نخستین خلبان زن مازندرانی: در کارهایم نمی گردد و نمی توانم ندارم

به گزارش وبلاگ واحدی، پرواز آرزوی هر فردی است و دیدن زمین و جزئیات آن بر فراز آسمان ها باید بسیار لذت بخش و دلچسب باشد؛ البته با گذری کوتاه به دوران پرخاطره کودکی، از بین دوستان و اقوام افراد زیادی را سراغ داریم که دوست داشتند خلبان شوند و شغل های پزشک، مهندس و پلیس در رتبه های دیگر علایق شان جای داشت، هر چند بسیاری از آن ها به آرزوی دیرینه خلبانی دست پیدا نکردند و در گیر و دار زندگی غرق شدند.

نخستین خلبان زن مازندرانی: در کارهایم نمی گردد و نمی توانم ندارم

فارس در ادامه نوشت: بانوی مازندرانی را می شناسم که با توجه به علاقه شدید دوران کودکی به پرواز، مدتی از خواسته خود دور شد، ولی دوباره راستا زندگی اش را به سوی پرواز چرخش داد و توانست هم اکنون نخستین بانوی مازندرانی خلبان هواپیمای فوق سبک لقب گیرد.

مونا داودی 37 ساله از شهرستان آمل پا بر رکاب پرواز گذاشته و با تحمل سختی های فراوان سوی آسمان ها گرفت.

این زن توانمند با دریافت گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق سبک نخستین بانوی مازندرانی است که پس از گذراندن مراحل مختلف آموزش خلبانی بدون حضور مربی (سولو) بر همه واژه های نمی توانم و نمی گردد خط بطلان بکشد.

مونا داودی اظهار کرد: از کودکی عاشق پرواز بودم و به خلبانی علاقه زیاد داشتم، زیرا پدرم کارشناس ارشد موتور های جت و مهندسی پرواز بوده و این مهم عامل بزرگی بود تا بسیار به پرواز علاقه داشته باشم.

او اضافه نمود: با توجه به شغل پدر بسیار تمایل داشتم که به سمت پرواز و خلبانی بروم، ولی به سمت رشته فنی و مهندسی رفتم و از راستا اصلی خود دور شدم تا اینکه به واسطه اخبار و اطلاعاتی باخبر شدم که فرودگاهی در شهرستان نوشهر کار آموزش و پرواز به علاقمندان را انجام می دهد تا پس از انتظار فراوان به آرزوی دیرینه ام برسم.

نخستین بانوی خلبان هواپیمای فوق سبک در مازندران با اشاره به کوشش های کاپیتان جلالی و کاپیتان خدایاری از بزرگان پرواز و خلبانی کشور و دیگر اساتید، توضیح داد: دو دوره سنگین زمینی و پرواز را برای گذراندن آموزش خلبانی طی کردم همچنین در دوره زمینی 120 ساعت را گذرانده و در دوره هوایی و پرواز پس از 15 جلسه در کابین هواپیما نشستم و به تنهایی دست به پرواز زدم.

داودی یادآور شد: خلبانی کار بسیار سخت و سخت است و در این رشته باید کاملا به زبان انگلیسی مسلط باشیم و پس از گذراندن کتاب های قطور زبان لاتین به مباحث ریاضی و فیزیک آگاهی پیدا کردم.

او با بیان اینکه دو پای انسان در خلبانی بسیار مهم است، یادآور شد: در راندن خودروها، رانندگان فرمان را با دست کنترل می نمایند، ولی در پرواز فرمان در زیر پا های چپ و راست واقع شده است.

داودی با اعلام اینکه در آینده نزدیک قصد دارم تا دوره های حمل مسافر و آکروبات را بگذرانم، اعلام کرد: آکروبات باز هوایی زن در کشور نداریم و این از مهمترین آرزو های من است.

او در خصوص شرایط شغلی خود گفت: هم اکنون که نخستین خلبان زن هواپیمای فوق سبک در مازندران هستم می خواهم کار تدریس و مربیگری را در مازندران شروع می کنم یا به عنوان خلبان تاکسی هوایی فعالیت خواهم کرد. همچنین بر این باورم که در امر پرواز همه سختی ها را با شعار من می توانم به آسانی تبدیل کردم.

مهیا بودن آموزش خلبانی و پرواز در مازندران

خلبان کوروش خدایاری یکی از اساتید برجسته خلبانی اظهار کرد: در سال 1352 به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در آمدم و در هشت سال دفاع مقدس پرواز های مختلف و اثرگذاری داشتم.

او با اشاره به اینکه مدت 30 سال در ارتش جمهوری اسلامی خدمت کردم، یادآور شد: بعد از بازنشستگی امر آموزش به علاقمندان خلبانی را پیش گرفتم و 17 سال است که آموزش خلبانی در محیط شخصی را انجام می دهم.

خلبان خدایاری با اعلام اینکه تا به امروز بیش از یک هزار و 200 نفر دانشجو را در ارتش و محیط شخصی آموزش داده گفت: آخرین دانشجوی من خانم مونا داودی بود که توانست پس از گذراندن دوره های مختلف خلبانی گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق سبک را در فرودگاه نوشهر کسب کند.

او اعلام کرد: خانم داودی از دانشجویان سخت کوش بود که توانست نخستین دانشجوی بانو دارای گواهی خلبانی فوق سبک لقب گیرد.

مدیر فرودگاه نوشهر با اشاره به کسب گواهینامه خلبانی هواپیمای فوق سبک توسط نخستین بانوی مازندرانی، اظهار کرد: مونا داودی بانوی 37 ساله آملی توانست به این مهم دست پیدا کند.

اکبر فریفته با اعلام دریافت گواهینامه خلبانی بیش از 20 خلبان در فرودگاه نوشهر پس از گذراندن مراحل مختلف آموزش خلبانی بدون حضور مربی (سولو)، اظهار کرد: همه گواهینامه ها با تایید سازمان هواپیمایی انجام می گردد.

لزوم توسعه هوانوردی عمومی و پویایی گردشگری هوایی در مازندران

او با اشاره به نقش ارزشمند توسعه هوانوردی عمومی و پویایی گردشگری هوایی، فرودگاه نوشهر را از قدیمی ترین فرودگاه های کشور با 69 سال در استان مازندران دانست و یادآور شد: برگزاری دوره های آموزش خلبانی در فرودگاه ها برای کسب درآمد و توجیه پذیری فعالیت فرودگاهی بسیار مهم است.

فریفته اعلام کرد: با رایزنی با شرکت فرودگاه ها و هوانوردی کشور فعالیت دو شرکت در قالب مدرسه آموزش خلبانی در فرودگاه نوشهر ایجاد شده تا از این خلبانان برای پرواز های تفریحی و خلبانی هواپیما های با وزن زیر 9 تن و ظرفیت چهار تا نوزده نفره در زمینه ایرتاکسی، آمبولانس هوایی و گردشگری هوایی استفاده گردد.

بانوان توانمند ایران اسلامی نه تنها در هشت سال دفاع مقدس بلکه در همه ایام دوشادوش مردان مشغول کار و کوشش هستند و حتی در بعضی مواقع گوی سبقت را از دیگران می ربایند.

این بار شاهد درخشش بانوی مازندرانی در رشته خلبانی بودیم که نشان داد بانوان همواره توانستند با عزم و اراده استوار فعل خواستن را صرف نموده و با صدای بلند فریاد بزنند: چون می خواهم، پس می توانم.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1395

به "نخستین خلبان زن مازندرانی: در کارهایم نمی گردد و نمی توانم ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین خلبان زن مازندرانی: در کارهایم نمی گردد و نمی توانم ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید