داروهای متداول دیابت به استخوان ها آسیب نمی رسانند

به گزارش وبلاگ واحدی، http://www.mehrnews.comبه گزارش خبرنگاران، داروی کاناگلیفلوزین همراه با رژیم غذایی و ورزش برای کاهش قندخون در افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع2 استفاده می گردد. این دارو متعلق به گروه داروهای موسوم به بازدارنده های SGLT2 (کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز) است. این داروها با تحریک کلیه ها به دفع قند از بدن به وسیله ادرار موجب کاهش میزان قند خون می شوند. با این حال عوارض جانبی این داروها شامل آسیب به کلیه ها و عفونت های جدی تناسلی هستند.

داروهای متداول دیابت به استخوان ها آسیب نمی رسانند

دکتر مایکل فرالیک، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو، در این باره می گوید: امیدواریم نتایج این مطالعه، موجب اطمینان خاطر برای بیماران و پزشکان باشد. این گروه از داروها می توانند موجب بهبود میزان قندخون شده و ریسک بیماری قلبی را کاهش دهند.

در این مطالعه تیم تحقیق حدود 80 هزار بیمار مصرف کننده کاناگلیفلوزین را با حدود 80 هزار بیمار مصرف کننده گروه داروهای موسوم به آگونیست های GLP-1 مقایسه کردند. گروه داروهای آگونیست های GLP-1 شامل Victoza، Trulicity و Byetta هستند. میانگین سنی شرکت کنندگان 55 سال بود.

طبق نتایج مطالعات گذشته داروی کاناگلیفلوزین ریسک شکستگی استخوان را افزایش می دهند، اما گروه داروهای آگونیست های GLP-1 تاثیری در افزایش ریسک شکستگی استخوان ندارند.

اما نتایج مطالعات نشان داد ریسک شکستگی در هر دو گروه بیماران یکسان بود. به گفته محققان، خود بیماران به خاطر شرایط سنی شان در معرض ریسک بالا شکستگی استخوان هستند و در حال حاضر نمی توان این ریسک را به یک داروی خاص نسبت داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 169

به "داروهای متداول دیابت به استخوان ها آسیب نمی رسانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای متداول دیابت به استخوان ها آسیب نمی رسانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید