فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می سازند

به گزارش وبلاگ واحدی، مجموعه مستندهایی با مضامین گردشگری و فرهنگ بومی منطقه ها سراسر کشور، به وسیله فیلم سازان بومی استان های مختلف فراوری می گردد.

فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می سازند

در نشستی که روز 26 بهمن ماه برگزار گردید، مجموعه ای از فراوریات مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند رونمایی شدند و فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، گفت:

طی تفاهم نامه ها و توافقاتی که با شبکه مستند سیما داشتیم، قرار بر این شد که مجموعه مستندهایی با مضامین گردشگری و فرهنگ بومی منطقه ها سراسر کشور به وسیله فیلم سازان بومی استان های مختلف فراوری گردد.

وی ضمن تشریح توافقات انجام شده در یک سال اخیر بین شبکه مستند و انجمن، در زمینه فراوری مشترک آثار ادامه داد:

حمایتی که شبکه مستند از این فراوریات به عمل آورد، در واقع جای خالی حضور تلویزیون در حوزه فراوری و نمایش فیلم کوتاه را در کشورمان پر نموده است. چرا که در تمام جهان شبکه های تلویزیونی به نوعی مهم ترین و بزرگ ترین حامیان فیلم ها و فیلم سازان عرصه فیلم کوتاه هستند. بعلاوه در بازارهای فیلمی که در کنار جشنواره های فیلم کوتاه برگزار می شوند، تلویزیون ها عمده خریداران این فراوریات هستند.

در این نشست که در محل ستاد مرکزی انجمن برگزار گردید، امیر تاجیک، مدیر شبکه مستند نیز با اشاره به این نکته که تفاهم انجام شده با انجمن سینمای جوانان ایران از جمله نخستین تفاهمات انجام شده در دوره مدیریت حال حاضر شبکه مستند بود، گفت:

با تماشا نخستین محصولات حاضر شده در پی این همکاری مشترک به وضوح می توان خلاقیت و نگاه متفاوت و متنوع فرهنگی در مجموعه آثار فراوری شده را تشخیص داد. از دیگر مواردی که در این آثار مشاهده می گردد، متمایز بودن این فیلم ها از فراوریات متداول تلویزیونی است.

وی اضافه نمود: در واقع در شبکه مستند سیما کوشش کردیم به جای فراوری برنامه با مجموعه تهیه کننده های تلویزیونی که عمدتاً ساکن تهران هستند، از خلاقیت و نگاه تازه فیلمسازان جوان در سراسر کشور بهره ببریم. اولین و به نوعی تنها نهادی هم که می توانستیم طی همکاری با آن به چنین تنوع و تازگی دست پیدا کنیم، انجمن سینمای جوانان ایران بود. در واقع انجمن، با سابقه، گستردگی و پویایی که دارد، محفلی برای دور هم جمع شدن فیلمسازان جوان و باسابقه در سراسر ایران است. پتانسیلی که با تنوع و خلاقیت جاری در آثار فراوری شده باعث خرسندی و خوشحالی شخصی من است.

مدیر شبکه مستند خاطرنشان کرد که نخستین بخش از مجموعه 100 مستند فراوری شده، طی همکاری مشترک انجمن، روز 3 اسفندماه ساعت 21 با نمایش مستند کنده هنوز دیگر دود نمی کند به کارگردانی محمدباقر حنطوش زاده فیلم ساز دزفولی شروع و در قالب برنامه های 30 دقیقه ای هر هفته ادامه خواهد داشت. بعلاوه مجموعه برنامه سینمای جوان نیز که طی آن به معرفی ویژگی های فرهنگی استان ها، هنرمندان و سوابق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران خواهد پرداخت، به زودی در قالب برنامه هایی احتمالا 52 دقیقه ای روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

در ادامه این نشست فرید فرخنده کیش ضمن تقدیر از این نگاه پویا که در مدیریت شبکه مستند سیما جریان دارد، اضافه نمود:

همکاری های انجام شده که محصول آن مجموعه 100 مستند کوتاه و برنامه تلویزیونی سینمای جوان است، با مجموعه همکاری های گسترده تر ادامه خواهد داشت. چرا که برعکس سایر شبکه های تلویزیونی که عموماً در مقاطع کوتاه و موارد خاص و در آینده انجمن همکاری داشته اند، شبکه مستند همکاری مستمری را شکل داده است که در واقع به نفع هر دو مجموعه تمام شده است. بعلاوه برای نمایش مجموعه مستندهایی که پیش از این در انجمن فراوری شده است، صحبت هایی انجام شد که به زودی شاهد عملی شدن آن ها نیز خواهیم بود.

بعلاوه آرش رصافی معاون فراوری و پشتیبانی فنی انجمن نیز در شرح ساختار فراوریات مشترک انجام شده گفت: برنامه سینمای جوان طی یک ساختار کلی تنظیم شده که در تلفیق با نگاه متنوع و ویژگی های خلاقانه فیلم سازان هر استان فراوری شده است با معرفی ویژگی های هر استان شروع و با متمرکزتر شدن روی سوابق و توانمندی های دفاتر انجمن به معرفی هنرمندان فیلمسازی و عکاسی دفاتر خواهد پرداخت.

به گفته او، مجموعه مستندهای گردشگری نیز به وسیله فیلمسازان جوان و خلاق فعال در سراسر کشور با موضوعاتی متنوع فراوری شده است که علاوه بر نمایش به وسیله شبکه مستند مانند سایر فراوریات انجمن سینمای جوانان ایران با آن ها، در مورد عرضه خارج از تلویزیون آن ها اقدام خواهد شد.

این نشست با نمایش تیزر فراوریات انجام شده و بعلاوه مستند طرفدار به کارگردانی مصطفی امامی از مجموعه مستندهای فراوری شده در پی همکاری مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما به انتها رسید.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2065

به "فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید