سامسونگ می خواهد تا سال 2027 تراشه های 1.4 نانومتری فراوری کند

به گزارش وبلاگ واحدی، شرکت سامسونگ Foundry به تازگی رسما اعلام نموده که تا سال 2025 و 2027 فراوری تراشه های 2 و 1.4 نانومتری خود را هم شروع خواهد نمود.

سامسونگ می خواهد تا سال 2027 تراشه های 1.4 نانومتری فراوری کند

سامسونگ Foundry که دومین شرکت بزرگ فعال در زمینه فراوری تراشه به شمار میرود (رتبه نخست در اختیار TSMC قرار گرفته است)، در جریان رویداد سامسونگ Foundry Forum 2022 خاطرنشان کرد که میخواهد در زمینه فراوری تراشه به پیشرفت ادامه دهد و تراشه های کوچک تر، سریع تر و کم مصرف تری فراوری کند. طبق گفته های سامسونگ Foundry، به نظر می رسد این شرکت میخواهد هرچه سریع تر به ساخت تراشه با فناوری های جدیدتری هم دست پیدا کند که از جمله این موارد می توان به فناوری ساخت 2 و 1.4 نانومتری اشاره نمود.

در حال حاضر سامسونگ به فراوری تراشه های 3 نانومتری مشغول است و از این حیث نخستین شرکت هم به شمار میرود. این در حالی است که TSMC، برترین شرکت از لحاظ فراوری تراشه، هنوز به فراوری تراشه های 3 نانومتری اقدام نکرده است. سامسونگ چند ماه پیش فراوری این تراشه ها را با فناوری Gate All Around (به اختصار GAA) شروع کرد. به ادعای این شرکت، تراشه های 3 نانومتری از لحاظ مصرف انر ژی فوق العاده بهینه هستند اما هنوز محصولی مجهز به پردازنده ای 3 نانومتری راهی بازار نشده که ببینیم آیا ادعای این شرکت کره ای درست است یا خیر.

سامسونگ در نظر دارد در سال 2024، از نسل دوم فناوری ساخت 3 نانومتری هم رونمایی کند. طبق گفته های این شرکت، نسل دوم این فناوری حدودا 20٪ کوچک تر از نسل نخست خواهد بود که این یعنی باز هم باید انتظار مصرف انرژی کمتر را برای گوشی ها، کامپیوترها، سرورهای ابری و گجت های پوشیدنی داشته باشیم.

در سال 2025 هم سامسونگ Foundry از فناوری ساخت +SF3P مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری رونمایی خواهد نمود تا این فناوری را هرچه بیشتر ارتقا دهد. این شرکت کره ای امیدوار است با پیشرفت در زمینه فراوری تراشه های کم مصرف و قدرتمند، نظر مثبت شرکت هایی نظیر اپل، AMD، انویدیا و کوالکام را به خود جلب کند. شرکت هایی که تقریبا می توانیم بگوییم تمام آن ها در حال حاضر TSMC را به سامسونگ ترجیح داده اند.

اگر به خاطر داشته باشید، همین سال جاری بود که سامسونگ و کوالکام برای ساخت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 با هم وارد همکاری شدند اما عملکرد این تراشه در انجام کارهای سنگین آنقدر بد بود که باعث شد کوالکام برای فراوری نسخه پلاس آن به سراغ TSMC برود. TSMC هم با استفاده از فناوری ساخت 4 نانومتری خود که بهینه تر از فناوری سامسونگ است، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 را علی رغم قدرت پردازشی بالاتر، با عملکرد بهینه تری طراحی کرد تا کوالکام برای ساخت اسنپدراگون 8 نسل 2 هم به آن مراجعه کند.

در سال 2025 اما سامسونگ از فناوری ساخت 2 نانومتری هم رونمایی خواهد نمود. نکته حائز اهمیت در رابطه با این فناوری این است که سامسونگ در آن برای تغذیه ترانزیستورها از روش جدیدی استفاده خواهد نمود. معمولاً تغذیه ترانزیستورها و برقراری ارتباط با آن ها فقط به وسیله یک طرف تراشه انجام می گردد. اما در فناوری ساخت 2 نانومتری، این برقراری ارتباط از دو طرف صورت می گیرد تا بدین ترتیب عملکرد تراشه ارتقا پیدا کند. اینتل هم می خواهد در سالب 2024 از فناوری مشابه این در پردازنده هایش استفاده کند.

سامسونگ بعلاوه برنامه فراوری تراشه های 1.4 نانومتری را هم در دستور کار دارد و می خواهد در سال 2027 ایده ساخت آن ها را عملی کند. نام این فناوری ساخت SF1.4 خواهد بود ولی متأسفانه از بابت مشخصات آن هیچ اطلاعی در اختیار نداریم. با این حال به نظر می رسد سامسونگ کم و بیش طبق قانون مور پیش می رود. بعلاوه این شرکت کره ای برنامه دارد ظرفیت فراوری تراشه را تا سال 2027 به 3 برابر در مقایسه با سال جاری افزایش دهد. حال باید دید آیا با این برنامه، سامسونگ پیروز می گردد نظر مثبت شرکت هایی نظیر اپل، کوالکام، انویدیا و… را به خود جلب کند یا خیر.

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2283

به "سامسونگ می خواهد تا سال 2027 تراشه های 1.4 نانومتری فراوری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ می خواهد تا سال 2027 تراشه های 1.4 نانومتری فراوری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید