امام سجاد در چند سالگی و چگونه به شهادت رسید؟

به گزارش وبلاگ واحدی، امام سجاد (ع) چهارمین امام شیعیان است که 35 سال امامت کردند و در نهایت در سن 57 سالگی و به دست ولیدبن عبدالملک مسموم شده و به شهادت رسیدند.

امام سجاد در چند سالگی و چگونه به شهادت رسید؟

خبرنگاران | سرویس مذهبی - امام سجاد (ع) چهارمین امام شیعیان است که پس از شهادت امان حسین (ع) در واقعه عظیم عاشورا اسیر شدند. در سالروز شهادت این امام عظیموار نگاهی به زندگی و همچنین نحوه شهادت ایشان می اندازیم.

علی بن حسین بن علی بن ابی طالب، معروف به امام سجاد و زین العابدین، چهارمین امام شیعیان است که مدت امامت وی 35 سال بود. ایشان در واقعه کربلا حضور داشتند ولی به علت بیماری در جنگ شرکت نکردند. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد (ع) در شام باعث آگاهی مردم از صندلی اهل بیت شد.

مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. رسالة الحقوق، رساله ای کوچک درباره تکالیف بندگان در برابر خدا و خلق خدا، منسوب به او است. همچنین واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (ع) روی داد.

چگونگی به شهادت رسیدن امام سجاد (ع)

حضرت سیدالساجدین (ع) پس از گذراندن یک عمر پربرکت که در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ اسلام واقع شد از ویژگی های مهمی در بین مردم برخوردار شده بود؛ چراکه فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت (ع) در هر مجلس و محفلی بیان می شد و در یک کلام امام (ع) در دل ها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان سخت بود و آن ها را می رنجاند و از همه کس بیشتر ولیدبن عبدالملک کینه امام را در دل داشت. او بار ها می گفت: من تا وقتی که علی بن الحسین در جهان باشد راحت نیستم. این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند؛ لذا زهر کشنده ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید را عملی کرد. زهر در بدن نازنین امام کارگر شد و بدین وسیله حضرت در سن 57 سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسید.

تاریخ شهادت امام سجاد (ع)

زمان شهادت حضرت زین العابدین (ع) نیز مانند تولد مبارکشان نامعلوم است و بر سر تاریخ آن اختلاف است، دامنه این اختلاف از سال 92 هجری قمری تا سال 100 هجری است، اما آنچه از همه مشهورتر است، یکی سال 94 هجری قمری است که آن را به مناسبت ارتحال فقهای بیشماری از اهل مدینه، سنه الفقهاء نامیده اند و دیگری سال 95 هجری قمری.

پیکر پاک امام سجاد (ع) را در شهر مدینه تشییع کردند. در آن شهر از پیکر امام تشییع بی نظیری صورت گرفت؛ زیرا توده های مردم از مناطق مختلف بر جنازه حضرت حاضر شدند و همگی پریشان و گریان و دل شکسته جنازه مطهر حضرت (ع) را بر دوش می بردند. مردم در هاله ای از اشک با امام وداع می کردند. بدن مطهر حضرت سجاد (ع) را به قبرستان بقیع بردند و در قبری که در کنار قبر عمویش امام حسن مجتبی علیه السلام آماده ساخته بودند به خاک سپردند.

آری حضرت که وجود اقدسشان خاری بود در چشم خفاشان غاصب نظام حاکم با روشن شدن آثار وجودی آن عظیموار که کاملاً نظام اموی را غافلگیر نموده بودند، توسط سردمداران پلید این نظام مسموم گردیدند و با رفتن خاکیان را در سوگ خود گذاشتند.

ولی آثار وجودی آن بنده برگزیده حق همچنان و تا ابد پا برجاست و هر سالک و عارضی که خواستار وصال حضرت دوست است، چاره ای جز نوشیدن از منبع آثار معنوی و عرفانی آن عارف عظیموار نخواهد داشت چراکه مناجات های عاشقانه و عارفانه آن حضرت برای همه طالبان، شفابخش و آرام بخش خواهد بود.

منبع: setare.com
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1605

به "امام سجاد در چند سالگی و چگونه به شهادت رسید؟" امتیاز دهید

27 کاربر به "امام سجاد در چند سالگی و چگونه به شهادت رسید؟" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام سجاد در چند سالگی و چگونه به شهادت رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید