جاهای دیدنی جنوب ایران

به گزارش وبلاگ واحدی، جنوب ایران جزو شهرهای گرم ولی باصفا محسوب می گردد که هر کس به آن سفری داشته است، برای سفر بعدی خود هم برنامه ریزی نموده و به خود قول داده تا دوباره به جنوب کشور سفر کند.

جاهای دیدنی جنوب ایران

وقتی صحبت از جنوب کشور می گردد، منظورمان منطقه هرمز، جزیره دیدنی قشم و جزیره کیش است. قشم و هرمز هرکدام جاذبه های گردشگری زیادی را دارند که برخی از آن ها در جهان شناخته شده اند مثل دره ستارگان، قعله پرتغالی ها، جنگل حرا، جاه های تلا، تنگه چاهکوه و… که همه این ها جزو جاهای دیدنی قشم است. با ما در این مطلب همراه باشید تا بیشتر با جاذبه های گردشگری جزیره قشم و هرمز بیشتر آشنا شوید.

آب وهوای قشم

تابستان

جزیره قشم در جنوب ایران و منطقه ها گرم و خشک واقع شده است. دمای هوا در این جزیره به طور معمول 26 درجه سانتی گراد می گردد. شرایط آب وهوای جزیره در فصل تابستان گرم و خشک بوده و دمای هوا در این فصل سال به 40 درجه سانتی گراد نیز افزایش پیدا می نماید. سفر در این فصل از نظر آب وهوایی پیشنهاد نمی گردد؛ ولی این نکته را نباید فراموش کنید که این فصل، مراکز خرید و هتل ها تخفیفات ویژه ای برای مسافران خود عرضه می نمایند.

زمستان

خنک ترین زمان جزیره قشم فصل زمستان است. در این فصل هوای قشم بسیار معتدل و مطلوب بوده که یکی از برترین زمان های سفر به قشم به شمار میرود. دمای هوا در این فصل به 18 تا 20 درجه سانتی گراد می رسد. زمستان یکی از برترین بازه های زمانی آب وهوای جزیره است. به همین دلیل تور قشم از تهران در این فصل گران تر از فصل تابستان می گردد.

بهار و پاییز

در فصل های بهار و پاییز دمای هوا به 20 تا 25 درجه سانتی گراد می رسد. در این فصل قیمت تور قشم کمی گران تر و بعلاوه قشم جزو پرگردشگرترین منطقه ها کشور می گردد. جزیره قشم در فصل های پاییز و بهار بارش باران کمی را تجربه می نماید و همین امر باعث خشک تر شدن آب وهوایش نسبت به جزیره کیش شده است.

تنگه چاه کوه

تنگه چاه کوه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بزرگ ترین جزیره ایران یعنی قشم است. دلیل نام گذاری این تنگه این است زمانی که باران می بارد، آب در حفره های این تنگه جمع می گردد. مردم برای استفاده از این آب حفره هایی را ایجاد می کردند تا بتوانند از آب باران استفاده نمایند. اگر در فصل زمستان به این جزیره بروید و کمی خوش شانس باشید، می توانید حوضچه های آبی را که بعد از بارش باران درست می گردد، ببینید. جریان آب دیوارهای این تنگه زیبا را تراش داده تا قدرت و عظمت خدا را بیشتر بتوانید درک کنید.

دره ستارگان قشم

دره شگفت انگیز ستارگان یکی از محبوب ترین و مجذوب کننده ترین جاهای دیدنی قشم است. نام این دره درمیان محلی ها به ستاره افتاده معروفیت دارد و باور دارند که این دره به وسیله یک شهاب سنگ به این شکل درآمده است. دره ستارگان قشم برای محلی ها بسیار ارزش دارد؛ ولی واقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه های مختلف زمین به وجود آمده است.

دیواره های این دره ستارگان از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می گردد. لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن واقع شده است که وجود این رنگ ها مجذوب کنندهیت خاصی را به این دره بخشیده است.

فرش خاکی جزیره هرمز

فرش خاکی هرمز نماد تمدن و فرهنگ چند هزار ساله این جزیره است. مردم این جزیره در جشنواره ها و روزهای خاص مثل عید نوروز با استفاده از خاک های رنگی موجود در خود جزیره و طرح و نقش های بومی، این فرش را بر ساحل می کشند. طرح های این فرش از اشعار شاعرهای بزرگ مثل خیام، اسطوره های جزیره هرمز و… گرفته می گردد. استفاده از تصویر لاک پشت پوزه عقابی و اشکال دیگر این جاذبه گردشگری را به یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری این جزیره تبدیل نموده است.

دره مجسمه ها در هرمز

در جزیره زیبای هرمز به قدری جاذبه های گردشگری وجود دارد که این جزیره خودبه خود به ژئوپارکی رویایی برای طبیعت گردان تبدیل شده است. دره رنگین کمان، دره مجسمه، ساحل خونی یا سرخ و ساحل فرش فقط چند جاذبه گردشگری این جزیره رنگین هستند.

این جزیره اصلا شما را به فکر دریا نمی اندازد؛ چرا که پر از جاذبه های طبیعی است. برای تماشای همه این دیدنی ها باید چند روزی را فقط به گشت وگذار اختصاص دهید. این دره پر از اشکال و مجسمه های سنگی طبیعی است که هر کس آن ها را به چیزی شبیه می نماید.

کلام آخر

جاهای دیدنی قشم و هرمز به همین چند مکان دیدنی تمام نمی گردد. اگر بخواهید بیشتر بدانید، بهتر است سفری چند روزه را به این جزایر جنوبی کشور داشته باشید تا هم بیشتر با جاذبه های طبیعی و گردشگری این دو جزیره آشنا شوید و هم بهتر درک کنید که کلمات قادر به توصیف این همه زیبایی نیستند. فقط در هر فصلی از سال می خواهید سفر کنید، نسبت به دمای هوای آن لباس مناسب بردارید تا به مشکل جدی برنخورید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2007

به "جاهای دیدنی جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید