از بین بردن ویروس کرونا چرا بسیار سخت است؟ نکاتی مهم درباره ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ واحدی، ویروس ها میلیارد سال است که در کره زمین وجود دارند. دلیل مقاومت بالای ویروس ها این است که بدون اینکه در واقع زنده باشند در محیط باقی بمانند. این توانایی ویروس ها پتانسیل بالایی را برای ایجاد همه گیری در میان انسانها بوجود می آورد. کرونا ویروس از یک ماده ژنی که در یک غلاف پروتئینی پوشیده شده است تشکیل شده است.

از بین بردن ویروس کرونا چرا بسیار سخت است؟ نکاتی مهم درباره ویروس کرونا

مقدار این ویروس یک هزارم قطر یک تار مو است. وجود این ویروس خارج از بدن میزبان مانند یک موجود غیر زنده است. این ویروس می تواند از راه دستگاههای تنفسی مانند بینی و دهان وارد بدن فرد گردد. این ویروس پس از ورود به سلولهای بدن فعال شده و به سرعت میلیون ها ویروس از نوع خود را فراوری می نماید. به همین علت است که استفاده از ماسک خانگی یا نوع آماده آن به شدت توصیه میگردد.در این مقاله از دسته دانستنی در خبرنگاران بلاگ به آنالیز علل اصلی اینکه چرا کرونا ویروس نو براحتی قابل از بین بردن نیست میپردازیم.

این ویروس از ترفند های خاصی برای ایجاد بیماری و سرایت استفاده می نماید. بدون اینکه شخص متوجه گردد وارد بدن شده و اقدام به تکثیر خود می نماید. پس از ورود ویروس به بدن میزبان تا مدتی از هیچ عائم بیماری خبری نیست. اما فرد در این هنگام به صورت یک ناقل باعث سرایت این بیماری می گردد. به جز به وسیله انسان، این ویروس قابلیت انتقال به وسیله اشیا و مواد غذایی راهم دارد؛ به همین علت ضروری است که با نحوه ضدعفونی کردن همه چیز در خانه از جمله گوشت، مرغ، میوه و.. آشنا باشید.

این ویروس برای بعضی افراد کشنده است و برای بعضی دیگر حالت های خفیف تری دارد. در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری از توسعه این بیماری و از بین بردن ویروس کرونا وجود ندارد. محققان با تمرکز و سرعت بالایی در حال آنالیز راه های کنترل و دارو ها و واکسن های مختلف برای کنترل از بین بردن ویروس کرونا هستند.

کرونا ویروس: شیمی یا زیست شناسی؟

ویروس هایی که دستگاه تنفسی را درگیر می نمایند از دو محل وارد بدن میزبان شده و ایجاد بیماری می نمایند. بینی و دهان که از همین دو موضع ویروس به دیگران سرایت می نماید. این ویروس ها با احتمال کمتری ریه را درگیر می نمایند. اما درصورت ایجاد این بیماری در ریه ها احتمال کشندگی آن بالاتر است.

  • کرونا ویروس نو نیز مانند سارس در دهان و بینی توسعه می یابد براحتی به وسیله عطسه و سرفه منتقل می گردد. باید توجه داشت این ویروس با احتمال کمتری وارد ریه ها می گردد اما در صورت بروز این اتفاق کشندگی بالاتری خواهد داشت.
  • قدرت سرایت این ویروس بالاس و مانند انواع دیگر سرماخوردگی است. کشندگی این ویروس از ویروس سارس کمتر است.
  • ویروس سارس در سالهای 2002 و 2003 در اسیا به صورت همه گیر توسعه یافت.
  • یکی از ویژگی های کووید 19 این است که مانند سارس علائم بیماری سریعا بروز نمی یابند و فردی که دچار این ویروس گردد بدون اینکه علائمی داشته باشد و از این مسئله مطلع باشد یک ناقل ویروس است. به وسیله همین ویژگی این ویروس کل جهان را درنوردیده است.
  • ویروس هایی از این دست در صد سال اخیر همه گیری های وسیع و مرگباری را ایجاد نموده اند. آنفلوانزا در سالهای 1918، 1957 و 1968 و اپیددمی های سارس و مرس و ابولا از جمله اپیدیمی های ناشی از کرونا ویروس بوده اند.
  • بمانند کووید 19 این بیماریها همگی از حیوانات به انسانها سرایت پیدا نموده اند.

نکته جالب در خصوص ویروس کرونا این است که خارج از بدن انسان هیچ گونه علائم حیاتی مانند: حرکت، متابولیسم(سوخت و ساز) و تکثیر و فراوری مثل را از خود نشان نمی دهند و آنها را نمیتوان موجود زنده نامید. به این صورت این ویروس ها می توانند مدت زمان نسبتا طولانی ای در محیط به صورت غیرفعال باقی بمانند. مطالعات خیر نشان می دهند که ماندگاری کرونا ویروس نو از سارس بسیار بیشتر است.

کووید 19 روی سطح کارهای بانگی و شناسایی و کارت سوخت تا 24 ساعت و روی سطوح استیل و پلاستیکی تا مدت 3 روز باقی می مانند. این زمان در خصوص ویروس سارس حدود چند ساعت بوده است. در سال 2014 دانشمندان نوعی ویروس را که از حدود 30.000 سال پیش ب صورت منجمد در محیط به جای مانده بود، کشف کردند. این ویروس قادر است پس از خروج از حالت انجماد دوباره ایجاد بیماریزایی کند. وقتی این ویروس وارد بدن میزبان می گردد، به وسیله غلاف پروتئینی خود به سلولهای بدن فرد حمله می نماید. سپس کنترل ملکولی سلول را بدست گرفته و به بازفراوری خود به وسیله منایع سلول می پردازد.

کرونا ویروس ها ویژگی ای دارند که در طی فرایند سرایت و حمله به سلولها نوع پروتئین خود را بهبود ببخشند. این قابلیت به ویروس توان مطابقت با شرایط را میدهد و ماندگاری آن را طولانی تر می نماید. البته نگران حیوانات خانگی نباشید! با مطالعه درباره نقش حیوانات خانگی در انتشار کرونا متوجه خواهید شد که انتقال این ویروس فقط در اثر تماس انسان ها خطرناک خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نقش حیوانات خانگی در توسعه و شیوع کروناویروس!

جستجو برای روش های کنترل و از بین بردن ویروس کرونا

یک ویروس کرونا که وارد یک سلول می گردد می تواند به تنهاییی در عرض چند ساعت چندین هزار ویروس از نوع خودش را فراوری کند. این تعداد در کل بدن در طی چند روز به حدی خواهد رسید که در چند قطره از خون بیمار می توان چند صد میلیون از این ویروس را مشاهده کرد.

  • حمله ویروس ها به بدن مقاومت بدن و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت. مواد شیمیایی مدافع بدن در خون ترشح شده و دمای بدن افزایش می یابد که در این هنگام اصطلاحا بدن تب می نماید. گلبولهای سفید در مناطقی که مورد حمله ویروس ها قرار گرفته است این ویروس ها را از بین می برند. معمولا با این فعل و انفعالات در بدن شخص احساس می نماید بیمار است.
  • تفاوت باکتری ها و ویروس ها در این است که باکتری ها ساختار پروتئینی مخصوص خود را دارند و انتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین می توانند ساختار پروتئینی این باکتری ها را از بین ببرند. ولی به سلولای بدن اسیبی وارد نمی نمایند. اما در رابطه با ویروس ها این چنین نیست و پروتئین ویروس در واقع پروتئین خود بدن انسان است. لذا بیشتر داروهایی که می توانند این ویروس ها را از بین ببرند برای بدن مضر و آسیب رسان هستند.
  • به همین دلایل داروهای ضد ویروس بایستی بسیار هدفمند و دقیق ساخته شوند. این داروها بایستی دقیقا فقط پروتئین های فراوری شده به وسیله ویروس را شناسایی و از بین ببرند. این پروتئین ها خاص هر ویروسی هستند و این بدین معنی است که یک داروی ضدویروسی برای ویروس دیگر نمی تواند بکار گرفته گردد.
  • از آنجاییکه ویروس ها بسیار سریع تکامل پیدا می نمایند دارو های ضد ویروسی برای مدت طولانی قابل استفاده نیستند.

کرونا ویروس نو در ابتدای حیات خویش است لذا با گذشت زمانی نه تنها طولانی بارها نوع خود را عوض می نماید و احتمالا تا چندی دیگر به صورت یک سرما خوردگی بسیار ساده دیده خوهد شد. در طول این مدت ضروری است تا توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله و پیشگیری از کرونا را جدی بگیرید.

انواع میوه های فصل مثل انار، پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، نارنج، سیب و … سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند . برای استفاده از این میوه ها پروتکل ضدعفونی کردن آن ها را رعایت کنید . یک ظرف بزرگ و تمیز را از آب پر کنید و چند قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید، میوه ها را در آن بریزید و 2 الی سه دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسکاچ تمیز میوه ها را کف اقتصادی کنید و بشورید. سپس آب بکشید و اجازه دهید خشک شوند . می توانید سینک ظرفشویی را هم تمیز بشورید و ضدعفونی کنید و میوه و سبزیجات را در سینک ظرفشویی را به همین ترتیب بشورید . مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت توصیه می گردد .

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی ضروری است؟ به توصیه سازمان بهداشت جهانی

منبع: اُکالا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2053

به "از بین بردن ویروس کرونا چرا بسیار سخت است؟ نکاتی مهم درباره ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بین بردن ویروس کرونا چرا بسیار سخت است؟ نکاتی مهم درباره ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید