خانه انیشتین در بِرن سوئیس، محل تولد نظریه مشهور نسبیت!

به گزارش وبلاگ واحدی، تئوری مشهور نسبیت در این خانه متولد شده است!

سوئیس جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و یکی از محبوب ترین مقاصد برای سفر است. بسیار از افراد با جاذبه های گردشگری سوئیس و شهرهای مهم آن مثل زوریخ و برن آشنا هستند. اما شاید کمتر کسی که بداند که در مرکز سوئیس منزل یکی نوابغ دنیا واقع شده است. انیشتین، نابغه علم مدرن که با تئوری نسبیت زمان تحولی بزرگ را در دنیا به وجود آورد در منزلی در شهر برن زندگی می کرده است. خانه انیشتین در برن یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری سوئیس است و گردشگران از سرتاسر دنیا به این خانه ساده و معمولی می آیند تا محل زندگی مشهورترین نابغه علم را از نزدیک ببینند. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به خانه انیشتین در شهر برن سوئیس بزنیم.

خانه انیشتین در بِرن سوئیس، محل تولد نظریه مشهور نسبیت!

خانه ای معمولی با داستانی مجذوب کننده

در خیابانی به نام کارماگس (Kramgasse) در شهر برن خانه ای کوچک و ساده وجود دارد که داستانی مجذوب کننده برای بازگوکردن دارد. نمای بیرونی خانه آنقدر ساده و معمولی است که اگر تابلوی روی دیوار وجود نداشت احتمالا بدون توجه از کنارش عبور می کردید. اما این آپارتمان کوچک جایی است که آلبرت انیشتین در آنجا روی تئوری نسبیت کار کرده و آن را تکمیل کرده است. همان طور که احتمالا می دانید نظریه نسبیت انیشتین شیوه درک کهکشان و دنیا را متحول کرد و انیشتین را به مشهورترین دانشمند دنیا تبدیل کرد.

انیشتین همراه با همسرش، میلوا و پسرش هانس آلبرت به مدت دو سال در این خانه کوچک زندگی می کرده اند و این خانه از سال 1977 تحت مالکیت بنیاد آلبرت انیشتین قرار گرفته و به موزه تبدیل شده است. در سال 2005 در سالگرد 100 سالگی اقامت انیشتین، این خانه مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت و با حمایت اسپانسرها تغییراتی در دکوراسیون خانه و نمایشگاه انجام شد. چیدمان این خانه به نحوی طراحی شده که به بازتماشامایندگان حس محل زندگی یک نابغه فیزیک را بدهد و او را از لحاظ احساسی نیز درگیر بکند. پرسشی که قبل از ورود به خانه انیشتین داریم این است: انیشتین در مدت طرح نظریه نسبیت در چه محیطی و چگونه زندگی می کرده است؟ دکوراسیون خانه و وسایل و لوازمی که در معرض بازدید قرار داده شده به خوبی به این پرسش پاسخ می دهند.

محل تولد نظریه نسبیت!

انیشتین پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه زوریخ در پی شغل تدریس رفت. اما جستجویش بی فایده بود و در نهایت توانست شغلی در دفتر ثبت اختراعات سوئیس در شهر برن به دست بیاورد. در سال 1903، انیشتین همراه با همسرش میلوا و پسرش به آپارتمانی در طبقه سوم خیابان کارماگس نقل مکان کرد.

در حقیقت، انیشتین تنها در یک خانه زندگی نکرده است و در مدت اقامتش در سوئیس در خانه های متعددی در زوریخ و برن اقامت داشته است. انیشتین در دهه 1890 از آلمان به سوئیس آمد و بین سال های 1896 و 1900 در انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ تحصیل کرد. سال ها بعد انیشتین دوباره به این شهر بازگشت تا به عنوان استاد دانشگاه زوریخ مشغول به کار شود. اما چیزی که خانه خیابان کارماگس را از خانه های دیگر متمایز می کند نظریه نسبیت انیشتین است! زیرا انیشتین در 26 سالگی و در مدتی که در این خانه زندگی می کرده مقاله های متعددی نوشته که در نهایت او را به طرح نظریه مشهور نسبیت سوق داد. آلبرت انیشتین در فاصله سال های 1903 تا 1905 در این خانه زندگی کرده است و نظریه نسبیت اش را در این خانه ساخته و پرداخته است. خانه انیشتین در برن به بازتماشامایندگان این فرصت را می دهد تا از نزدیک محل زندگی این دانشمند مشهور را ببینند و تصوری بهتر از زندگی و کار او داشته باشند.

بازدید از خانه انیشتین

امروزه این خانه به روی عموم گردشگران باز است. داخل خانه انیشتین با وسایلی به سبک زمان انیشتین چیده شده و اسناد و دست نوشته هایی از آن سال ها در معرض بازدید عموم قرار داده شده اند. مدتی که انیشتین در این خانه زندگی می کرده دوره ای بسیار منحصربفرد بوده و انیشتین در خلاق ترین دوره زندگی حرفه ای اش به سر می برده است. نتیجه این دوره تئوری مشهور نسبیت است که درک ما از زمان و مکان را به کلی دگرگون کرد و فصلی نوین در علم مدرن به وجود آورد. از ایستگاه راه آهن سوار تراموای6،7،8 و 9 شوید و به سمت برج ساعت برن بروید. اگر با اتوبوس می خواهید به خانه انیشتین بروید هم از ایستگاه راه آهن سوار اتوبوس شماره 12 شوید و به سمت برج ساعت بروید. برای بازدید از خانه انیشتین حدود یک ساعت وقت اختصاص دهید تا با حوصله از این خانه و موزه تماشا کنید.

  • آدرس: Kramgasse 49- 3000 Bern
  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 5 بعدازظهر
  • تلفن تماس: 0041313120091

آلن لایتمن در کتاب رویاهای انیشتین تفکرات دانشمند جوان را در مدت اقامت در این منزل به خوبی به تصویر کشیده است. او در صفحات این کتاب انیشتین جوان را تصور می کند که در این خانه مشغول تحقیق و مطالعه است. موزه تاریخ برن نیز مجموعه ای را به انیشتین اختصاص داده و لوازم و وسایل مختلفی مربوط کار و زندگی او را در معرض نمایش عموم قرار می دهد.

خانه انیشتین در شهر برن طوری طراحی شده تا کاملا حس حضور یک نابغه در آنجا را بازتماشامایندگان القا کند. این خانه کوچک است و دکوراسیون ساده و محقری دارد. در حال حاضر، خانه انیشتین بخشی از موزه و فضای نمایشگاهی است و در طبقه بالا می توانید فیلمی کوتاه از زندگی انیشتین را تماشا کنید.

سوئیس به انیشتین افتخار می کند و به او می بالد؛ تا حدی که او را برجسته ترین شهروند سوئیس نامگذاری کرده است. البته انیشتین در آلمان متولد شده اما در سال 1901 تابعیت سوئیس را دریافت کرد و در نهایت به آمریکا رفت و شهروند آن کشور شد. با این حال هیچ گاه از ملیت سوئیسی اش کنار نگرفت و به همین دلیل سوئیسی ها او را یک سوئیسی می دانند و به این موضوع بسیار افتخار می کنند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2150

به "خانه انیشتین در بِرن سوئیس، محل تولد نظریه مشهور نسبیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه انیشتین در بِرن سوئیس، محل تولد نظریه مشهور نسبیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید