شروع مستندنگاری پلان سازه های شهر جهانی گور در محور ساسانی

به گزارش وبلاگ واحدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شروع فصل اول مستندنگاری پلان سازه های شهر جهانی گور فیروزآباد اطلاع داد.

شروع مستندنگاری پلان سازه های شهر جهانی گور در محور ساسانی

میراث آریا: مصیب امیری با اعلام این خبر گفت: فصل اول مستندنگاری پلان سازه ای شهر گور شهرستان فیروزآباد با روش ژئوفیزیک پس از اخذ مجوز از طرف پژوهشگاه به سرپرستی علیرضا عسکری چاوردی و پی یر فرانچسکو کالیری از 14 آبان 98 شروع شده است.

او ادامه داد: شهر گور از جمله شهرهای دوران ساسانی است که به نام های دیگری مثل اردشیر خوره، شهر جور، کوره اردشیر خوانده می گردد. این شهر با نقشه ای کاملاً مدور با قطر 1950 متر ساخته شده است. فضای داخلی شهر مثل یک چرخ پره دار از طریق 10 محور خیابانی به 20 ناحیه بزرگ و همانند هم تقسیم شده بود.

امیری اظهار کرد: فضای مرکزی شهر، خود در باروی مدور دیگری که قطر آن در حدود 400 متر بوده قرار داشته است. خیابان های شهر به صورت شعاع هایی به کناره های این باروی داخلی منتهی می شده اند. در نقطه مرکزی فضای داخلی شهر، برج عظیم چهار گوشه ای (که در متون تاریخی به نام تیربال از آن نام برده شده) قرار گرفته است که در واقع مرکز تمامی شهر محسوب می گردد. در اطراف این برج تپه های بزرگی که از آوار بناها شکل گرفته اند، دیده می گردد. بعضی از آن ها همانند بنای موسوم به تخت نشین که آتشکده اصلی شهر بوده، تا حدودی شناخته شده اند. در واقع می توان گفت که در داخل دایره مرکزی شهر فقط ابنیه آیینی، اداری، تشریفاتی قرار داشته است. در حالی که دایره خارجی و بزرگ تر شهر محل خانه ها و ابنیه ساکنان شهر بوده است.

این بنا در سال 97 به همراه هفت اثر دیگر با عنوان منظر (محور) ساسانی فارس در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 677

به "شروع مستندنگاری پلان سازه های شهر جهانی گور در محور ساسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مستندنگاری پلان سازه های شهر جهانی گور در محور ساسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید