آشنایی با روستا و قلعه شفیع آباد کرمان

به گزارش وبلاگ واحدی، شفیع آباد از روستاهای شهرستان کرمان به شمار می رود. اما روستای شهداد کرمان هم در نزدیکی شفیع آباد قرار گرفته است.

آشنایی با روستا و قلعه شفیع آباد کرمان

قلعه شفیع آباد

قلعه شفیع آباد که به دوره قاجار برمی گردد، در محوطه ای پوشیده شده با درختان نخل قرار گرفته است. قلعه شفیع آباد محوطه گسترده ای است که با دیوارهای حفاظتی بلندی پوشیده شده است.

اتاق های داخلی قلعه ساده و کوچک هستند و پنجره هایی برای گذر هوا و خنک شدن هوای داخل اتاق ها در آن ساخته شده است. برای رسیدن به پشت بان قلعه می توانید از راه پله هایی استفاده کنید. این راه پله ها خیلی باریک اند اما ارتفاع هر کدام از پله هایش خیلی زیاد نیست.

برج های دیده بانی و مراقبتی استوانه ای شکل هم در چهار گوشه قلعه قرار گرفته است. از پشت بام بازسازی و ایمن سازی شده قلعه می توان چشم اندازی گسترده از دشت های مسطح پیرامون داشت.

قلعه شفیع آباد کاربری کاروانسرا داشته و آن را با نام کاروانسرای شفیع آباد هم می شناسند. ساختار کاروانسراها این بوده است که امنیت کاروان ها را در مقابل حمله راهزنان تامین می کرده است. به همین دلیل کاروانسراها، به مانند یک قلعه یا دژ نظامی ساخته می شده اند. پس طبیعی است که گاهی نتوان تفاوتی میان یک قلعه نظامی یا کاروانسرا را تشخیص داد.

قلعه یا کاروانسرای شفیع آباد دارای یک دروازه اصلی و بزرگ است که در بالای آن چند اتاقک و در دو طرف آن دو برج قرار گرفته و نگهبانان در این فضاها، مستقر می شده اند. در چهار گوشه کاروانسرا هم برج های مراقبتی ساخته شده است. تزئینات این مجموعه با آجرکاری است. در کنار قلعه وکاروانسرای شفیع آباد می توانید صنایع دستی ساخته شده توسط اهالی بومی روستا را تهیه کنید.

کمپ کویری شهداد

اگر روستای شفیع آباد را به سمت شرق حرکت کنید به کمپ کویری شهداد می رسید. این کمپ کویری با اتاقک هایی شبیه به کپر، مناسب برای کسانی است که می خواهند یک اقامت ماجراجویانه ولی ایمن در دل کویری خشک داشته باشند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از مجموعه قلعه شفیع آباد رایگان است و بازدید از محوطه آن نزدیک به 1 ساعت زمان می برد.

چگونه به قلعه شفیع آباد برویم

روستای شفیع آباد در 18 کیلومتری شمال شهداد واقع شده است و در جهت جاده نهبندان-شهداد واقع شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به قلعه شفیع آباد

شما پس از بازدید از قلعه شفیع آباد، می توانید جهتتان را به سوی شهداد و کلوت های زیبای آن ادامه بدهید. همچنین اگر به سمت غرب و جنوب غربی حرکت کنید تا در طول جهتتان تا به شهر کرمان با روستاهای پرشمارتری رو به رو می شوید.

هتل های نزدیک به قلعه شفیع آباد

در روستای شفیع آباد و پیرامون آن چند اقامتگاه بومگردی دایر است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقامتگاه بومگردی کلوت

اقامتگاه بومگردی لوت

منبع: گردشبان
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1358

به "آشنایی با روستا و قلعه شفیع آباد کرمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با روستا و قلعه شفیع آباد کرمان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستا و قلعه شفیع آباد کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید