رژیم شیر تا 2 هفته ایراد ندارد

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران : رژیم شیر یکی از انواع رژیم های لاغری سخت گیرانه و در عین حال عجیب است که بر اساس آن طی 2 هفته یا گاهی تا یک ماه تنها ماده غذایی که می خورید شیر است.

رژیم شیر تا 2 هفته ایراد ندارد

در رژیم تک خوری شیر که جزء روش های اصولی و استاندارد قرار نمی گیرد، شما برای هر وعده صبحانه ، ناهار، عصرانه و شام فقط مجاز به مصرف دو لیوان شیر هستید.

به گزارش خبرنگاران، اگر به مهمانی دعوت شدید و لباس موردعلاقه تان کمی تنگ شده، چاره ای ندارید که طی چند روز چند کیلو وزن کم کنید آن هم در سریع ترین زمان ممکن! برترین گزینه هم شاید این برنامه غذایی باشد، اما بهتر است بدانید که این رژیم سالم ترین گزینه نیست. به علاوه اینکه این برنامه غذایی لاغری برای پاکسازی بدن هم به کار می رود. بعضی قبل از آغاز رژیم اصلی، از این روش برای پاکسازی بدن استفاده می نمایند تا سموم و مواد زائد بدن را دفع نمایند. همین پاکسازی شیر باعث تسکین اعصاب شده و فشار روانی را کاهش می دهد.

به دلیل وجود اندازه کالری و چربی بالا، معمولا شیر به عنوان یک منبع غذایی خوشنام برای رژیم های لاغری شناخته نمی شود، اما رژیم شیر که یکی از شیوه های کاهش وزن سریع است، صرفا تک خوری شیر دارد و سایر غذاها در این رژیم حذف می شوند. هرچند رژیم شیر یکی از معروف ترین رژیم ها به شمار می آید اما آیا رژیم سالمی است؟ تقریباً همه ما از فواید شیر و تأثیرش در تأمین کلسیم و مواد مغذی مورد احتیاج بدن آگاهیم، اما شیر نمی توانید تمامی مواد غذایی بدن را تأمین کند. اصولا متخصصین تغذیه رژیم های محدود و تک غذایی را پیشنهاد نمی دهند، چون این رژیم ها می توانند عوارض زیادی داشته باشند.

این روش از لاغری یکی از انواع رژیم لاغری سخت گیرانه و در عین حال عجیب است که بر اساس آن، طی دو هفته یا گاهی تا یک ماه تنها ماده غذایی که می خورید شیر است. در رژیم تک خوری شیر که جزء روش های اصولی و استاندارد قرار نمی گیرد، شما برای هر وعده صبحانه، ناهار، عصرانه و شام فقط مجاز به مصرف دو لیوان شیر هستید، این یعنی در مجموع 8 لیوان شیر برای یک روز کامل. فکر می کنید احتیاجی به شرح بیشتر باشد؟ به قول آن اصطلاح قدیمی که چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است طبیعتا رژیم تک خوری شیر منطقی و عقلانی نیست، چراکه بدن برای تأمین مواد مغذی مورد احتیاج خود باید از گروه های غذایی مختلفی تغذیه کند، پس حذف تمام گروه های غذایی از رژیم نه تنها باعث تناسب اندام و لاغری اصولی نمی شود، بلکه عوارض جدی و خطرناکی هم برای بدن به دنبال خواهد داشت.

البته بعضی معتقدند که شیر کم چرب به خاطر کالری و چربی پایین و تأمین مواد ضروری مثل فسفر، منیزیم، ویتامین ب، کلسیم و پروتئین موجود در شیر می تواند گزینه خوبی برای تناسب اندام و لاغری باشد. هواداران رژیم شیر این روش را پاک نماینده سموم بدن و تسکین دهنده اعصاب می دانند و به نظرشان در این روش از رسیدن به تناسب اندام هیچ فشار روانی روی رژیم گیرنده وارد نمی شود، علاوه بر اینکه به خاطر کلسیم زیاد شیر، تأثیر بسزایی هم روی سلامت عضلانی و استخوانی افراد به خصوص خانم ها می گذارد. اما آیا این ادعا واقعا درست است؟ در ادامه جواب این سؤال را می دهیم.

انواع رژیم شیر

کاهش کالری دریافتی طی چند روز متوالی در این روش لاغری باعث کاهش وزن سریع می شود، اما در کنارش مواد مغذی ضروری و فیبر را هم به شدت کاهش می دهد، البته این روش که به آن رژیم لاغری سریع هم می گویند، مدل های مختلفی دارد و فقط در رژیم تک خوری شیر خلاصه نمی شود. در بعضی روش ها، در کنار شیر، موز و خرما هم سرو می شود و به همین دلیل هم هست که به رژیم شیر، رژیم شیر و خرما یا رژیم شیر و موز هم می گویند. این مدل از برنامه غذایی، چهار وعده دارد که در طی آن در سه وعده صبحانه، ناهار و شام باید شیر همراه با خرما یا موز میل شود، اما در وعده شام دیگر مجاز به مصرف شیر نیستید.

1. رژیم شیر و موز

در این برنامه لاغری شیر و موز که به رژیم سه روزه کاهش وزن هم معروف است فقط می توانید 4 عدد موز و سه لیوان شیر را به صورت جدا یا با هم مصرف کنید. بهتر است که رژیم شیر و موز بیشتر از پنج روز نشود، چراکه در غیر این صورت، عوارض جدی و خطرناکی را در پی خواهد داشت.

2. رژیم شیر و خرما

برترین زمان توصیه شده برای رژیم شیر و خرما نهایتا دو هفته است. در رژیم شیر و خرما در طول روز صرفا مجاز به مصرف خرما و شیر و 2 عدد میوه هستید، اما وعده شام در رژیم شیر و خرما فرق دارد. مثلاً می توانید مرغ کبابی یا آب پز همراه بشقاب سالاد بدون چربی و یک سیب زمینی کوچک کبابی یا آب پز برای شام میل نمایید. رژیم شیر و خرما معمولا 14 روزه است. دلیل تفاوت وعده شام هم اندازه کالری بیشتری است که بدن حین خواب برای متابولیسم احتیاج دارد.

3. رژیم شیر و بیسکویت

احتمالا شما هم با شنیدن نام رژیم شیر و بیسکویت، یاد بیسکویت ساقه طلایی معروف می افتید. برنامه ای که در کنار شیر، بیسکویت ساقه طلایی یا همان دایجستیو میل می کنید. مدافعان این برنامه غذایی با بیسکویت معتقدند که پروتئین موجود در شیر باعث ایجاد حس سیری در فرد می شود و کلسیم شیر هم می تواند اندازه چربی بدن را کاهش دهد، اما در واقعیت، معین شد که مصرف شیر نمی تواند به تنهایی باعث کاهش چربی بدن شود. به دلیل عدم تأمین اسیدآمینه مورد احتیاج بدن، نبود ریزمغذی ها و درشت مغذی های اساسی و کمبود چربی های سالمی مثل امگا 3 در این برنامه غذایی با بیسکویت، بیشتر متخصصان تغذیه با رژیم شیر و بیسکویت مخالف هستند.

دریافت قند ساده به اندازه زیاد، دریافت چربی ناسالم و همین طور عدم دریافت ویتامین، مواد معدنی، آهن و روی، کافی است تا متوجه شویم که این روش نمی تواند شیوه سالمی برای تناسب اندام و لاغری باشد. از دیگر معایب این روش نیز می توان به یکنواخت بودنش اشاره نمود که طبیعتا باعث خستگی فرد می شود.

فکر کنید همه دوستانتان دارند جوجه کباب و آبگوشت می خورند و شما بیسکوییت ساقه طلایی تان را در لیوان شیرتان می زنید و می خورید! احتمالا زیاد تاب نمی آورید و خیلی زود بی خیال این رژیم خواهید شد، البته مشکل از شما نیست، چراکه رژیم شیر و بیسکوییت متعادل نیست و اگر در بلندمدت به آن ادامه دهید، دچار سوءتغذیه خواهید شد. به علاوه اینکه یادتان باشد این مدل رژیم ها معمولا بازگشت وزنی هم دارند.

4. رژیم شیر و دارچین

یکی از برترین ترکیباتی که از قدیم برای لاغری به گوشمان خورده، ترکیب شیر و دارچین است. خواص آنتی اکسیدانی موجود در دارچین با افزایش متابولیسم بدن مستقیما روی سلامتی تأثیر می گذارد. در رژیم شیر و دارچین می توانید اندازه دارچین دریافتی در طول روز را در سه وعده صبحانه، ناهار و شام تقسیم کنید. مثلا 500 میلی گرم دارچین برای وعده صبحانه، 1000 میلی گرم برای ناهار و نهایتا 500 میلی گرم هم برای شام. در رژیم شیر و دارچین نمی توانید کدوحلوایی، انبه، چربی و روغن (خامه پرچرب)، آجیل های چرب مثل تخم کدو و نوشیدنی های گازدار مصرف کنید، البته نتیجه رژیم شیر و دارچین برای لاغری به میزان سایر روش های لاغری مثل رژیم کتوژنیک نیست. یک نمونه از این رژیم را برایتان آورده ایم:

یک لیوان آب گرم با آب نصف لیمو به صورت ناشتا ترجیحا صبح زود

یک لیوان شیر کم چرب همراه دارچین و یک تکه کیک موزی یا املت، یک لیوان شیر کم چرب و یک کف دست نان برای وعده صبحانه

سالاد ماهی یا سالاد کاهو برای وعده ناهار

یک لیوان شیر کم چرب و دارچین برای میان وعده

ماهی سرخ شده و سبزیجات برای وعده شام

یک لیوان شیر کم چرب و دارچین، یا نصف قاشق چای خوری زردچوبه به عنوان میان وعده.

هیچ کدام از رژیم های بالا، رژیم های سالم و منطقی برای لاغری نیستند. شاید با این رژیم شما در مدت کم وزن کم کنید، اما عموما به محض برگشتن به رژیم عادی وزن شما هم برمی شود. علاوه بر این بدن شما با کمبود جدی بعضی مواد مغذی روبرو خواهد شد که می تواند خطرناک باشد. برای اینکه یک رژیم غذایی سالم و اصولی برای لاغری داشته باشید باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. در دکترتو می توانید با برترین متخصصین تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت احتیاج برای دریافت نوبت اقدام کنید.

خواص رژیم شیر

این برنامه غذایی با تمامی حواشی که دارد، از خواص معینی هم برخوردار است که در ادامه به آنالیز بعضی از مهمترین آنها می پردازیم:

وجود پروتئین کازئین و وی (whey) در شیر که منبع مناسبی برای تأمین اسیدآمینه مورد احتیاج بدن است به ساخت عضله ها یاری نموده و باعث کاهش اشتها می شود.

پروتئین، کلسیم و ویتامین D موجود در شیر، آن را به منبع مهمی برای تأمین سلامت استخوان های بدن و پیشگیری از پوکی استخوان تبدیل نموده است. علاوه براین می تواند از ابتلا به سرطان هم جلوگیری کند.

یکی دیگر از مزایای کلسیم شیر، افزایش متابولیسم بدن است که موجب بالا رفت سوخت وساز بدن می شود.

از دیگر خواص مهم این روش لاغری می توان به کاهش وزن و لاغری سریع اشاره نمود، چراکه اندازه کالری دریافتی روزانه در این رژیم کاهش می یابد و در نتیجه لاغری سریع تری روی می دهد.

وجود CLA یا لینولئیک اسید در شیر، سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

پتاسیم موجود در شیر با کاهش فشار خون، تضمینی برای سلامت قلب است.

ویتامین D موجود در شیر با تنظیم اندازه هورمون سروتونین روی اشتها، خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد.

مواد مغذی موجود در شیر برای عضله سازی مفید است.

عوارض رژیم شیر

اگر بخواهیم نگاهی منصفانه و همه جانبه به این رژیم لاغری داشته باشیم ضروری است که عوارض آن را هم به خوبی آنالیز کنیم:

عدم وجود محدودیت سنی و وزنی در این برنامه غذایی یکی از معایب این روش محسوب می شود. اندازه کالری دریافتی روزانه افراد با هم فرق می نماید، اما در این برنامه غذایی، اندازه ثابت است. عدم دریافت کالری مورد احتیاج بدن در طول روز به بدن آسیب می زند.

در تک خوری شیر، اندازه انرژی مورد احتیاج برای متابولیسم اولیه در افراد با وزن زیاد تأمین نمی شود.

یکی دیگر از عوارض این رژیم، مسائل روحی و سرخوردگی ناشی از نتیجه نگرفتن از رژیم است.

محدودیت بالای رژیم شیر باعث می شود که سایر مواد مغذی مورد احتیاج بدن دریافت نشود، نتیجه آن هم، عدم دریافت فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کافی و همین طور دل زدگی و خسته شدن از این برنامه غذایی است. پس احتمال نیمه رها کردن رژیم زیاد بسیار بالا خواهد بود.

تحلیل عضلانی هم یکی دیگر از عوارض جدی این روش از لاغری است که دلیل آن هم کاهش شدید کالری بوده و باعث می شود که پروتئین ها و عضلات وارد چرخه سوخت وساز شوند.

افراد مبتلا به سندروم عدم تحمل لاکتوز ممکن است در رژیم تک خوری شیر دچار مسائل گوارشی مثل اسهال و نفخ شوند.

این روش از لاغری، فاقد چربی مورد احتیاج برای عملکرد طبیعی بدن است و احتمالا اختلالاتی را در بدن ایجاد می نماید.

یادتان باشد که قبل از آنکه بخواهید با عوارض این رژیم دست و پنجه نرم کنید می توانید با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصصین تغذیه دکترتو، برترین رژیم را برای لاغری خود انتخاب کنید.

منبع: رکنا
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2201

به "رژیم شیر تا 2 هفته ایراد ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم شیر تا 2 هفته ایراد ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید