سیستم حمل و نقل در روسیه چگونه است؟

به گزارش وبلاگ واحدی، حمل و نقل روسیه

شاید در نگاه اول سوار شدن در اتوبوس ها و قطارهای شلوغ روسیه که در آن ها همه چیز به الفبای سیریلیک نوشته شده کمی ترسناک باشد اما سیستم حمل و نقل روسیه یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقل دنیاست. حمل و نقل عمومی در روسیه بسیار مقرون به صرفه است البته مهمتر از همه این است که قطارها بسیار سر وقت هستند و خیلی زود به زود به ایستگاه می آیند. هم مسکو و هم سنت پترزبورگ شبکه حمل و نقل عمومی کاملی دارند و حتی در شهرهای کوچک هم رفت و آمد چندان کار سختی نیست. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با حمل و نقل در روسیه آشنا شوید.

سیستم حمل و نقل در روسیه چگونه است؟

مترو

مترو در میان مردم مسکو محبوب ترین راه رفت و آمد است چون روزانه 7 میلیون نفر با آن جابجا می شوند. برای استفاده از مترو بلیط های زیادی ارائه می شود اما برای خرید بلیط تک سفره باید 430 روبل (0.7 یورو) بدهید. در مسکو برای دیدن از میدان سرخ و کرملین می توانید پیاده روی کنید اما برای رفتن به جاههای دیگر باید از حمل و نقل عمومی و یا تاکسی استفاده کنید. این شهر متروی عالی و کارآمدی دارد البته برای خواندن ایستگاه ها و تابلوهای دیگر باید کمی با الفبای سریلیک آشنایی داشته باشید. متروی مسکو در سال 1935 تاسیس شد و با جابجایی حدود 7 میلیون مسافر شلوغ ترین متروی متروست..

ایستگاه های مترو با تابلوی M بزرگ مشخص هستند. قطارها خیلی زود به زود می آیند و هیچ اشکالی ندارد که یک قطار را از دست بدهید چون حداکثر زمان انتظار که برای آمدن قطار دیگر 3 دقیقه است. مترو از ساعت 5:30 صبح تا 12:30 نیمه شب کار می کند و از آن به بعد باید برای رفت و آمد تاکسی بگیرید. متروی مسکو یکی از زیباترین متروهای جهان است و بعضی از ایستگاه ها با لوسترها و گچ بری های زیبا ترزئین شده است. در ایستگاه های دیگر پنجره هایی با شیشه های رنگی و موزائیک های استالینی پیدا می کنید. بعضی از زیباترین معماری های استالینی را فقط در متروهای مسکو می بینید. ایستگاه Mayakovskay با موزائیک ها، ستون های مرمر و سقف هایی از شیشه های رنگی تزئین شده است. در ایستگاه انقلاب ردیفی از طاقچه های مرمرین می بینید که بر روی آن ها مجسمه های برنزی از ورزشکاران، سربازان، کشاورزان و کارخانه داران معروف قرار گرفته است. ایستگاه Komsomolskaya از بیرون شبیه کلیسای ارتودوکس است هرچند که در سال های اخیر پر از افراد بی خانمان شده است. در ایستگاه های مترو 4 پله برقی با سرعت زیاد هست که شما را 200 متر به زیر زمین می برد. این ایستگاه ها طوری راحی شده اند که در حملات هوایی به عنوان پناهگاه باشند برای همین هم پله های برقی تا این حد طولانی و سریع هستند.

اتوبوس

در سال های اخیر رقابت بین بخش خصوصی و دولتی باعث شده که اتوبوس ها کارآمدتر و ارزان تر شوند. هر چند همچنان نبود یک تشکیلات مرکزی نمی گذارد تا زمان بندی اتوبوس ها را به طور آنلاین ببینید و بهترین راه این است تا آن ها را در همان ایستگاه های اتوبوس چک کنید. در مسکو بلیط اتوبوس را می توانید در خود اتوبوس خریداری کنید ولی راننده اتوبوس ها معمولا عادت ندارند که پول خرد برای بقیه پول بدهند پس انتظار داشته باشید که کمی بیش از حد معمول کرایه دهید برای همین سعی کنید بلیط را قبل از سوار شدن به اتوبوس تهیه کنید.

تاکسی در روسیه

به طور کلی در روسیه تاکسی ها ارزان هستند اما گاهی راننده ها از توریست های خارجی بیشتر پول می گیرند. در روسیه دو نوع تاکسی وجود دارد تاکسی رسمی و غیر رسمی. تاکسی های رسمی زرد رنگنند و بر روی سقف خود نشانه تاکسی دارند. شاید بپرسید از کدام یک از این تاکسی ها باید استفاده کرد. گاهی توریستان برای اینکه در رفت و آمد امنیت داشته باشند حاضرند از تاکسی های گران تر و رسمی استفاده کنند. اما تاکسی های غیر رسمی که همان گیپسی ها هستند ارزان تر، راحت تر و پرسرعت تر هستند. کرایه تاکسی برای توریستان نسبت به خود مردم روسیه بیشتر است چون راننده تاکسی ها انتظار ندارند که بومی ها به آن ها انعام دهند اما از خارجی ها توقع دارند! برای کرایه تاکسی های رسمی می توانید در کنار خیابان و یا در ایستگاه سوار آن ها شوید البته تلفن زدن هم راه دیگری برای کرایه تاکسی است. تاکسی های گیپسی (Gypsy) از همان تاکسی هایی هستند که باید کنار خیابان بایستید و دست تکان دهید تا شما را سوار کنند. وقتی تاکسی ایستاد با او سر قیمت حرف می زنید و این دیگر تصمیم خود راننده است که با این قیمت شما را به مقصد ببرد یا نبرد. اگر از قیمت پیشنهادی راننده راضی نبودید می توانید با او خداحافظی کنید و به سراغ تاکسی دیگری بروید. راننده ها ترجیح می دهند تا به جای روسی ها توریست ها را سوار کنند چون احساس می کنند می توانند از آن ها پول بیشتری بگیرند.

منبع: justlanded.com و factsanddetails.com

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2110

به "سیستم حمل و نقل در روسیه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل در روسیه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید