بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش

به گزارش وبلاگ واحدی، طی سال های گذشته، کیفیت نمایشگر گوشی های هوشمند پیشرفت چشمگیری داشت. اکنون شرکت های سازنده گوشی پیروز شده اند در محصولات خود از پنل هایی با وضوح 4K یا رفرش ریت 120 هرتز استفاده نمایند که به صورت کاملا محسوس، تجربه کاربری را دگرگون نموده اند. طی دو سال اخیر گوشی های زیادی راهی بازار شدند که از لحاظ صفحه نمایش واقعا عملکرد فوق العاده ای داشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش تا ببینیم کدام شرکت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته.

بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش

در انتخاب بهترین نمایشگر گوشی فاکتورهای مهمی نقش دارند. برای مثال شاید بسیاری از کاربران این طور تصور نمایند که هرچه وضوح تصویر نمایشگری بیشتر باشد، در نتیجه کیفیت کلی نمایشگر هم بهتر خواهد بود؛ اما اگر این چنین بود، سونی اکسپریا 1 مارک 2 با نمایشگر 4K خود باید در صدر قرار می گرفت، ولی این گونه نیست.

بعضی دیگر اما گمان می نمایند میزان روشنایی، کنتراست تصویر و کیفیت خوانایی متون زیر نور آفتاب اصلی ترین فاکتورهای انتخاب یک نمایشگر خوب هستند که البته موضوع بسیار مهمی به حساب می آیند. اما بسیاری از نمایشگرهای امروزی از قابلیت HDR پشتیبانی می نمایند و می توانند به میزان روشنایی 1000 نیت برسند که بالاتر از میزان استاندارد هم هست. پنل های OLED به کار رفته در این نمایشگرها هم از نسبت کنتراست بی نهایت بهره می برند.

همچنین از وقتی پنل هایی با پشتیبانی از فناوری HDR در گوشی های هوشمند استفاده شدند، قابلیت هایی هم که اپل در نمایشگر گوشی های خود استفاده کرد، نظیر پشتیبانی از گاموت رنگی عریض، دیگر عامل رجحان آیفون ها در مقابل گوشی های اندرویدی نیست. چرا که اکنون تمام نمایشگرها از استاندارد RGB و گاموت رنگی عریض P3 پشتیبانی می نمایند. به همین خاطر کمی سخت است اگر بخواهیم فقط با در نظر دریافت قابلیت های این چنینی بهترین گوشی را از لحاظ نمایشگر انتخاب کنیم. بنابراین باید به سراغ یک فاکتور بسیار حائز اهمیت یعنی رفرش ریت تصویر برویم.

در واقع همه این ها از یک سو و از سویی دیگر رفرش ریت بالا، عامل اصلی انتخاب یک نمایشگر به عنوان بهترین نمایشگر گوشی به حساب می آیند. به همین خاطر معیار انتخاب یک گوشی از این لحاظ، در درجه اول عملکرد خوب آن در نرخ تازه سازی تصویر یا همان رفرش ریت است. در درجه دوم هم می پردازیم به تمام قابلیت های بالا که این روزها در بسیاری از گوشی های قدرتمند بازار وجود دارند و تفاوت های موجود هم تا حدودی نامحسوس هستند.

طبق آنالیز های اجرا شده، از بین گوشی هایی که در سال 2020 و 2021 راهی بازار شده اند و حتی اکنون هم از بهترین نمایشگرها بهره می برند، گلکسی S21 اولترا، وان پلاس 8 پرو، آیفون 12 پرو مکس و گوگل پیکسل 5 توانستند در محدوده قیمتی دلخواه، به مرحله نهایی برسند که در نهایت گلکسی S21 اولترا به عنوان بهترین گوشی انتخاب شد. جزئیات نتیجه این آنالیز به توضیح زیر است؛

  • گلکسی S21 اولترا - بهترین نمایشگر گوشی 2021 در مجموع، روشن ترین و کم مصرف ترین نمایشگر و در عین حال با رفرش ریت بالا
  • وان پلاس 8 پرو - بهترین نمایشگر با رفرش ریت متغیر در سال 2020 که بعد از S21 اولترا در رده دوم قرار می گیرد
  • آیفون 12 پرو مکس - بهترین و روشن ترین نمایشگر در بین آیفون ها با رفرش ریت 60 هرتز
  • گوگل پیکسل 5: بهترین نمایشگر در یک گوشی مقرون به صرفه با کالیبریشن بالا و رفرش ریت 90 هرتز

گلکسی S21 اولترا

  • نمایشگر 6.8 اینچی با وضوح 1440P و فناوری LTPO - پشتیبانی از فناوری 12 بیتی HDR
  • بیشترین میزان تغییر رفرش ریت از 10 تا 120 هرتز در وضوح 1440P
  • روشن ترین پنل نمایشگر در بین سایر گوشی ها و بهترین عملکرد در محیط بیرون از خانه
  • پشتیبانی از قلم S Pen

بهترین نمایشگر در سال 2020 و 2021 متعلق به گلکسی S21 اولترا است. محصولی که اوایل سال جاری راهی بازار شد و از لحاظ کیفیت نمایشگر به نسبت نسل های قبل با پیشرفت های زیادی همراه بود. این محصول به جدیدترین فناوری نمایشگر یعنی LTPO OLED مجهز شده که اجازه می دهد گوشی به حداکثر میزان روشنایی 1500 نیت دست پیدا کند؛ این در حالی است که در مصرف انرژی، 15 درصد به نسبت قبل عملکرد بهتری دارد. آن هم به لطف رفرش ریت متغیر که در صورت احتیاج، رفرش ریت را بین 10 تا 120 هرتز تغییر می دهد. برای مثال وقتی به یک تصویر ثابت نگاه می کنید، گوشی رفرش ریت را به 10 هرتز کاهش می دهد؛ حتی زمانی که رفرش ریت روی 120 هرتز تنظیم باشد و این فوق العاده است.

عملکرد نمایشگر گلکسی S21 اولترا را می توانید در مقایسه با سایر گوشی ها در بخش های مختلف در جدول زیر مشاهده کنید.

حداکثر میزان روشنایی (بیشتر بهتر)حداقل میزان روشنایی (کمتر بهتر)کنتراست (بیشتر بهتر)دمای رنگگاماDELTA E RGBCMY (کمتر بهتر)DELTA E GRAYSCALE (کمتر بهتر)
گلکسی S21 اولترا8891.5بی نهایت68342.012.36 (خوب)6.44 (متوسط)
آیفون 12 پرو مکس8322بی نهایت67332.192.25 (خوب)6.77 (متوسط)
وان پلاس 8 پرو7872.8بی نهایت68752.222.11 (خوب)6.54 (متوسط)
گوگل پیکسل 56301.9بی نهایت69492.271.77 (عالی)5.8 (متوسط)

همان طور که مشاهده می کنید، از لحاظ میزان روشنایی، گلکسی S21 اولترا بی نظیر است. از طرفی با اضافه شدن قابلیت رفرش ریت متغیر به این گوشی، جای بحثی نیست که نمایشگر S21 اولترا هیچ رقیبی نداشته باشد. سال گذشته، سامسونگ در مقایسه با وان پلاس و اوپو در بخش رفرش ریت عملکرد ضعیف تری داشت چرا که تنها در وضوح 1080P می شد رفرش ریت آن را روی 120 هرتز تنظیم کرد؛ آن هم به صورت ثابت و نه متغیر. به همین خاطر گلکسی S20 اولترا حتی با آن باتری 5000 میلی آمپر ساعتی قدرتمندش وقتی روی رفرش ریت 120 هرتز قرار می گرفت، دوام زیادی نداشت. اما تمام این ها در گلکسی S21 اولترا جبران شد تا این بار سامسونگ در بخش نمایشگر بی رقیب باشد.

  • مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ بهترین پرچم دار سال 2021 کدام است؟

وان پلاس 8 پرو / اوپو فایند X2 پرو

  • نمایشگر 6.78 اینچی با وضوح 1440P و فناوری LTPO - پشتیبانی از فناوری HDR
  • رفرش ریت 120 هرتزی متغیر در وضوح 1440P
  • دقت رنگ مطلق معادل 0.3 JNCD
  • پشتیبانی از فناوری MEMC (فناوری تخمین و جبران حرکت که نرخ فریم را به صورت لحظه ای افزایش می دهد بدون اینکه هیچ کندی در نمایش یک تصویر حس نشود)

وان پلاس 8 پرو و اوپو فایند X2 پرو هر دو از یک نمایشگر یکسان با فناوری های مشابه بهره می برند به همین خاطر نام این دو در کنار هم آمده. نمایشگر این دو گوشی از فناوری رفرش ریت متغیر بهره می برد و دقت رنگ فوق العاده بالایی دارد. تست های اجرا شده توسط وب سایت PhoneArena و همچنین DisplayMate نشان داده تمام تعریف و تمجید هایی که از نمایشگر وان پلاس 8 پرو شده کاملا درست بوده و وان پلاس 8 پرو واقعا یک محصول فوق العاده در این بخش است.

همه این قابلیت ها اگرچه وان پلاس 8 پرو را در رده بسیار خوبی قرار داده، اما باز هم این محصول پایین تر از گلکسی S21 اولترا قرار می گیرد. با این حال به نظر می رسد اوپو میخواهد در گوشی های سری Find X3 از قابلیت HDR10 سراسری استفاده کند (از دوربین تا نمایشگر) و به نظر می رسد اگر سامسونگ اقدام خاصی در زمینه نمایشگر انجام ندهد، شاید نماینده های اوپو و وان پلاس باشند که سال بعد لقب بهترین نمایشگر گوشی را از آن خود می نمایند.

آیفون 12 پرو مکس

  • نمایشگر 6.7 اینچی با فناوری LTPS و رفرش ریت 60 هرتز
  • بیشترین میزان روشنایی در بین تمام گوشی های آیفون

اگر به دنبال خرید یک گوشی با نمایشگر عالی در بین گوشی های اپل هستید، باید بدانید آیفون 12 پرو مکس بهترین گوشی موجود است. حتی از لحاظ مقاومت صفحه هم هیچ گوشی از اپل نمی تواند در حد و اندازه های آیفون 12 پرو مکس باشد. تنها مسئله ای که وجود دارد، رفرش ریت پایین نمایشگر این گوشی است (60 هرتز) که باعث شده آن را در این رتبه قرار دهیم.

اگر از رفرش ریت پایین این گوشی فاکتور بگیریم، باید بگوییم دقت رنگ فوق العاده بالای نمایشگر این گوشی که از پنل سوپر رتینا XDR با پشتیبانی از HDR بهره می برد باعث شده این محصول کاملا از گوشی های دیگر شرکت کوپرتینویی متمایز باشد. گفتنی است از لحاظ مقاومت نمایشگر هم آیفون 12 پرو مکس به لطف محافظ صفحه سرامیکی خود یک محصول کم نظیر است.

گوگل پیکسل 5

آن دسته از کاربرانی که خرید یک گوشی مقرون به صرفه را در نظر دارند، گوگل پیکسل 5 می تواند یک انتخاب بسیار مناسب باشد. این گوشی از لحاظ نمایشگر هم فوق العاده باکیفیت است چرا که گوگل توانسته به لطف مهندسین شرکت HTC نمایشگری برای این گوشی فراوری کند که در نمایش واقعی رنگ ها، عملکرد بسیار خوبی دارد. در جدول بالا شاهد این بودیم که از لحاظ خطای رنگی Delta E، این گوشی حتی از گلکسی S21 اولترا هم عملکرد بهتری داشت.

از لحاظ میزان روشنایی هم پیکسل 5 در شرایط خوبی قرار گرفته است که در کنار رفرش ریت 90 هرتزی، می تواند به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه، در این لیست جای بگیرد. کمتر گوشی در این سطح از قیمت، می تواند در نمایش رنگ ها چنین عملکردی از خود به نمایش بگذارد.

نباید فراموش کرد در این لیست جای بسیاری از گوشی ها خصوصا گوشی شیائومی Mi 11 خالی است. محصولی که اخیرا رونمایی شده و یکی از بهترین نمایشگرهای حال حاضر را در اختیار دارد. اما متاسفانه در این آنالیز شاهد حضور آن نبودیم. با این حال قطعا در آنالیز های آینده نام شیائومی Mi 11 و به طور کلی پرچم دارهای شیائومی را بیشتر خواهیم شنید.

  • 6 گوشی که پیش از خریدن سامسونگ گلکسی S21 باید آنالیز کنید

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1670

به "بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش" امتیاز دهید

2 کاربر به "بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید