ریه سالمتر با تغذیه بهتر

به گزارش وبلاگ واحدی، بیماری های انسدادی مزمن ریه ممکن است در نتیجه آمفیزم،آسم،برونشیت مزمن و یا سایر موارد ایجادشودکه با انسداد مجاری هوایی پایینی همراه است .مصرف سیگار،شایع ترین علت ابتلا به این بیماری ها می باشد.علائم و عوارض copDشامل تنفس کوتاه،هیپوکسی(کاهش اکسیژن)مکرر،کاهش حجم بازدهی و تخریب بستر مویرگی آلوئولی می باشد.در COPD,اندازه کل هوا سریع تر خارج می شود.

ریه سالمتر با تغذیه بهتر

ریه سالمتر با تغذیه بهتر

نویسنده :آسیه محمدزاده

بیماری های انسدادی مزمن ریه ممکن است در نتیجه آمفیزم،آسم،برونشیت مزمن و یا سایر موارد ایجادشودکه با انسداد مجاری هوایی پایینی همراه است .مصرف سیگار،شایع ترین علت ابتلا به این بیماری ها می باشد.علائم و عوارض copDشامل تنفس کوتاه،هیپوکسی(کاهش اکسیژن)مکرر،کاهش حجم بازدهی و تخریب بستر مویرگی آلوئولی می باشد.در COPD,مقدار کل هوا سریع تر خارج می شود.

برونشیت مزمن شامل برونش های ملتهب و تولید زیاد موکوس می باشد.علائم و عوارض این بیماری عبارتند از:سرفه های مزمن(به مدت 3ماه در هر سال)،کوتاهی تنفس،بزرگ شدن قلب و نارسایی آن و کاهش وزن.

در آمفیزم،مجاری هوایی متسع و تخریب می شوند.این بیماری منجر به کاهش وزن و لاغری می شود.آمفیزم ممکن است در اثر مصرف سیگار یا آلودگی هوا ایجاد شود.خس خس سینه،کوتاهی تنفس و سرفه های خفیف مزمن از علائم این بیماری می باشند.کمبودهای تغذیه ای در افراد مبتلا به آمفیزم نسبت به افراد مبتلا به برونشیت مزمن،بیشتر است.بی اشتهایی ،سرفه های کوتاه و استرس ناحیه معدی-روده ای در بیماران مذکور ممکن است منجر به کاهش وزن شدید شود.

به طور کلی سوء تغذیه و تحلیل بافت ها در بیماران مبتلا به COPDشایع است.تقریبا 75درصد بیماران مبتلا به COPD،از کاهش وزن ،تنفس طولانی مدت از راه دهان،کوتاهی تنفس ،بلع هوا،مصرف برخی داروها و افسردگی رنج می برند.سوءتغذیه باعث تضعیف عضلات تنفسی ایمنی بدن می شود.

افراد کم وزن مبتلا به COPD،ممکن است آستانه حس چشایی تلخی بالاتری در مقایسه با افراد با وزن عادی داشته باشند که این شرایط با مقدار بی کربنات وPHخون مرتبط است.در نظر بیمار غذاهایی مانند گوشت ها،سبزی ها و قهوه کم چاشنی تر است .تشخیص این شرایط در تنظیم رژیم غذایی بسیار مهم می باشد.

نکاتی در مورد افزودن پروتئین به رژیم غذایی

-شیرخشک بدون چربی را به شیرمعمولی اضافه کنید.افزودن یک لیوان شیرخشک به یک لیترشیر باعث افزایش انرژی دریافتی به مقدار 286کیلوکالری و پروتئین دریافتی به مقدار 15گرم می شود.

-شیرخشک را به غلات سرد یا گرم،تخم مرغ،پوره سیب زمینی، انواع سوپ،آبگوشت،گوشت چرخ کرده،دسرها و کیک اضافه کنید.

-به تدریج شیر را جایگزین آب نمایید.

-گوشت چرخکرده یا خردشده را به سوپ اضافه کنید.

-به انواع سس ها ،سبزی ها،سوپ ها،دسرها،پوره سیب زمینی وپیتزا، پنیر نان و پودینگ برنج را مصرف کنید.

-می توان کراکرها،سیب،کرفس، گلابی و موز را به کره بادام زمینی آغشته کرد.یک قاشق سوپخوری کره بادام زمینی حاوی 90کیلوکالری انرژی و مقداری پروتئین می باشد.

-سس و انواع میوه را به ماست بیفزایید.

-از مخلوط پنیر،مرغ و تخم مرغ قطعه قطعه شده سالاد تهیه نمایید.

توصیه های تغذیه ای

-جهت رفع سوءتغذیه ،یک رژیم غذایی پرانرژی و پر پروتئین لازم است.مقدار پروتئین مورد نیاز1/5-1/2گرم به ازاء هرکیلوگرم وزن بدن می باشد.رژیم غذایی باید حاوی 55-40درصدکربوهیدرات ،40-30درصد چربی و20-15درصد پروتئین باشد.

-وعده اصلی غذایی را در اوایل روز مصرف کنید تا در طول روز،انرژی بیشتری داشته باشید.

-مصرف غذاهای خیلی سرد یا گرم ممکن است باعث ایجاد سرفه شود.

-از مصرف غذاهای پرحجم یا غذاهای گازدارکه منجر به اتساع معده می شوند،بپرهیزید.

-از وجود طعم کافی غذاها مطمئن شوید،زیرا در اغلب موارد،اشتها کاهش یافته است.

-یک رژیم غذایی نرم (فاقد هرگونه غذای سخت یا زبر)و یک رژیم ضد برگشت غذا توصیه می شود.مصرف سبزی های تولیدکننده گاز ممنوع است،مگر آنکه به خوبی تحمل شوند.منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 از قبیل ماهی آزاد،ماهی خال مخالی و ماهی تن را بیشتر مصرف کنید.

-به منظور غنی سازی مواد غذایی با آنتی اکسیدان ها ، از مرکبات بیش تر استفاده کنید. غلات سبوسدار ، ماهی آزاد ،ماهی خال مخالی و ماهی تن را بیش تر مصرف کنید. جهت افزایش عملکرد ریه و ترمیم بافت ها،دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین هایAوCرا افزایش دهید.جهت بهبود متابولیسم انرژی ،ویتامین های گروهBو منیزیم مورد نیاز می باشند.

-به منظور کاهش خستگی،از وعده های غذایی کوچک و مغذی در فواصل کوتاه استفاده کنید.شش وعده غذایی کم حجم از پر شدن بیش از حد معده و کوتاه شدن تنفس جلوگیری می کند.

-دریافت مایعات را به ویژه در صورت وجود تب افزایش دهید.طبق قاعده کلی،به ازاء هرکیلوکالری انرژی مصرفی،باید یک میلی لیتر مایعات مصرف شود.این مقدار معادل هشت لیوان یا بیشتر در روز است.مایعات را بین وعده های غذایی مصرف کنید،زیرا مصرف مایعات به همراه غذا باعث سیری زودرس و کاهش دریافت غذا می شود.نوشابه های کافئین دار را به مقدارمتعادل مصرف کنید،زیرا ممکن است سبب تشدید حالات عصبی گردند.

-مقدار فیبر دریافتی باید به تدریج افزایش یابد.برای این منظور، مصرف پودر سبوس ،آب آلو و میوه ها و سبزی ها مفید است.

-سوپ مرغ ،حتی بهتر از آب،مجاری تنفسی را تمیز می کند.

-دریافت نمک را محدود کنید.دریافت زیاد سدیم ممکن است سبب باز جذب مایعات شده و با تنفس عادی تداخل نماید.

-برنامه درمان برای حرکت موکوس (در ناژ شرایطی ،درمان آئروسل)را یک ساعت قبل و بعد از غذا انجام دهید تا از تهوع جلوگیری شود.

-بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.ممکن است بین بیماری های پریودنتال وCOPDارتباط وجود داشته باشد.

نکاتی در مورد افزودن انرژی به رژیم غذایی

-چربی ها در غذاهایی مانند:کره ،مارگارین،خامه،خامه ترش،انواع آبگوشت ،سس سالاد،و روغن خوراک پزی وجود دارند.کره را به غذاهای گرم نظیر سوپ ها،سبزی ها،سیب زمینی پخته شده ،غلات و برنج اضافه کنید.نان داغ را با کره ذوب شده و مربا مصرف نمایید.

-مایونز را می توان به سالاد یا ساندویچ افزود.

-خامه یا ماست را می توان به سیب زمینی ،انواع لوبیا،هویج،اسفناج، آبگوشت،سس سالاد،میوه ها، کلوچه،ژله و سایر دسرها افزود.هر قاشق سوپخوری خامه حاوی 60کیلوکالری انرژی است.

-عسل را روی نان برشته بمالید،داخل چای بریزید و یا با غلات مصرف کنید.

-مواد غذایی را سرخ کنید(به نام مثال مرغ،گوشت و ماهی).مقدار انرژی غذاهای سرخ شده بیشتر از غذاهای خام یا آبپز است.

-از میان وعده هایی نظیر مغزها،خشکبار،آب نبات ،ذرت بو داده و بستنی استفاده کنید.

-از مخلوط شیر بستنی که حاوی مقادیر زیادی انرژی و پروتئین است،استفاده کنید.

گیاهان دارویی و مکمل ها

-تاکنون هیچ مطالعه ای اثر بخشی گیاهان دارویی نظیرشیرین بیان،فلفل قرمز،نعناع و اوکالیپتوس را ثابت نکرده است.

-گیاه افدرا(MaHung)یک گشادکننده موثر برونش است،ولی فشارخون را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.از مصرف گیاه افدرا به همراه دیگوکسین ،داروهای کاهنده قندخون،ضدافسردگی های MAOI،داروها ی کاهنده فشارخون،اکسی توسین، تئوفیلین،کافئین و استروئیدهای دگزوامتازون اجتناب کنید،زیرا ممکن است دچار اختلال در فشار خون ،قند خون ،ریتم قلب و سیستم اعصاب مرکزی شوید.

منبع:دنیای تغذیه ش 104

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1951

به "ریه سالمتر با تغذیه بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریه سالمتر با تغذیه بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید