چرا گانتر اودیم در ویچر 3 از برترین شخصیت های شرور تاریخ است

به گزارش وبلاگ واحدی، در همه قصه های اساطیری و فولکلور، که میراث فرهنگی مردمان مختلف این خطه آبی هستند، معامله با شیاطین و اهریمنان برای هر فردی گران تمام می گردد. فرقی نمی کند که در خصوص یک جوان رعیت آهنگر صحبت کنیم یا شاهزاده قلمرویی دورافتاده، اگر در جایی که نباید سرک بکشی و با آدم های نااهل رفت و آمد کنی، دیر یا زود سایه تاریکی زندگی ات را در بر می گیرد.

چرا گانتر اودیم در ویچر 3 از برترین شخصیت های شرور تاریخ است

این مفهوم علی الخصوص در فولکلور اروپا - که مجموعه ویچر براساس آن نوشته شده - حائز اهمیت است. اگر از یک ساحره میوه ممنوعه را دریافت کنی، معلوم نیست که سر از کجا درمی آوری. اگر حواست به ارواحی که حیوانات مزرعه یا اصطبل را تسخیر می نمایند نباشد، باید سال ها در انتظار بدیمنی باشی. جهانی فانتزی ویچر از آندره ساپکوسکی هم پر از ماجراهای این چنینی است؛ هیولاهایی که زندگی را برای انسان ها جهنم می نمایند و نفرین هایی که نسل به نسل یک خانواده را مکوششی می نماید، حداقل تا وقتی که ویچری مثل گرالت از راه برسد و تخصص خود را برای از بین بردن این تهدیدهای ماورا ءالطبیعی به کار بگیرد.

گانتر اودیم (Gaunter ODimm) هم در هسته پیرو همین جریان است. وقتی برای اولین بار او را دقایق آغازین ویچر 3 می بینیم، حتی نمی توان تصور کرد که این تاجر ژنده پوش خطرناک ترین موجودی باشد که تا به امروز در راه گرالت سبز شده. البته در آن موقع، گرگ سپید ما تنها به یک موضوع فکر می کرد و آن هم پیدا کردن ینفر (Yennefer) بود. وقتی مدت ها بعد در بسته الحاقی ویچر تحت نام قلب های سنگی (Hearts of Stone) باری دیگر گانتر اودیم را می بینید، برای اولین بار این سوال برایتان پیش می آید که آیا گانتر از همان ابتدا گرالت را برای این ماموریت غیرممکن و باورنکردنی انتخاب نموده بود؟

همه می دانیم که خود گرالت در جهانی ویچر آنقدرها هم بی دست و پا نیست. بیشتر هیولاکش های دیگری که در کائر مورهن (Kaer Morhen) یا دیگر استحکامات متعلق به ویچرها تعلیم می بینند می توانند در چابکی و مهارت با او رقابت نمایند، اما واقعیت این است که گرالت یک شمشیرزن کم نظیر و بی مانند به شمار میرود، چه بسا جهش های ژنتیکی به او اجازه می دهند که حتی بر جادوگرانی که از قدرت آشوب (Chaos) برای تغییر جهان دور و بر استفاده می نمایند فائق آید. شاید برای خیلی از هواداران، همین خفن بودن ظاهری ست که گرالت را به چنین شخصیت دوست داشتنی و محبوبی تبدیل نموده، به گونه ای که می دانیم حداقل تا وقتی که شمشیر در دست گرگ سپید باشد، چه در بازی های ویدیویی و چه در کتاب ها و سریال نتفلیکس، گرالت یک نیروی توقف ناپذیر است.

بله، گرالت از خطرناک ترین پروتاگونیست های تاریخ به شمار میرود و اصلا هم با احدی شوخی ندارد، اما در مقابل گانتر اودیم و ترفندهایش کاملا بی دفاع و آسیب پذیر ظاهر می گردد. این اولین علت مهمی ست که اودیم را به یکی از ترسناک ترین شخصیت های منفی تاریخ قصه گویی صنعت بازی های ویدیویی تبدیل می نماید.

برترین شخصیت های منفی اصولا دو دسته هستند؛ آن هایی که دلسوزی و ادراک مخاطب را با اهداف خود برانگیخته می نمایند و آن دسته ای که از آن ها می ترسیم. درک یک موجود اهریمنی مثل گانتر اودیم از پس گرالت برنمی آید، اما مرموز بودنش او را ترسناک می نماید. به هرحال، کسی نمی داند گانتر اودیم از کجا آمده و چه هدفی دارد یا قابلیت هایش چیست و چقدر بر آمد و شد جهان تسلط دارد. حتی اگر این سوال را از سازندگان ویچر 3 بپرسید، به شما جواب سربالا می دهند، چرا که خود هم نمی دانند.

وقتی برای بار دوم او را می بینیم، گانتر به گرالت برای رهایی یافتن از افسرهای کوویری (Kovir) یاری می نماید. می پرسید چطور؟ با بوجود آوردن طوفانی که کشتی کوویری را به هزار تکه تقسیم می نماید؛ طوفانی که شاید ینفر یا تریس (Triss) با هم نتوانند از عهده ساختنش برآیند. در یکی از دیدار های بعدی، اودیم بدون کوچک ترین زحمتی زمان را متوقف می نماید، کاری که شاید از عهده هیچ موجودی در جهانی قلمروهای شمالی برنیاید. اودیم هیچوقت به صورت مستقیم گرالت را تهدید نمی نماید، اما با رفتار و حرف هایش این حس به بازیکن القا می گردد که تحت هیچ شرایطی نباید او را دور زد.

اودیم تکبر و شور دیگر شخصیت های شرور را ندارد. او خود را فردی مودب، بافرهنگ و بسیار آرام نشان می دهد. اما با همه این ها، وقتی می بینیم که این تاجر ساده می تواند زمان را متوقف کند و با یک قاشق! به راحتی شخصی را جلوی گرالت به قتل برساند، متوجه می شویم که گرگ سپید این بار خود را در چاهی عمیق تر از آنچه که انتظارش را داشته پیدا می نماید.

قبل از به خاتمه رسیدن قلب های سنگی بازی به شما یک ماموریت فرعی می دهد که انجام دادنش دلخواهی ست. در این مرحله، باید با شانی (Shani) به منطقه دانشگاهی اکسنفرت نفوذ و با یک محقق که در زمینه زندگی این تاجر مرموز و شیطانی تحقیق نموده صحبت کنید. برای من این یکی از تاثیرگذارترین لحظات در روایت کل جهانی ویچر بود. وقتی در خانه محقق هستید، ناگهان صدایی می شنوید. با آنالیز شرایط متوجه می شوید که او به طرز ناگهانی و بخاطر لغزش پایش سقوط نموده و مرده است. اما بازی این صحنه را طوری برای شما به تصویر می کشد که گویی به شکلی غیرقابل شرح، گانتر اودیم در این اتفاق دست داشته است؛ انگار که تنها با آوردن نامش یا صحبت کردن در خصوص این شخصیت عجیب و غریب، می توانید اتفاقات ناگوار به سمت خود جذب کنید.

این شاید اولین باری نباشد که یک فولکلور به ما یاد می دهد آوردن نام یک شخصیت شیطانی بدیمنی او را به زندگی ما راه می دهد. اما این اولین باریست که روایت یک بازی ویدیویی توانسته به برترین شکل برای مخاطب این حس ترس را ایجاد کند، آن هم مخاطبی که قرار است در مرحله بعدی به رویارویی با این اهریمن بپردازد.

گانتر اودیم هیولایی نیست که به شکست دادن احتیاج داشته باشد. حتی اگر تصمیم بگیرید الگیرد وان اورک (Olgierd von Everec) را نجات دهید و با گانتر اودیم مبارزه کنید، شمشیرهای گرالت در این نبرد کارساز نخواهند بود. برای اودیم که از همه چیز و همه کس قدرتمندتر است، این رویارویی مثل یک بازی به نظر می رسد.

تنها تسلای خاطر مخاطب و البته شخصیت گرالت این است که به نظر می رسد اودیم هم محدودیت هایی داشته باشد، محدودیت هایی که مانع از قدرت نمایی بی قید و شرط او می شوند. شاید اگر در یک روایت مستقل گرالت نمی توانست آن پازل نهایی را حل نماید، اودیم روح او را تسخیر می کرد، اما در غیر این صورت نمی توانست به صورت مستقیم آسیبی به گرالت برساند. شاید هم می توانست، اما بازی این را برای مخاطب معین نمی نماید و همین باعث می گردد که هرگز از هویت و هدف این موجود مرموز سر در نیاوریم.

اودیم شخصیت شروری خلاف هنجار قصه گویی در جهانی فرهنگ عام امروز است. نویسندگان سی دی پراجکت او را به شکلی نوشته اند که علیرغم کوشش های بی وقفه بازیکن، هرگز نمی توانید بفهمید که انگیزه یا هویت واقعی او چیست. هرگاه که گرالت به پیدا کردن پاسخی نزدیک تر می گردد، سازندگان جهانی روایت قلب های سنگی را روی سر او خراب می نمایند و در نتیجه، گانتر اودیم مرموز می ماند.

شاید این ویژگی اصلی و خاص شخصیت هایی باشد که اورای جذابیت جاودان دارند. این ها شخصیت هایی هستند که هرگز تکراری نمی شوند، حتی اگر صدها صفحه از یک کتاب یا ده ها صحنه از یک بازی یا فیلم را اشغال نمایند. البته اگر بخواهیم در پی ریشه های شخصیت گانتر اودیم باشیم، تیم نویسندگان سی دی پراجکت پاسخ های جالبی برایمان دارند.

اودیم براساس کتاب چیزهای پراحتیاج (Needful Things) نوشته استیون کینگ ساخته شده است. در این کتاب، شخصی به نام للاند گانت (Leland Gaunt) به یک شهر کوچک می رود و در آنجا عتیقه فروشی باز می نماید. موارد موجود در این فروشگاه جمع و جور همه جادویی هستند، اما خریداران در ازای دریافت آن ها زیر دین گانت می فرایند. درست مثل کاری که گانتر با گرالت و الگیرد انجام داد.

ارباب آینه ها (Master Mirror لقب اودیم در بازی) علایق و نقاط قوت و ضعف خود را می شناسد و بر وجود مرموز خود - فارغ از اینکه ماهیت آن چه باشد - تسلط دارد. برای همین می تواند این نقطه ضعف ها را بر علیه انسان های دیگر به کار بگیرد. اما مسئله ای که این شخصیت را جالب تر و البته عمیق تر می نماید این است که به نظر نمی رسد اودیم از انجام این کارها لذت خاصی ببرد. فراتر از این موضوع، ارباب آینه ها مردی وظیفه شناس و خوش قول است.

این هم خود مسئله ایست که باعث تمایز بین اودیم و بسیاری دیگر از شخصیت های شرور می گردد. اودیم تجلی و نماد آشوب خالص و بی قید و شرط نیست، بلکه به طور حساب شده در جهان به فعالیت های خود مشغول می گردد. حال حتی اگر بتوانید نیت او را زیر سوال ببرید، نمی توان او را یک نیروی مخرب برای جهان دانست. اودیم حرکتی ساختارشکن خلاف جهت آن چیزیست که از شخصیت های شرور در فکر ما به جا مانده است. او نماد واقعی شیاطین قرون وسطایی ست که از داستان هایشان به وسیله پدر و مادرها قبل از خواب برای ترساندن بچه ها استفاده می شد تا رفتار مناسبی داشته باشند و به سراغ دردسر نفرایند.

یکی از نویسندگان ارشد سی دی پراجکت در خصوص اودیم می گوید: او معتقد است که هرکدام از ما یک بعد تاریک در ذات خود داریم و مهم نیست آدم ها چقدر با انجام کارهای خیر به خوب بودن تظاهر نمایند. تنها چیزی که برای بیرون آمدن آن تاریکی احتیاج است، یک ضربه حساب شده به آن چیزیست که در اعماق دل آن فرد مخفی شده. و وقتی این اتفاق بیفتد، اودیم آنجا خواهد بود تا فرد تسلیم شده را مورد تمسخر یا تنبیه قرار دهد.

در چنین تعبیری، اودیم فراتر از یک شخصیت شرور است، او تجلی نیرویی ست که با خود انسانیت دعوا دارد، اما این درگیری از سر نفرت نیست. شاید اودیم نتیجه کارهای خود را می داند. شاید اودیم می داند که الگیرد تسلیم وسوسه هایش خواهد شد و در نهایت روحش را تقدیم تاریکی می نماید، ولی چاره ای جز بر ملا کردن این ضعف انسانی نمی بیند. اما در مقابل این شخصیت، گرالتِ رواقی گرا می تواند برای اولین بار به امید و خوش بینی خود اجازه ظهور دهد تا برعکس اودیم به جدیدترین طعمه او یعنی الگیرد فرصتی دوباره دهد.

اودیم نه ردای یک موجود مرموز با قدرت مطلق را دارد و نه به طمع و قدرت متوسل می گردد. او یک تاجر ساده است. از آن دسته تاجرهایی که شبانه به هنگام بازگشتن به خانه به او برمی خورید و زندگی تان برای همواره عوض می گردد. او مردی با سلایق ساده و سبک زندگی متواضعانه است. و او، خطرناک ترین موجودی ست که در جهانی ویچر می توانید دیدار کنید. گانتر اودیم تجلی همه آن چیزیست که از یک شخصیت شرور قدرتمند در روایت بازی های ویدیویی می خواهیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1906

به "چرا گانتر اودیم در ویچر 3 از برترین شخصیت های شرور تاریخ است" امتیاز دهید

2 کاربر به "چرا گانتر اودیم در ویچر 3 از برترین شخصیت های شرور تاریخ است" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گانتر اودیم در ویچر 3 از برترین شخصیت های شرور تاریخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید