به پویش به واره خوراک بپیوندید

به گزارش وبلاگ واحدی، مجموعه واره با هدف آگاهی بخشی و ترویج روش های ساده و کاربردی برای کاهش دورریز و هدررفت مواد خوراکی همزمان با روز جهانی آگاهی بخشی از دورریز و هدررفت خوراک و مواد خوراکی راه اندازی نموده است.

به پویش به واره خوراک بپیوندید

پویندگان این پویش، متعهد می شوند با مصرف بهینه خوراک و مواد خوراکی، جلوی هدررفت و دوریز خوراک و مواد خوراکی را بگیرند تا دیگران هم بتوانند از مواهب و داشته های زمین بهره مند شوند.

گزارش شاخص دورریز خوراک سال 2021، که به وسیله برنامه محیط زیست سازمان ملل ارائه شده نشان می دهد جهان، در سال 2019، حدود 931 میلیون تن، یعنی 17 درصد از کل خوراک و مواد خوراکی فراوری شده در جهان را به زباله دان فرستاده است.

برآوردهای اخیر، سهم دورریز خوراک در سطح مصرف کننده، یعنی خانوارها و خدمات مرتبط با غذا را قابل توجه می داند؛ 61 درصد از این مقدار دورریز خوراک در خانوارها، 26 درصد در خدمات غذا و 13 درصد از سطح خرده فروشی ها اتفاق می افتد؛ این یعنی ارزشها، هنجارها و عادت های غذایی ما مصرف کنندگان، در ایجاد این مسئله، نقش پررنگی دارد.

این مقدار هدررفت خوراک در حالی است که طبق آخرین برآوردهای فائو، 820 میلیون نفر در جهان، یعنی عددی در حدود بیش از 10 درصد جمعیت جهان، به غذای کافی دسترس ندارند. گرسنگی، یک وجه دورریز خوراک و ضایعات مواد غذایی است.

از سوی دیگر با وجود این مقدار هدررفت و دورریز مواد خوراکی، ما با افزایش فشار بر زمین برای فراوری غذای بیشتر و اثرات از آن بر تغییرات اقلیمی و فراوری گازهای گلخانه ای بیشتر و در نتیجه از بین بردن تنوع زیستی، روبرو خواهیم بود.

به همین علت برنامه جهانی غذا و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، 29 سپتامبر را روز آگاهی بخشی از دورریز و هدررفت خوراک و مواد خوراکی نام گذاری نموده است. هدف از این نام گذاری، فراخوان به اقدام همسو و هماهنگ در سطوح مختلف از نهادهای عمومی در سطوح ملی و بین المللی تا بخش خصوصی یعنی کسب وکار و مصرف کنندگان برای کاهش دورریز و هدررفت خوراک و مواد خوراکی است.

در ایران اگرچه آمار دقیقی از مقدار هدررفت و دورریز مواد خوراکی در دست نیست اما بعید است که از این جهت وضع بهتری نسبت به جهان داشته باشیم. به همین علت پویش به واره خوراک به دنبا آگاهی بخشی و ترویج روش های ساده و کاربردی برای کاهش دورریز و هدررفت مواد خوراکی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1955

به "به پویش به واره خوراک بپیوندید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به پویش به واره خوراک بپیوندید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید