تاریخچه درخت کریسمس و علت تزئین آن

به گزارش وبلاگ واحدی، چرا درخت کریسمس را تزئین می نمایند؟

امروزه درخت کریسمس و تزئینات آن به یکی از نمادهای جدایی ناپذیر جشن کریسمس و آغاز سال نو تبدیل شده است. مسیحیان و افرادی که کریسمس را جشن می گیرند کوشش می نمایند هرسال تزئینات زیباتر و بهتری برای درخت خود داشته باشند. اما چرا برای کریسمس از درخت استفاده می گردد و علت تزئین آن چیست؟ این سنت از کجا آغاز شده و درخت کاج، نماد چه چیزی است؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.

تاریخچه درخت کریسمس و علت تزئین آن

قرار دادن درخت برای جشن کریسمس به قرون وسطی و اروپای شرقی برمی گردد. طبق اسناد و مدارک، اولین بار در سال 1510 در لاتیوا و همینطور در سال 1521 در اسلواکی برای مراسم کریسمس از درخت استفاده شده است. با این حال، سنت قرار دادن درخت در خانه در طول زمستان (و نه فقط برای کریسمس) به قبل از ظهور مسیحیت بازمی گردد. مدتها قبل از ظهور مسیحیت، درختان همواره سبز که حتی در زمستان و هوای سرد نیز دچار خزان نمی شدند و سرسبزی خود را حفظ می کردند، مفهوم ویژه و ارزشمندی برای مردم داشته اند. مردمان باستان معتقد بودند که قرار دادن برگ ها یا شاخه های سرسبز در منزل به آنها یاری می نماید در زمستان های سرد و طولانی دوام آورده و از آنها محافظت می نماید. بعلاوه بعضی دیگر معتقد بودند که این شاخ و برگ ها می توانند در برابر ارواح شیطانی و بیماری ها نیز از آنها محافظت نمایند. برگ سبز در زمستان، استعاره ای از زندگی، سلامتی و حیات بوده است.

چرا در کریسمس از درخت استفاده می گردد؟

استفاده از برگ های درختان همواره سبز برای تزئین منزل در زمستان، قبل از ظهور مسیحیت شروع شده بود. در آن موقع قرار دادن برگ های سبز در منزل به عنوان نماد زندگی در طول شب های سرد و طولانی زمستان محسوب می شد.

این سنت در فرهنگ های مختلف به نوعی وجود داشته است. در رم باستان از این سنت استفاده می شده است. مصریان باستان نیز در بلندترین شب سال، شاخه های سرسبز نخل را به عنوان نماد زندگی و پیروزی نور و روشنی بر تاریکی زمستان در خانه هایشان قرار می دادند. بعلاوه مردمان اروپای شمالی نیز سنتی مشابه این کار داشتند و در طول زمستان شاخه های سرسبز درختان را در جعبه قرار می دادند و در منزل نگه می داشتند.

علت تزئین درخت کریسمس چیست؟

همانطور که گفتیم در قرون وسطی بود که درخت کم کم وارد مراسم کریسمس شد. درخت سرسبز در فرهنگ های مختلف، نماد زندگی جاویدان و حیات پس از مرگ است. این سنت در قرن 16 همچنان ادامه یافت و مردم درختان کاج و سایر درختان را برای مراسم کریسمس به داخل خانه های خود می آوردند. این رسم ادامه پیدا کرد تا آنکه در نهایت در قرن هجدهم، کلیسای مسیحیت نیز برای برگزاری مراسم تولد مسیح و کریسمس از درخت استفاده کرد. در کلیسا معمولا این درختان در کنار قفسه ای قرار داده می شدند که مردم شمع روشن می کردند. این شمع ها رفته رفته جزئی از تزئینات درخت کریسمس شدند، موردی که بعدها با اختراع برق جای خود را به چراغ های کریسمس و زیورآلات براق و درخشان داد. امروزه تزئینات درخت کریسمس شامل اشیا مختلفی مثل زرورق، گل و آبنبات می می گردد. بچه ها نیز مشتاقانه در تزئین درخت مشارکت می نمایند و اشیا مورد علاقه خود را روی آن قرار می دهند. حتی هر خانواده از ابتکار و خلاقیت خود نیز در تزئین این درخت استفاده می نماید و هرکس سعی می نماید درخت زیباتری داشته باشد. علاوه بر این، معمولا یک فرشته یا ستاره نیز در بالای درخت قرار داده می گردد.

درخت طبیعی یا مصنوعی؟

امروزه از درختان مختلفی به عنوان درخت کریسمس استفاده می گردد. از این میان، درخت کاج، صنوبر و نراد رواج بیشتری دارند. در دوران قدیم همواره از درخت طبیعی استفاده می شد، اما با ورود درخت های مصنوعی و پلاستیکی رفته رفته این نوع از درختان غیرطبیعی نیز کاربرد پیدا کردند. اولین بار در قرن نوزدهم درخت مصنوعی برای استفاده در جشن کریسمس اختراع شد و به علت مزایایی که داشت به شدت رواج پیدا کرد. از مزایای استفاده از درخت مصنوعی به جای درخت طبیعی این است که برای سال ها قابل استفاده است و می توان هرسال موقع کریسمس آن را از انبار بیرون آورد و مجددا استفاده کرد. همینطور ایمنی بیشتری دارد. با توجه به استفاده از چراغ و شمع در تزئین درخت، امکان آتش سوزی درختان طبیعی همواره وجود دارد، اما درختان مصنوعی خطر کمتری از این نظر دارند. بعلاوه امروزه درختان کاج مصنوعی در انواع مختلف و میزان های متفاوت وجود دارد. حتی نوع رومیزی درخت کاج نیز استفاده می گردد که این امکان در خصوص درخت طبیعی وجود ندارد. استفاده از درخت مصنوعی می تواند مانع از قطع سالیانه هزاران درخت کاج برای مراسم کریسمس گردد و به این ترتیب به حفظجنگل ها نیز یاری می نماید. در خصوص زمان برپا کردن درخت نیز تفاوت هایی وجود دارد. گفته می گردد که رومیان برای برپاکردن درخت، تا بعد ازظهر روز کریسمس صبر می کردند، اما این روزها بیشتر افراد، از ابتدای ماه دسامبر یا دومین شنبه ماه دسامبر درخت کریسمس را در منزل قرار می دهند.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2146

به "تاریخچه درخت کریسمس و علت تزئین آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه درخت کریسمس و علت تزئین آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید