داربست های پل تاریخی کن چشم انتظار بازسازی گرانند

به گزارش وبلاگ واحدی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، داربست های پل تاریخی کن چشم انتظار بازسازی گرانند.

داربست های پل تاریخی کن چشم انتظار بازسازی گرانند

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اگر باران زودتر برسد...

سیل 12 فروردین سال گذشته که بناهای تاریخی زیادی را در سراسر کشور با آسیب های جبران ناپذیری روبرو کرد، پل تاریخی کن را هم بی نصیب نگذاشت و نه تنها یک دهانه را به طور کامل که یکی از مهمترین راه های مواصلاتی روستاهای این منطقه از تهران را هم از بین برد و مردم کن و روستاهای اطراف ماندند و عادت جهتی چنددقیقه ای که برای جبرانش باید یک ساعت راه خود را دورتر می کردند. اتفاقی که در طول 19 ماه گذشته هر روز تکرار می گردد و هنوز قول و قرارها در حد حرف و عملی نشده باقی مانده اند.

بخشی از کف رودخانه و زیر پل سیمان شده، آجرها در گوشه ای از رودخانه به نظم قرار گرفته اند و بانکه سیمان در کناره پل جا خوش نموده، خرواری از خاک و ماسه روبه روی کارگاه چشم انتظار مجوز ریخته شده و داربست ها به جداره پل چسبیده اند، شاید هم منتظر بارش باران و قدرت دریافت بیشتر آب در کف رودند، اما مهمترین چیز یعنی نبود هیچ کارگر و بازسازیگری پای پل بیش از پیش بچشم می آید.

حالا مردم محلی کن هم معترض شده اند، گویا قبلا و زمانی که هیچ نشانه ای از آغاز کار بازسازی پل نبود، می دانستند هیچ خبری نیست، ولی حالا که نشانه آمده و هنوز دستی برای آغاز کار بالا نرفته گویا کاسه صبرشان لبریز شده است.

هر چند هستند افرادی که همین شرایط پل را وسیله ای برای تفریح می بینند و از روشن کردن آتش روی آجرهای قدیمی پل هم ابایی ندارند.

مسعود محمدی اهل کن است و اصلا از نوادگانِ خیّر کنی است که پل را برای عبور و مرور مردم روستاهای اطراف به کن ساخته است.

او که تخریب پل کن را با چشم خود دیده، بعد از گذشت 19 ماه از آن اتفاق می گوید: روزی که سیل آمد یعنی ساعت هشت شب به بعد در 12 فروردین سال 1398، به مرور باران زیاد شد، تصمیم گرفتم در کنار پل بمانم، تا صبح پای رودخانه ماندم، ساعت 11 شب رودخانه طغیان کرد، به مرور آب از بخش غربی نفوذ و دو دهانه سمت جنوبی پل را تخریب کرد، این تخریب تا ساعت پنج صبح طول کشید.

او با اشاره به استفاده مردم منطقه از این پل برای کارهای همیشگی و ضروری خود، ادامه می دهد: مردم از این پل برای رفت و آمد شهری استفاده نمی کردند، بلکه معمولا برای عبور بار باغداران مورد استفاده بود و عبور و مرور مردم محلی که با توجه به ماشین رو نبودن پل، آنها بار خود را با فرغون و حیوانات، یا کول کردن از پل عبور داده و آن را به ماشین می رساندند. اما از زمان تخریب پل دیگر این کار برای باغداران شدنی نیست و بعضی مواقع آن ها مجبور به عبور از رودخانه حتی در زمانی که آب زیاد بوده شده اند که تا کنون نیز آب دو کارگر را با خود برده است.

وی با بیان اینکه بودجه اختصاص داده شده برای بازسازی پل، توسط شورای شهر تامین شده و میراث فرهنگی نظارت کار را بر عهده گرفته است، می افزاید: متاسفانه به نظر می رسد هماهنگی این اقدامات خود یک فرایند بسیار سنگین بوده که بعد از دو سال و با انجام پیگیری های زیاد تازه به نصب داربست رسیده و گفته می گردد قرار است بزودی چند اکیپ برای بازسازی پل بیایند.

محمدی اما به اعتراض های مردم محلی اشاره می نماید و می گوید: چون پدربزرگ این پل را ساخته بود، مردم حرف های خود را به ما می زنند، در واقع حرف زیاد دارند، اما از مسئولان کسی نیست که به حرف آنها گوش کند.

او به حضور چهارماهه پیمانکار بازسازی پل در ملکِ شخصی خود اشاره و اظهار می نماید: داربست ها را نیز حدود 20 روز قبل نصب نموده اند و پیمانکار و کارگرانش چند ماه است منتظر یک دستورند تا کار خود را آغاز نمایند. نمی دانیم متولیانِ بازسازیِ پل منتظر چه هستند، که در طول چهار ماه گذشته هنوز مجوز آغاز کار را امضا ننموده اند، با وجود اینکه بانکه سیمان و داربست های نصب شده را کرایه نموده اند.

مهدی آجرلو که کارگاهش در طرف دیگر پل قرار گرفته است و هر روز باید از این جهت عبور کند، می گوید: از زمان تخریب پل، ما با چالش های زیادی روبه رو شده ایم. این پل، جهت رفت و آمدمان بود، امروز راهی را که به وسیله پل پنح دقیقه زمان می برد باید در یک ساعت طی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت حدود دو سال از آسیب دیدن پل، مسئولان هنوز یک انتظار معمولی مردم منطقه را براورده ننموده اند، ادامه می دهد: کارگران برای مدتی کار کردند، اما نه به صورت مستمر، بلکه برای انجام اقدامات اولیه یک هفته کار می کردند و یک ماه تعطیل بودند، اما با توجه به تعطیلی این مدت کارگاه بازسازی و کند بودن کار، معین نیست چه زمانی بازسازی پل به انتها می رسد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1359

به "داربست های پل تاریخی کن چشم انتظار بازسازی گرانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داربست های پل تاریخی کن چشم انتظار بازسازی گرانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید