نکات سفر به کوبا؛ کشور محبوب کاسترو

به گزارش وبلاگ واحدی، کشور کوبا برای کانادایی ها و اروپایی هایی که به دنبال یک گریزگاه تابستانی ایده آل برای گذراندن تعطیلات زمستانی خود می گردند، یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می رود. اما بیشتر گردشگران از مراکز تفریحی اقامتی خود فرارتر نمی فرایند و معمولا به جز کارمندان هتل با مردم واقعی کوبا هیچ ارتباطی برقرار نمی نمایند. در حقیقت تا سال 1997 ارتباط برقرار کردن با گردشگران بین المللی برای مردم کوبا ممنوع شمرده می شد. هم اکنون که کشمکش پنج دهه ای این کشور با ایالات متحده آمریکا در حال از بین رفتن است، آمریکایی ها اضافه کردن این کشور به فهرست سفرهای آینده شان را آغاز نموده اند. هم اکنون آن ها تنها می توانند در تورهای از پیش برنامه ریزی شده به این کشور سفر نمایند؛ در هر صورت، برای همه گردشگرانی که از سرتاسر جهان به کوبا سفر می نمایند، ممکن است مواردی پیش بیاید که ندانند چگونه عکس العمل نشان دهند و گیج شوند. در نوشتار راهنمای سفر به کوبا قصد داریم در خصوص نکات سفر به کوبا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. لازم دانستیم بگوییم که کوبا کشوری دیدنی و زیبا بوده که در نزدیکی جامائیکا، باهاما و هائیتی واقع شده است.

نکات سفر به کوبا؛ کشور محبوب کاسترو

اگر علاقمند به سفر با بهترین سفر کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

جواهرات را همراه خود نیاورید

با وجود شکوفایی گردشگری در کوبا، این کشور مسائل مالی بسیار زیادی دارد. میانگین درآمد کوبایی ها در ماه معادل 20 دلار آمریکا برآورد شده است. البته برای بسیاری از هزینه های زندگی مردم یارانه هایی در نظر گرفته شد، بنابراین مردم بی خانمان و گرسنه نیستند، اما ثروت چندانی هم ندارند، بنابراین گردشگرانی که با انواع جواهرات گرانقیمت، ساعت های برند، گوشی ها و تبلت های بسیار شیک در این کشور عرض اندام کنند، ممکن است در معرض خطر باشند. این اشخاص هر لحظه ممکن است مورد خشونت خیابانی قرار بگیرند و دارایی های آن ها دزدیده شوند. پس براساس نکات سفر به کوبا بخاطر داشته باشید که در سفر به کوبا جواهرات و لوازم ارزشمند خود را همراه نیاورید یا حداقل آن ها را در معرض دید قرار ندهید.

از ماموران پلیس یا سربازان عکس نیاندازید

در کوبا، عکس دریافت از پرسنل ارتش، ماموران پلیس یا کارمندان فرودگاه، عملی غیرقانونی به شمار می رود. اجرای این قانون با جدیت دنبال می گردد؛ بنابراین اگر دلتان نمی خواهد به شما برچسب جاسوسی زده گردد و مورد بازپرسی های وحشتناک قرار بگیرید، در مواجهه با ماموران دولت، دوربین های خود را جمع کنید و اصلا و ابدا از آن ها استفاده ننمایید. این نکته یکی از نکات سفر به کوبا به شمار می رود که می بایست آن را بسیار جدی بگیرید.

در خصوص رهبر کوبا بحثی راه نیاندازید

بعضی از ما ممکن است عاشق انجام بحث های سیاسی باشیم. یکی از جالب ترین نکات در خصوص سفرهای بین المللی این است که یاد می گیریم نقطه نظرهای متفاوت مردم دیگر کشورها و مسائل دنیای را درک کنیم و در جهت ارتباط موثر و مثبت با مردم دنیا گام برداریم. اما یکی از مهمترین نکات سفر به کوبا این است که هرگز نباید بحث سیاسی راه بیاندازیم. در این کشور آزادی بیان وجود ندارد و انتقاد از دولت و حکومت کوبا تحمل نمی گردد. البته مردم این کشور نظرات سیاسی خود را دارند و در میان افراد مورد اعتماد خود همواره در حال بحث کردن و اظهار نظر هستند. اما شما به عنوان یک گردشگر غریبه، اجازه این کار را ندارید و اگر زمانی خانواده کاسترو Castro، انقلاب کوبا یا کمونیسم را زیر سوال ببرید یا در خصوص آن بحث کنید، ممکن است به دردسر بیفتید.

در ملاء عام فین نکنید

یکی از مهمترین نکات سفر به کوبا این بوده که از نظر مردم این کشور فین کردن در ملاء عام یک عمل گستاخانه و غیرقابل بخشش به شمار می رود. اگر سرما خورده اید یا آلرژی دارید، بهتر است از جمع خارج شوید و در خلوت به این کار بپردازید. همچنین انداختن آب دهان در خیابان نیز عملی بی ادبانه محسوب می گردد و می بایست در فهرست نکات سفر به کوبا قرار بگیرد؛ با وجود اینکه شاید در بسیاری از کشورهای دیگر، انجام آن معمول باشد.

در نوشیدن آب این کشور احتیاط کنید

این نصیحت تنها به راهنمای سفر به کوبا منحصر نمی گردد و در خصوص سفر به تمامی کشورهای دنیا باید مورد توجه قرار گیرد. آب لوله کشی در این کشور ممکن است حاوی میکروب های ریزی باشد که باعث انواع دل درد و بیماری های گوارشی دیگر شوند. بعضی از مراکز تفریحی اقامتی در نقاط مهم این کشور از آب تصفیه شده و سالم استفاده می کنند، حتی برای درست کردن یخ. بنابراین اگر از این مراکز مطمئن هستید، می توانید از آب نوشیدنی ارائه شده توسط آن ها بهره ببرید. اما بهرحال بهتر است ریسک نکنید. برای اینکه آب معدنی نخرید و بدین وسیله در مصرف پلاستیک صرفه جویی کنید، بهتر است یک بطری تصفیه آب در سفر همراه داشته باشید تا از طریق آن آب بنوشید و حتی مسواک بزنید. اگر این کار را بکنید، تنها در صورت زیاده روی در خوردن خوراکی ها و غذاهای خوشمزه کوبایی دچار دل درد خواهید شد.

بردن هدیه به این کشور را نباید فراموش کنید

گذاشتن یک سری آیتم های ریز و جالب در چمدانتان و بردن آن ها در سفر به کوبا یک ایده عالی برای ارتباط کردن و ابراز محبت به مردم این کشور است. برای مثال، کارمندان هتل و راهنمای سفر شما از اینکه چیزهایی مانند شامپو، پوشک، لوازم ماهیگیری، لباس زیر، عینک دودی، لوازم مدرسه و اسباب بازی را همراه با پول نقد به آن ها انعام بدهید، بسیار شاد خواهند شد. بسیاری از گردشگرانی که به کوبا سفر می کنند انواع موارد پزشکی را همراه خود می برند تا در هنگام بازگشت، آن ها را به مردم کوبا برسانند. حتی شرکت های هواپیمایی مانند وست جت وجود دارند که به مسافران خود اجازه می دهند یک ساک ویژه خیریه، بیشتر از مقدار استاندارد بار همراه خود داشته باشند. بعضی می گویند این کار باعث گداپروری و لطمه آوردن به غرور مردم یک کشور می گردد؛ اما بهرحال این ها یاری های بسیار خوب و مفیدی به مردم محروم این کشور هستند.

هرگز شمردن پول خردها را نباید فراموش کنید

سیستم ارزی دوگانه کوبا باعث به وجود آمدن سوءتفاهم های بسیار زیادی بین گردشگران بین المللی می گردد. واحد پول رسمی مورد استفاده توسط مردم کوبا پزوی کوبایی CUP نام دارد؛ در حالیکه واحد پول دیگری به نام پزوی قابل تبدیل CUC برای گردشگران خارجی در نظر گرفته شد. اگر می خواهید دلارهای خود را با واحد ارزی خارجی تعویض کنید، می بایست مالیات و دستمزد آن را نیز بپردازید. به همین دلیل براساس راهنمای سفر به کوبا بهتر است با واحدهای مهم دیگری غیر از دلار آمریکا به این کشور سفر کنید. تعویض ارز را می توانید در بانک انجام دهید یا به فروشندگان خیابانی ارز در این کشور مراجعه کنید. اما در معامله با این فروشندگان بسیار مراقب باشید؛ حتی مغازه داران این کشور نیز در معامله با گردشگران، از گیج بودن آن ها در خصوص ارز دوگانه کوبا سوءاستفاده می کنند، بنابراین بسیار هوشیار باشید و همواره پول خرد های خود را بشمارید تا کسی نتواند سرتان کلاه بگذارد.

سوار تاکسی های بدون مجوز نشوید

یکی از جالب ترین نکات براساس راهنمای سفر به کوبا برای گردشگران خارجی، اتومبیل های بسیار قدیمی و کلاسیک آمریکایی دهه 1950 که در این شهر در رفت و آمد می کنند، هستند. بعضی از این اتومبیل ها به عنوان تاکسی های شهری مورد استفاده قرار می گیرند. تاکسی های دولتی معمولا تاکسی متر دارند؛ اما تاکسی های خصوصی بدون مجوز دارای تاکسی متر نیستند، بنابراین قبل از این که سوار آن ها شوید، بهتر است در خصوص کرایه خود چانه بزنید و روی یک قیمت توافق کنید. تاکسی های سه چرخ و تاکسی های پدال دار برای پیمودن مسافت های کوتاه جالب هستند؛ اما قبل از سوار شدن به آن ها نیز در خصوص کرایه با راننده ها توافق نمایید. تاکسی های بدون مجوز معمولا ارزان تر هستند؛ اما به طور تکنیکی غیرقانونی به شمار می فرایند و با نشستن در آن ها ممکن است مورد دزدی یا کلاهبرداری قرار بگیرید. البته همه رانندگان مجرم نیستند؛ اما بهتر است مراقب باشید و این نکته را در فهرست بایدها و نبایدهای سفر به کوبا قرار دهید.

در سفر به کوبا حتما سیگار برگ کوبایی را امتحان کنید

گردشگران خارجی که به کوبا سفر می کنند، می توانند بین 20 تا 50 سیگار برگ کوبایی را با خود از این کشور خارج کنند. اگر تعداد سیگارها از این بیشتر باشد، می بایست جریمه بپردازند. اما به دلیل مسائل حکومتی بین آمریکا و کوبا، آمریکایی ها 50 سال است که از نعمت خریدن این سیگارها محروم هستند. مشهور است که رئیس جمهور وقت آمریکا، جان اف کندی قبل از اینکه ممنوعیت واردات سیگار کوبایی را در سال 1962 وضع کند، بیش از 1200 بسته سیگار کوبایی خریداری و انبار کرده بود. اما زمانه عوض شده و هم اکنون آمریکایی ها نیز می توانند با مجوز از این مشهورترین محصول صادراتی کوبایی خریداری کنند.

مراقب کلاهبرداران و مجرمان باشید

یکی از واقعیت های تلخ جامعه کوبا بعد از دهه ها مسائل مالی این است که بعضی از مردم این کشور در خیابان ها به کلاه برداری و ارتکاب انواع جرم می پردازند تا پول بیشتری کسب کنند. در بعضی از موارد، آن ها به بهانه خدمات یاری به گردشگران، به طور ناگهانی بخاطر کاری که شما اصلا از آن ها یاری نخواسته اید، درخواست مبالغ بالا می کنند؛ برای مثال هدایت و آدرس دادن. بعضی از آن ها داستان هایی برایتان سر هم می کنند تا شما را به عذاب وجدان و پرداختن پول بیشتر ترغیب کنند، بنابراین در سفر به این کشور مراقب این گونه افراد باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 823

به "نکات سفر به کوبا؛ کشور محبوب کاسترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات سفر به کوبا؛ کشور محبوب کاسترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید