اسنپدراگون 8cx نسل 3 حدودا 55٪ از M2 اپل کندتر است

به گزارش وبلاگ واحدی، نتایج بنچمارک نشان می دهد تراشه اسنپدراگون 8cx نسل 3 که در لپ تاپ های ویندوزی بکار گرفته می شود حدودا 55٪ از تراشه M2 اپل کندتر است.

اسنپدراگون 8cx نسل 3 حدودا 55٪ از M2 اپل کندتر است

تازهترین تراشه مبتنی بر ARM کوالکام که غالبا برای محصولات ویندوزی طراحی شده، اسنپدراگون 8cx نسل 3 نام دارد که شرکت آن را در مقایسه با نسل دوم، به امکانات و قابلیت های بسیار بیشتری مجهز کرده است. کوالکام اما در این زمینه، یک رقیب بسیار سرسخت را در مقابل خود می بیند؛ اپل و تراشه های سری M این شرکت که فقط در محصولات خود اپل مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه یک نبرد بسیار حساس بین لپ تاپ های ویندوزی و مک بوک های مجهز به این تراشه ها هم به وجود آمده که کاربران بسیار مشتاق هستند بدانند برنده این نبرد، کدام محصول خواهد بود.

اما اینطور که نتایج اولیه بنچمارک نشان می دهد، به نظر می رسد درست مثل پردازنده های موبایل، در این بخش هم اپل پیشتاز است، اما نه با اختلاف اندک، بلکه با یک اختلاف نسبتا فاحش و معنادار. طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، اسنپدراگون 8cx نسل 3 حتی توانایی شکست تراشه M1 اپل را هم ندارد، چه برسد به اینکه بخواهیم آن را با M2 که تراشه بسیار قدرتمندتری است مقایسه کنیم.

اسنپدراگون 8cx نسل 3 در حال حاضر فقط در یک محصول، آن هم لنوو ThinkPad X13s که 1200 دلار قیمت گذاری شده بکار گرفته شده است. دلیل اصلی این موضوع هم این است که تراشه کوالکام فعلا به صورت انبوه در دسترس شرکت های سازنده سخت افزار قرار ندارد که بخواهیم شاهد عرضه محصولات بیشتری باشیم. اما لپ تاپ های مجهز به این تراشه در صورت عرضه، مثل نمونه یادشده، از ویندوز به عنوان سیستم عامل پیش فرض خود بهره خواهند برد.

این لپ تاپ لنوو هم به تازگی وارد بازار شده و در نتیجه یکی از کاربران توییتر که با نام SkyJuice شناخته می شود، فرصت را مناسب دیده که آن را در بنچمارک گیک بنچ تست کند. البته ThinkPad X13s در آوریل امسال مورد بررسی قرار گرفت و همانطور که احتمالا می توانید حدس بزنید، امتیازات کسب شده از طریق آن خیلی حیرت انگیز نبود. نتایجی که در گیک بنچ 5 ثبت شده نشان می دهد این محصول، یک لپ تاپ کاملا میانه ارزیابی می شود؛ البته اگر بخواهیم آن را با لپ تاپ مجهز به M2 مقایسه کنیم، باید بگوییم گویا یک لپ تاپ اقتصادی را در مقابل یک مدل بالارده قرار داده ایم.

همانطور که از تصاویر پیداست، ThinkPad X13s توانسته با تراشه اسنپدراگون 8cx نسل 3 خود در بخش تک هسته ای، امتیاز 1111 و در بخش چند هسته ای، امتیاز 5764 را کسب کند. این در حالی است که نماینده اپل در همین بخش ها توانسته امتیاز 1919 و 8928 را کسب کند که اختلاف عملکرد نسبتا زیادی را نشان می دهد.

اگر بخواهیم درصد بگیریم، اسنپدراگون 8cx نسل 3 حدودا 55٪ از M2 در بخش چند هسته ای کندتر است. شاید عجیب به نظر برسد اما نماینده کوالکام حتی از M1 نسل گذشته اپل هم کندتر است. این تراشه نخستین بار در سال 2020 و به عنوان اولین تراشه سری M اپل رونمایی شد. این نشان می دهد صحبت های یکی از تحلیل گرانی که گفته بود اپل در بازار لپ تاپ های مجهز به فناوری ARM، سه نسل از رقبایش پیش است اصلا بی راه نبوده است.

او در صحبت های خود پیرامون این موضوع گفت که اپل حدودا 90٪ از سهم بازار لپ تاپ های مبتنی بر ARM را در اختیار دارد. چرا که تراشه های سری M این شرکت، 2 یا 3 سال آن را از سایر رقبایش پیش انداخته است. در حال حاضر نزدیک ترین رقیب اپل کوالکام است که شرایط فعلی آن را هم می توانید با توجه به تصاویر بالا مشاهده کنید.

کوالکام اخیرا مدعی شد در اختیار گرفتن شرکت Nuvia احتمالا باعث می شود این شرکت بتواند عملکرد تراشه های خود را در مقایسه با تراشه های سری M اپل بهبود ببخشد. متأسفانه به نظر می رسد هنوز کوالکام نتوانسته کیفیت عملکردی را که اپل در زمینه ساخت تراشه دارد بدست بیاورد. حال این اتفاق چه زمانی رخ می دهد مشخص نیست. البته قرار است اواخر امسال و همزمان با معرفی تراشه موبایل اسنپدراگون 8 نسل 2، کوالکام یک پیش نمایش از تراشه نسل تازه از سری 8cx منتشر کند که گفته می شود این تراشه، رقیبی خواهد بود برای M1 اپل و نه M2. بنابراین به نظر می رسد راستا درازی که کوالکام برای رسیدن به اپل دارد، همچنان به همین شکل باقی خواهد ماند.

البته اپل هم منتظر نمی ماند که کوالکام پیشرفت کند. قطعا شرکت آمریکایی نسل بعد تراشه M2 را احتمالا با نام M2 مکس در دست ساخت دارد که گفته می شود با فناوری ساخت 3 نانومتری TSMC، اواخر امسال به تولید انبوه خواهد رسید. یعنی زمانی که شرکت کوالکام می خواهد رقیبی برای M1 تولید کند، اپل محصولی را راهی بازار خواهد کرد که کوالکام باید سه سال تلاش کند تا بتواند تراشه ای در حد و اندازه های آن تولید کند.

به نظر شما آیا کوالکام می تواند در آینده ای نزدیک، تراشه ای را تولید کند که بتواند سری M اپل را از پیش رو بردارد؟

منبع: (Wccftech (1.2

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2232

به "اسنپدراگون 8cx نسل 3 حدودا 55٪ از M2 اپل کندتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 8cx نسل 3 حدودا 55٪ از M2 اپل کندتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید