معرفی روستای تاریخی قلات Ghalat

به گزارش وبلاگ واحدی، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با روستای قلات در شیراز اشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این روستای تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شوید.

معرفی روستای تاریخی قلات Ghalat

بلیط هواپیما در طاهاگشت

قلات نام روستای بسیار کوچکی است که در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز و در منطقه ای کوهپایه ای در کنار چشمه ای زیبا و در انبوهی از درختان و باغ های سرسبز واقع شده است.این روستا همواره تحت حاکمیت دالین بوده است. مردم این روستا با زندگی نیمه سنتی به کشاورزی، دامداری و باغداری و برخی ها به کسب وکار و حرفهٔ گیوه بافی مشغول هستند.و مردم آن عمدتا به زبان نیمه لری حرف میزنند گویش مردم این روستا بازماندهٔ فارسی میانهٔ جنوب غربی است.

قلات دارای بافت تاریخی قابل توجعی می باشد. خانه ها در این روستا پلکانی اند و از آجر و خشت و سنگ ساخته شده اند، اگرچه در چند سال گذشته رنگ و بوی سنتی روستا مثل بیشتر جاها دستخوش تغییر شده و بناهایی با سیمای شهری هم در اینجا ساخته شده است که کافه و رستوران از جمله آنهاست.

علاوه بر خانه های قدمی و پلکانی وجود قلعه قزل ارسلان بر بلندای کوه قلات در کنار موزه مردم شناسی روستا و کلیسای قلات که از دوره پس از جنگ جهانی اول به یادگار مانده است از جمله آثار تاریخی ارزشمند این روستاست. این روستای تاریخی همچنان دارای گورستانی قدیمی است و بقایایی از آسیاب های آبی متعددد این روستا نیز در گوشه و کنار آن به چشم می خورد.

قلات به داشتن پوشش غنی از انواع گیاهان دارویی نیز شهره است و همین امر در کنار زیبایی های بی بدیل و آب و هوای خنک و دلچسبش سبب شده تا قلات به یکی از مقاصد محبوب شیرازی ها تبدیل گردد.

راستا دسترسی

در جاده شیراز به سپیدان (اردکان)، بعد از 25 کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذرش دیده می گردد. روستا در آخر این جاده قرار گرفته است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 665

به "معرفی روستای تاریخی قلات Ghalat" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی روستای تاریخی قلات Ghalat" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی روستای تاریخی قلات Ghalat"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید