شگفت انگیزترین گیاهان گوشتخوار روی کره زمین!

به گزارش وبلاگ واحدی، بیشتر ما راجع به ونوس حشره خوار می دانیم اما دیگر گیاهان گوشتخوار چه؟ برخی از این گیاهان حتی می توانند پستانداران کوچک را بخورند!

شگفت انگیزترین گیاهان گوشتخوار روی کره زمین!

پوشش گیاهی زمین می تواند زیبا، سمی، خوشمزه و حتی گوشتخوار باشد! گیاهان گوشتخوار چیز جدیدی نیستند، آنها از زمان های خیلی قدیم روی کره زمین ما زندگی می نموده اند. شواهد حاصل از آنالیز تازه ترین فسیل های کشف شده نشان می دهد که قدمت این گیاهان حداقل به 35 میلیون سال پیش برمی گردد. بیشتر گیاهان شکارگر حشره ها را می خورند. اما برخی از آنها به خاطر طعمه های بزرگی که می بلعند معروف شده اند. این شما و این هم 7 عدد از خارق العاده ترین گیاهان گوشتخوار!

1- گیاه کوزه ای

گیاه کوزه ای در نشنال جئوگرافی به عنوان بزرگ ترین گیاه گوشتخوار کشف شده معرفی شده است. این گیاه دوست دارد در گل و لایی همواره مرطوب رشد کند و خانه آن در جزیره برنئو (در جنوب مالزی) است. تله کوزه مانند آن محتوی اندازه زیادی آب و آنزیم های گوارشی است. دیده شده است که تله بزرگ این گیاه حتی پستانداران کوچکی مانند موش را هم به دام انداخته است! بعد از آنکه طعمه بخت برگشته در تله کوزه ای گیاه کوزه ای غرق می گردد، آنزیم های گوارشی گیاه شروع به هضم طعمه می نمایند. گیاه کوزه ای با گیاه تریشروز همزیستی مسالمت آمیز دارد. به این طریق که کوزه ای از غذای خود به این گیاه می دهد و گیاه هم برای کوزه ای طعمه ای برای خوردن می آورد!

2- گیاه کاتوپسیس برترونیانا

این گیاه گوشتخوار ممکن است شبیعه به یک ساکولنت بی آزار به نظر برسد اما گول آن را نخورید! تله این گیاه خیلی قابل مشاهده نیست. کاتوپسیس برترونیانا کشته مرده نیتروژن و فسفر است و حشرات هم منبع خوبی از این دو عنصر هستند. این گیاه تله ای به نام مخزن دارد. این تانک با پودر چسبنده و سفیدی پوشیده شده است و از طریق بازتاب دادن نور حشرات پرواز نماینده را به درون خود جذب می نماید. راه هوشمندانه ای برای خوردن نیتروژن و فسفر پیدا نموده!

3- آلدرواندا وسیکلوسا

این گیاه که به نام چرخ آبی هم شناخت می گردد، یک گیاه گوشتخوار آبی است. ممکن است هر کدام از تله های به هم پیچیده این گیاه شما را به یاد ونوس حشره خوار معروف بیاندازد. البته باید گفت که تله این دو گیاه خیلی با هم متفاوت نیستند. آلدرواندا وسیکلوسا از نوع کوچک تر این تله های قفل شونده برای به دام انداختن طعمه هایش استفاده می نماید. هر کدام از تله های قفلی کوچک گیاه د ر حالت آماده باش کامل هستند تا به محض نزدیک شدن و گیر افتادن یک حشره کوچک قفل شوند تا غذای گیاه تامین گردد.

4- استیلیدیوم (STYLIDIUM)

استیلیدیوم شاید یکی از زیبا ترین گیاهان گوشتخوار فهرست مان باشد که به نام گیاه ماشه ای هم شناخته می گردد. این گیاه دارای تریکوم هایی (موهای چسبناک) است که حشرات کوچک را می گیرند. برای مدتی تصور می شد استیلیدیوم از این موها برای دفاع از خود استفاده می نماید اما بعدا کشف شد که این موها داریا آنزیم های هضم نماینده برای هضم بدن طعمه هستند.

5- ونوس حشره خوار (ونوس مگس خوار)

ونوس معروف ترین گیاه حشره خوار است و از سال های پیش فروش آن در ایران شروع شد و امروزه می توانید این گیاه را به راحتی پیدا و بخرید. تله ونوس هنگامی به کار می افتد که یک حشره بخت برگشته از همه جا بی خبر موهای حساس موجود در آن را لمس کند! زمانی که حشره در داخل تله به دام افتاد تله بسته می گردد و مهر و موم می گردد تا محیطی مانند معده به وجود آورد. سپس داخل تله پر از آنزیم های گوارشی می گردد و طعمه هضم می گردد. جالب است بدانید که ادعا می نمایند تله ونوس به عنوان یک درمان گیاهی برای درمان بیماری ایدز و بیماری کرون به خوبی جواب می دهد!

6- دروسرا دبینسیس

دروسرا دبینسیس یکی از اعضای بزرگ ترین گروه از گیاهان گوشتخوار است و به نام ساندویچ هم شناخته می گردد! خانه این گیاه غرب استرالیا است و بسیار شبیه به شقایق دریایی است. برگ های دروسرا با موهای پوشیده شده است که حشراتی که خیلی به آنها نزدیک شوند را می گیرد.

7- یوتریکولاریا ولوبیلی (utricularia volubili)

یوتریکولاریا ولوبیلی یکی دیگر از گیاهان گوشتخواری است که در نواحی غربی استرالیا رشد می نماید. به ظاهر زیبا و بی آزارش نگاه کنید! اصلا به فکرتان می رسد این گیاه گوشتخوار باشد؟! اما این گیاه معصوم چه می خورد؟ خب طعمه یوتریکولاریا ولوبیلی از آن کوچک تر است که شما بتوانید آن را با چشم ببینید. این گیاه از میکروب هایی که در آب زندگی می نمایند تغذیه می نماید. به نظر می رسد یوتریکولاریا یک گل معمولی است، اما منبع تغذیه آن اصلا معمولی نیست!

منبع: فوت و فن / explorist.futurism.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2252

به "شگفت انگیزترین گیاهان گوشتخوار روی کره زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین گیاهان گوشتخوار روی کره زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید