معابری که در شان بازار سنتی کرمانشاه نیست

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران/کرمانشاه از 200 سال پیش که بازار سنتی کرمانشاه با معماری اصیل ایرانی اش ساخته شد تا به امروز، این بازار یکی از محبوب ترین مراکز خرید کرمانشاهیان و محلی است برای خرید سوغات گردشگرانی که به این دیار سفر می نمایند.

معابری که در شان بازار سنتی کرمانشاه نیست

جهت دریافت مشاوره خدمات نمونه بروشور دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

روزانه نزدیک به صدها نفر از مردم کرمانشاه برای خرید بخشی از مایحتاج خود به راسته بازارهای رنگارنگ این بازار سنتی مراجعه می نمایند و هر گردشگری که هم برای خرید سوغات گذرش به این بازار می افتد از قدم زدن میان این همه تنوع و زیبایی لذت می برد.

هرچند که درسالهای گذشته اقداماتی برای مرمت و بازسازی بدنه و سقف راسته بازارهای این بازار سنتی اجرا شده، اما معابر آن که روزانه تردد بسیار زیادی روی آن انجام می گیرد، در شان این بازار سنتی و آن همه معماری زیبایش نیست.

معابر ناهموار و ناهمگون با معماری بنا و بعضا سیمانی بازارسنتی کرمانشاه باعث شده که زیبایی این بازار سنتی به تمام معنا دیده نشود.

برای جویا شدن از چرایی عدم رسیدگی به شرایط معابر این بنای تاریخی به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم.

علیرضا برشاهی در گفت و گو با خبرنگاران، بااشاره به آغاز احیاء و مرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه از اوایل دهه هفتاد، اظهارکرد: مرمت و بازسازی این راسته بازارها از راسته بازارصندوق سازها و علاف خانه، مسگرها و .. آغاز شد و امروز در آخرین مرحله این مرمت ها در راسته بازار چال حسن خان قرار داریم.

وی توضیح داد: با اتمام مرمت راسته بازار چال حسن خان تا سرانجام سال جاری، می توان گفت که بخش اعظم کارمرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه را به سرانجام خواهیم رساند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه بااشاره به وجود بعضی از عناصر وابسته به بازار همچون سراها در بازار سنتی کرمانشاه، مطرح کرد: در بازار سنتی کرمانشاه چندین سرا مانند وکیل الدوله، عمادالدوله، سرای نو، فراش باشی و خرما فروش را داریم که احیاء و مرمت این سراها را در اولویت بعدی قرار داده ایم.

وی اضافه نمود: طبق برنامه کار احیاء و مرمت سراهای بازار سنتی را از سال آینده با سرای وکیل الدوله آغاز می کنیم تا بتوانیم مانند سراهایی که در دیگر بازارهای سنتی شهرهای تبریز و شیراز از آنها استفاده تجاری و گردشگری کنیم.

برشاهی در ادامه بااشاره به شرایط نامناسب معابر این راسته بازارها، گفت: برای اینکه بتوانیم معبر راسته بازارهای کرمانشاه در شان بازارسنتی کرمانشاه درست کنیم، باید ابتدا کانالی را در معبر این بازار درست نموده و تاسیسات را از داخل آن عبور دهیم تا در اقدام بعدی معبر را مرمت کنیم.

وی اضافه نمود: انجام این کار مستلزم همکاری همه دستگاه های ذیربط همانند شرکت آب و فاضلاب، برق و بویژه شهرداری است.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اظهار داشت: وظیفه اصلی میراث فرهنگی احیاء و مرمت بدنه وسقف بازار است و برای مرمت کف بازار توقع داریم شهرداری پای کار بیاید و طبق ضوابطی که میراث فرهنگی اعلام می نماید برای انجام این کار اقدامی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 847

به "معابری که در شان بازار سنتی کرمانشاه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معابری که در شان بازار سنتی کرمانشاه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید