واگذاری توسعه بندر چابهار به هندی ها تا ماه آینده

به گزارش وبلاگ واحدی، براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی ایران، پروژه مدیریت و توسعه بندر تجاری چابهار تا ماه آینده در یک قرارداد موقت به یک شرکت هندی واگذار خواهد شد.

واگذاری توسعه بندر چابهار به هندی ها تا ماه آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از فایننشال تایمز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران - در سفر به دهلی نو، پایتخت هند، در دیداری با همتای خود عنوان نموده است که پروژه مدیریت و توسعه بندر تجاری و استراتژیک هند تا یک ماه آینده در یک قرارداد کوتاه مدت به یک شرکت هندی واگذار می گردد.

بندر چابهار که در استان سیستان بلوچستان ایران واقع گردیده است، از اهمیت خاصی برای کشورهای ایران، هند، افغانستان، پاکستان و به طور کلی آسیای میانه برخوردار است و موجب تسهیل روابط تجاری و دسترسی این کشورها به یکدیگر می گردد.

آخوندی همچنین خاطرنشان نموده است که برای تکمیل و توسعه این بندر استراتژیک تنها لازم است یک راه و کانال امن بانکی میان ایران و هند که مورد قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، ایجاد گردد که تاکنون زیرساخت های آن فراهم گردیده و طرف هندی نیز آن را پذیرفته است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های دوطرفه میان هند و ایران بر روی توسعه بندر چابهار، اعلام نموده است که ما هم اکنون به سمت و سوی بهره برداری از این بندر و پروژه پیش خواهیم رفت و تحویل آن به شرکت هندی عرض یک ماه آینده صورت خواهد پذیرفت.

نخستین مرحله از پروژه توسعه و مدیریت بندر چابهار در دسامبر سال گذشته 2017 میلادی توسط حسن روحانی ریاست جمهوری ایران به بهره برداری رسید.

وی در ادامه اضافه نمود امیدواریم تحریم های خصمانه و اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران، در روابط تجاری و تبادلات نفتی میان این دو کشور شکاف و اختلال ایجاد نکند.

قرارداد همکاری میان ایران و هند برای مدیریت و توسعه بندر چابهار پس از دیدار تاریخی روسای بلندپایه دو کشور به دعوت ناندرا مودی، نخست وزیر هند از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در ماه مه سال 2016 میلادی صورت گرفت.

نخست وزیر هند در این دیدار وعده داد که در بندر شهید بهشتی چابهار 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد نمود. چابهار برای هندوستان اهمیتی سوق الجیشی دارد و نقطه اتصال این قدرت نوظهور اقتصادی با بازارهای هدفش در کشورهای آسیای میانه و در مراحل بعد هم با شرق اروپا و منطقه قفقاز است.

البته هند برای اتصال به بازارهایش در آسیای میانه و قفقاز، از بنادر پاکستان هم می تواند استفاده کند اما چابهار چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی از بنادر پاکستان برای هند باصرفه تر و مطمئن تر است. بنابراین اهمیت ژئوپلوتیکی و جغرافیایی بندر چابهار ایران موجب گردیده است که هند برای توسعه و مدیریت این منطقه آزاد تجاری سرمایه گذاری های هنگفتی نموده و با ایران در این خصوص همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 50

به "واگذاری توسعه بندر چابهار به هندی ها تا ماه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری توسعه بندر چابهار به هندی ها تا ماه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید