دانشمندان در خارج از منظومه شمسی آب کشف کردند

به گزارش وبلاگ واحدی، دانشمندان برای اولین بار در جو سیاره ای خارج از منظومه شمسی بخار آب کشف کردند. سیاره فراخورشیدی کی 2-18 بی 110 سال نوری با زمین فاصله دارد.

دانشمندان در خارج از منظومه شمسی آب کشف کردند
  • مجله فضا

نتیجه تحقیقی که روز چهارشنبه منتشر شده براساس مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده است. به گفته دانشمندان در جو سیاره ای به نام کی 2-18 بی (K2-18b) بخار آب کشف شده است. این سیاره فراخورشیدی یکی از سیاره های موسوم به ابر زمین است که اندازه آنها بزرگتر از زمین و کوچکتر از نپتون است.

دانشمندان تاکنون پیروز به شناسایی چهار هزار سیاره فراخورشیدی با اندازه های متفاوت شده اند.

کشف بخار آب در جو این سیاره از طریق دانشمندان متخصص در شاخه ای از نجوم که به کشف سیاره های فراخورشیدی در بخش های دیگر کهکشان راه شیری (به جز منظومه شمسی) می پردازد اجرا شده است.

نتیجه تحقیق دانشمندان در خصوص سیاره فراخورشیدی کی 2-18 بی در نشریه اخترشناسی طبیعی (Nature Astronomy) منتشر شده است. گروهی از محققان کالج دانشگاهی لندن (University College London) این تحقیق را انجام دادند.

این برای اولین بار است که دانشمندان در جو یک سیاره موسوم به ابر زمین آب پیدا نموده اند. این در حالی است که آب پیش از این در جو در سیارات مشتری سان (Gas giant) که از سنگ یا مواد جامد تشکیل نشده اند کشف شده بود.

سیاره فراخورشیدی کی 2-18 بی در منطقه ای با قابلیت حیات قرار گرفته است. این به آن معنا است که فاصله این سیاره از ستاره ای که به دور گردش به دور آن است به اندازه ای است که امکان وجود آب در سطح آن وجود دارد.

سیاره فراخورشیدی کی 2-18 بی 110 سال نوری با زمین فاصله دارد.

یک کارشناس نجوم در مصاحبه با یورونیوز در خصوص کشف آب در جو کی 2-18 بی ضمن تاکید بر اهمیت کشف دانشمندان تاکید نمود که هرچند فاصله این سیاره با زمین ممکن است به نظر افراد عادی زیاد بیاید اما در عمل این سیاره فراخورشیدی فاصله زیادی با زمین ندارد. به گفته وی ممکن است دانشمندان طی چند صد سال آینده بتوانند امکان سفر به این سیاره فراخورشیدی را فراهم نمایند.

منبع: همشهری آنلاین