جنگل های بازمانده از عصردایناسورهای گیلان در انتظار ثبت جهانی یونسکو

به گزارش وبلاگ واحدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان مقاصد گردشگری و اکوتوریسم و به عنوان میراث جهانی یونسکو ، با مشارکت دستگاه های مختلف، تشکل های مردم نهاد و مشارکت تنگاتنگ مردم محلی، هدف ارزشمندی است.

جنگل های بازمانده از عصردایناسورهای گیلان در انتظار ثبت جهانی یونسکو

به گزارش خبرنگاران، قربانعلی محمدپور گفت: جنگل های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین شناسی (ژوراسیک) یا همان عصر دایناسورها و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا محسوب شده و رویشگاه شماری از گونه هایی است که در سایر نقاط دنیا از بین رفته است. تنوع ارتفاعی و حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارش فراوان ناشی از آن سبب رویش بیش از 80 گونه درختی پهن برگ، 4 گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچه ای در این جنگل ها شده است.

وی اضافه نمود: به همین دلیل معرفی دنیای و حفاظت جنگل های هیرکانی یکی از اولویت های دولت جمهوری اسلامی ایران است که در قالب این پروژه محقق خواهد شد.

محمدپور ادامه داد: با توجه به این که بسیاری از زیستگاه های ما در معرض خطر است، ثبت دنیای این جنگل ها می تواند ضمن حفظ زیستگاه ها جلب توجه دنیایان به این مناطق جنگلی به عنوان مقاصد گردشگری و اکوتوریسم گردد.

وی اظهار داشت: این اقدام دسته جمعی برای ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان میراث دنیای یونسکو، با مشارکت دستگاه های مختلف، تشکل های مردم نهاد و مشارکت تنگاتنگ مردم محلی، هدف ارزشمندی است و می تواند در تداوم حفاظت از این جنگل ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند ملی و دنیای تأثیرگذار باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سه منطقه جنگلی سیاه رود (حفاظت از سال 1378)، گشت رودخان (حفاظت از سال 1378) و منطقه حفاظت شده لیسار (حفاظت سال 1356) با حداقل 20 سال سابق حفاظتی به عنوان مناطق پیشنهادی برای ثبت دنیای، گام اولیه در این راه است.

وی اضافه نمود: توجه به سابقه سکونتی هزار ساله در این مناطق گویای پیوند جدایی ناپذیر و همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت و تداوم چرخه حیات در این مناطق است.

وی توضیح داد: در همین راستا و همراه با افزایش حفاظت و حراست این مناطق و فعال سازی و تقویت تشکل های مردمی در کنار انجام فعالیت هایی نظیر آموزش زیست محیطی جوامع محلی به ویژه دانش آموزان، زنان خانه دار، دهیاران و ... ، تفکیک از مبدا زباله، ترویج بوم گردی به عنوان گردشگری همخوان با طبیعت و اکولوژی منطقه با هدف حفظ حیات جنگل و پایداری شیوه زندگی رایج در این مناطق اجرا شده و ادامه دارد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان، نمایندگانی از یونسکو سوزانا کارولینا از کشور فنلاند و دنیلی لویید از کشور فرانسه با همراهی نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و منابع طبیعی کشور از سه سایت گیلان به ترتیب از مناطق حفاظت شده و جنگل های هیرکانی گشت رودخان در شهرستان فومن – لیسار در شهرستان تالش و سیاه رود در شهرستان رودبار بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 125

به "جنگل های بازمانده از عصردایناسورهای گیلان در انتظار ثبت جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های بازمانده از عصردایناسورهای گیلان در انتظار ثبت جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید