طرز تهیه حلوای شکلاتی؛ حلوای مجلسی با عکس مرحله به مرحله

به گزارش وبلاگ واحدی، حلوا یکی از دسرهای سنتی و خوش عطر و طعم ایرانی است که معمولا در سفره افطار یا مراسم های مذهبی و عزاداری و مناسبت های خاص آماده و مصرف میشود.

طرز تهیه حلوای شکلاتی؛ حلوای مجلسی با عکس مرحله به مرحله

حلوای شکلاتی نوعی حلوای مجلسی است که ظاهری شیک و زیبا دارد این حلوا برای کسانی که طرفدار طعم شکلات هستند و میخواهند برای پذیرایی، حلوا آماده کنند بسیار توصیه میشود.

چنانچه در پی طعمی متفاوت و ظاهری مجذوب کننده و شیک برای حلوای مجلسی هستید پیشنهاد مجله اینترنتی خبرنگاران به شما حلوای شکلاتی است.

مواد لازم حلوای شکلاتی:
آرد سفید قنادی125 گرم یا 1 پیمانه سر پر
آرد نخودچی70 گرم یا نصف پیمانه سر پر
پودر قند60 گرم یا نصف پیمانه
شکلات شیری یا تلخ90 گرم
کره40 گرم
روغن جامد25 گرم
پودر هل1 قاشق چایخوری سر پر
پودر دارچین1 قاشق چایخوری سر پر
گردوی نگینی خرد شده (اختکمک)3 الی 4 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای برای تزئین حلوا:
شکلات شیری60 گرم
پسته خرد شدهبه اندازه لازم

1- برای تهیه حلوا آرد سفید و آرد نخودچی رو الک میکنیم و هر کدوم رو توی ظرف جداگانه روی حرارت ملایم قرار میدیم آرد سفید رو داخل تابه تفت بدین تا خامی اون کاملا گرفته بشه و کاملا بو داده بشه اما نیازی نیست تغییر رنگ بده حدودا بیست دقیقه با حرارت خیلی ملایم کفایت میکنه وقتی بوی آرد بو داده شده بلند شد یعنی کافیه

آرد نخودچی رو هم جدا گانه تفت بدین اما توجه کنید که مدت زمان بو دادن آرد نخودچی خیلی کمتر از آرد سفید هست پس دقت کنید که نسوزه!

2- هر کدوم از آرد های بو داده رو مجددا الک کنید؛ الک کردن آرد ها باعث ایجاد بافت لطیف و یکدست در حلوا میشه پس حتما انجامشون بدین؛ و سپس داخل تابه ای هر دو آرد رو کاملا با هم مخلوط کنید و روی حرارت کم کره و روغن جامد رو اضافه کنید تا آب بشن و با آردها مخلوط کنید.

3- با پشت قاشق کاملا مواد رو به خورد هم بدید و بعد از روی حرارت بردارید. کمی که از داغی افتاد پودر قند الک شده رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.

4- بعد پودر هل و پودر دارچین رو اضافه و مخلوط کنید (در صورتی که مایل به استفاده از گردو هستین میتونید توی این مرحله به مواد اضافه کنید اما وجود گردو اختکمک هست و من استفاده نکردم).

5- در آخر شکلات (بسته به سلیقه و ذائقه میتونید از شکلات شیری یا تلخ و حتی سفید هم استفاده کنید من از شکلات شیری استفاده کردم) رو که روی حرارت غیر مستقیمِ بخار آب به روش بن ماری کاملا آب شده به مواد اضافه کنید و ابتدا مواد رو با پشت قاشق کاملا به خورد هم بدین تا یکدست بشن.

6- بعد با دست حلوا رو جمع کنید تا حالت خمیری به خودش بگیره. حلوا رو کاغذ روغنی قرار بدین و با دستتون بهش حالت بدین و بعد به کمک وردنه به ضخامت یک سانت پهنش کنید و سعی کنید ضخامت حلوا از هر سمت یکسان باشه.

7- اندازهی شکلات رو مجددا بن ماری کنید تا آب بشه و بعد روی حلوا بریزین و به کمک پالت یا لیسک روی حلوا صافش کنید و بعد به دلخواه روی اون پسته خرد شده، گردو یا پودر نارگیل بپاشین.

حلوا رو به مدت ده الی پانزده دقیقه داخل یخچال قرار بدین تا کاملا خودش رو بگیره اما نباید خیلی سفت بشه که موقع برش خرد بشه حلوا و شکلات که خودشون رو گرفتن کافیه و باید از یخچال خارج کنید و اجازه ندید بیشتر داخل یخچال بمونه.

برای برش حلوا اول به کمک یک خط کش روی حلوا طرح بندازید تا همه برش ها یک اندازه باشن و بعد شروع به برش کنید؛ حتما از چاقوی تیز و بزرگ استفاده کنید طوری که برای برش یک ردیف مجبور به استفاده دوباره از چاقو نباشد و طول چاقو و حلوا یکسان باشه چون در غیر اینصورت احتمال خرد شدن حلوا هست.

روی حلوا برش های طولی و عرضی ایجاد کنید تا حلوا شکل لوزی یا مربع به خودش بگیره بعد از برش اجازه بدین حلوا به مدت یک ربع به حال خودش باشه و به دمای محیط برسه تا موقع جا به جا کردن نشکنه و راحت تر بتونیم حرکتش بدیم.

این حلوا به صورت سنتی به شکل لوزی برش داده میشه اما اگه برش دادن حلوا و ایجاد حلوا های یک شکل و مرتب براتون سخته میتونید به شکل دیگه اون رو سرو کنید در این روش میتونید از قالب سیلیکونی با طرح دلخواه استفاده کنید و حلوا رو داخل قالب کاملا فشرده کنید و نیم ساعت داخل فریزر قرار بدین و بعد به راحتی از قالب خارج کنید و بعد با شکلات آب شده که داخل قیف ریخته شده به صورت خطی و رفت و برگشتی روی حلوا رو تزئین کنید و پودر پسته بپاشید.

یا اینکه قبل از فشرده کردن حلوا با یک قلمو از شکلات آب شده داخل دیواره های قالب بزنید تا دیواره ها کاملا با شکلات پوشش داده بشن و بعد قالب رو داخل یخچال بذارین تا شکلات ببنده و بعد حلوا رو داخل قالب های شکلاتی فشرده کنید و داخل فریزر بذارید و بعد با روکش شکلاتی از قالب خارج کنید برای تزئین هم میتونید از شکلات سفید استفاده کنید؛ در این روش بهتره حلوا رو تا گرم هست داخل قالب فشرده کنید.

این حلوای خوشمزه و خوش عطر رو کنار یک فنجان چای نوش جان کنید و از طعم و عطر بی نظیرش لذت ببرین.

نکات حلوای شکلاتی:

  • یکی از نکات خیلی کلیدی برای داشتن یک حلوای با کیفیت و خوش طعم، زمان و دقت لازم در تفت دادن آرد هاست هرچه قدر زمان بیشتر و با حرارت ملایم برای حلوا صرف شود حلوای بهتری خواهیم داشت و حتما باید موقع تفت دادن آرد اون رو مرتب هم بزنیم تا به صورت یکنواخت و یکسان بو داده بشه و همچنین الک کردن آرد قبل و بعد از تفت دادن آرد نقش مهمی در کیفیت حلوا داره
  • در صورت دلخواه میتونید از نصف قاشق غذاخوری پودر کاکائو هم داخل حلوا استفاده کنید که رنگ حلوا رو تیره تر میکنه و طعم خوبی هم بهش میده
  • بعد از تفت دادن آرد با روغن ها وقتی که تابه رو از روی حرارت برمیداریم باید اجازه بدیم مواد خیلی کم از داغی بیفتن و بعد پودر قند رو اضافه کنیم اما دقت کنید اگه مواد خیلی سرد بشن و کاملا از حرارت بیفتن دیگه پودر قند با مواد مخلوط و یکدست نمیشه پس اگه وقفه ای در این مرحله ایجاد شد مواد رو مجددا گرم کنید و توجه داشته باشید که از وقتی که پودر قند به مواد اضافه بشه دیگه مجاز به گرم کردن حلوا نیستیم و فقط این کار رو قبل از افزودن پودر قند میتونیم انجام بدیم.

امیدوارم از این حلوا خوشتان آمده باشد. برای طرز تهیه دسرهای دیگر به انواع دسرها سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2030

به "طرز تهیه حلوای شکلاتی؛ حلوای مجلسی با عکس مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوای شکلاتی؛ حلوای مجلسی با عکس مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید