بازگشایی فرودگاه بالی پس از فوران آتشفشان

به گزارش وبلاگ واحدی، با گذشت چند روز از فوران آتشفشان در بالی و تمیز شدن آسمان، فرودگاه این جزیره پروازهای خود را از سر گرفت.

بازگشایی فرودگاه بالی پس از فوران آتشفشان

روز چهارشنبه فرودگاه جزیره تفریحی بالی در اندونزی، پس از خاتمه گرفتن فوران کوه آتشفشان بازگشایی شد، اما رئیس جمهور این کشور بیان کرد که خطر هنوز برطرف نشده است و از تمام کسانی که در منطقه ها اطراف کوه زندگی می نمایند، خواست که به خاطر امنیت خودشان، محیط را ترک نمایند.

آری آهسانوروهیم (Arie Ahsannurohim)، سخنگوی فرودگاه می گوید که با رسیدن خاکسترهای آتشفشانی به 7600 متر، آن ها آغاز به حرکت به جنوب و جنوب شرقی کوه آگونگ (Agung) نموده اند و در بالای فرودگاه فضای تمیزی را جهت فرود و بلند شدن هواپیماها ایجاد کردند.

عملیات پرواز پس از تعطیلی روز دوشنبه که منجر به اختلال در پروازهای ده ها هزار مسافری شد که قصد ورود یا خروج از این مقصد توریستی محبوب را داشتند، از سر گرفته شد. ذرات درشت خاکستری که در هوا بودند برای هواپیماها خطرناک هستند و می توانند باعث انسداد موتورها شوند.

رئیس جمهور جوکو جوکووی ویدودو (Joko Jokowi Widodo) به تمام وزارت خانه ها و سازمان های مرتبط و ارتش و نیروی پلیس دستور داده تا به دولت برای مقابله با این فاجعه یاری نمایند. او گفت:

امیدوار هستم این فوران هیچ قربانی ای نداشته باشد.

مقامات به 100.000 فردی که تا شعاع 10 کیلومتری کوه آتشفشان زندگی می نمایند، گفته اند منطقه را ترک نمایند. این منطقه ها با لایه های سفید و خاکستری پوشیده شده اند. به گفته سازمان مقابله با بلایا در کارنگاسام (Karangasem) در حال حاضر حدود 40.000 نفر در 225 پناهگاه اسکان داده شده اند. اما ده ها هزار نفر هم در خانه هایشان به جای مانده اند، به این علت که یا احساس امنیت می نمایند و یا نمی خواهند خانه و حیواناتشان را ترک نمایند.

روز چهارشنبه در روستای تولامبن (Tulamben) در محدوده انفجار، کشاورزانی دیده شدند که در حال شخم زنی مزارع شان با گاوآهن بودند و به نظر می رسید اهمیتی به کوه در حال دود پشت سرشان که گدازه های نارنجی به هوا پرتاب می کرد، نمی دهند.

برخی از توریستان پیروز شدند پیش از بازگشایی فرودگاه از جزیره خارج شوند، اما آنان سفری سخت همراه با جاده ها، اتوبوس ها و کشتی های شلوغ را تجربه کردند. برخی ها هم مجبور شدند یک شب در فرودگاه سورابایا (Surabaya) در جزیره جاوه منتظر بمانند.

شریل دیوید 31 ساله که یک توریست اهل مانیل فیلیپین است، روز شنبه همراه با سه دوستش به بالی رسید و قصد داشت روز سه شنبه جزیره را ترک کند. او می گوید:

این تجربه ای بسیار فراموش نشدنی برای ما است. ما بسیار اذیت شدیم، باید این اتفاق را در کتاب ها ثبت نمایند.

او که روز چهارشنبه در سومین فرودگاه مرکز یعنی جاکارتا، گیر افتاده بود و منتظر پروازهایی به مقصد کشورش بود که نیازمند خرید بلیط بودند، گفت که این تجربه از علاقه اش به جزیره کم نمی کند.

بله، اینجا همچنان مثل بهشت است.

آخرین فوران این آتشفشان در سال 1963 منجر به کشته شدن 1.100 نفر شد، اما هنوز معین نیست که شرایط فعلی چقدر بدتر خواهد شد و چه مدت به طول خواهد انجامید. بدترین حالت یک فروان انفجاری است که می تواند باعث ریزش کوه گردد.

ریچارد آرکولوس، متخصص آتشفشان در دانشگاه ملی استرالیا می گوید:

قرینه این حادثه، انفجار برج های دوقلوی نیویورک در 11 سپتامبر است. ما مردمی را دیدیم که از آوار در حال ریزش فرار می کردند و ستون هایی از گرد و خاک این افراد را در خیابان تعقیب می کرد. از این چیزها نمی گردد فرار کرد.

مقامات اندونزیایی اولین بار دو ماه پیش، پس از افزایش فعالیت های لرزه ای کوه، هشدار جدی در این باره دادند. این فعالیت ها در اواخر ماه اکتبر کاهش پیدا کرد و سطح هشدارها هم پایین آورده شد. اما از روز دوشنبه، شرایط اضطراری اعلام شد.

اندونزی روی حلقه آتش اقیانوس آرام واقع شده است و دارای بیش از 120 آتشفشان فعال است.

منبع: کجارو / ctvnews.ca
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1902

به "بازگشایی فرودگاه بالی پس از فوران آتشفشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی فرودگاه بالی پس از فوران آتشفشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید