشن تر بروید، اما اگر می خواهید اتاقتان درخشش بیشتری داشته باشد می توانید رنگ خاکستری تیره تر را انتخاب کنید. رنگ خاکستری تیره تر باعث می گردد سایر رنگ های به کار رفته در اتاق بیشتر نمایان گردد. وقتی که مناسب ترین طیف رنگ خاکستری را برای دکوراسیون داخلی انتخاب کردید حالا نوبت به استفاده از رنگ های مناسب در کنار آن می گردد. با خاکستری هم می توان؛ خانه ای شاد داشت، به شرط اینکه از رنگ سفید و در نقاطی هم رنگ های مختلف دیگر استفاده گردد. خاکستری با رنگ های شادی همچون سبز، آبی و سفید متعادل می گردد.

خاکستری و سفید هر دو از جنس رنگ های خنثی و خوش ترکیب اند. اما ترکیب خاکستری و سفید زمانی در دکوراسیون داخلی خیره نماینده می شوند که سفید، روشن و نسبتا براق باشد و خاکستری، تم زغالی و مات داشته باشد این ترکیب فوق العاده ای برای اتاق نشیمن می گردد.

رنگ زرد براق یا زردی که ته رنگ نارنجی را با خود به همراه دارد، به خوبی در کنار خاکستری زغالی و یا حتی خاکستری سرد و کم رنگ می نشید.

بنفش با ته مایه خاکستری و خاکستری، به خوبی در کنار هر نوع خاکستری خوش می نشیند، اما بهتر است برای داشتن ترکیب متفاوت تر و جذاب تر رنگ خاکستری خود را کمی ملایم تر انتخاب کنید که ترکیب شما بی نظیرتر باشد.

رنگ سبز صدری از آن دسته رنگ های گرم و شیکی است که ترکیبش با رنگ خاکستری بیش از پیش جذاب و خیره نماینده می گردد. به خوبی می توانید از ترکیب رنگ سبز صدری برای داشتن فضایی متفاوت و شاد و در عین حال رسمی بهره ببرید. رنگ نارنجی تند و براق در کنار خاکستری پر رنگ با ته مایه زغالی می تواند یک آشپزخانه متمایز و بی نهایت پر انرژی را ایجاد کند. ترکیب صورتی و خاکستری به دلیل خاصیت ملایم خود برای فضا هایی مثل اتاق خواب که احتیاج به آرامش بیشتری در آن در آن حس می گردد گزینه بسیار مناسبی است و ترکیبی خاص، دوست داشتنی و آرامش بخش را فراهم می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 163

به "آنالیز روانشناسی رنگ خاکستری ، تأثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل" امتیاز دهید

3 کاربر به "آنالیز روانشناسی رنگ خاکستری ، تأثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز روانشناسی رنگ خاکستری ، تأثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید