همه چیز درباره سفر به سریلانکا

به گزارش وبلاگ واحدی، کارهایی که در سفر به سریلانکا می توانید انجام دهید آنقدر بی شمارند که ممکن است کمی سردرگم شوید. در این مطلب، یاری تان خواهیم کرد تا برنامه مناسبی برای سفر به سریلانکا بچینید.

همه چیز درباره سفر به سریلانکا

از سفر با تور سریلانکا لذت ببرید.

درباره سریلانکا بیشتر بدانید

  • به سریلانکا مروارید اقیانوس هند می گویند. با هم این مطلب را بخوانیم.
  • صخره شیر را در سریلانکا ببینید.
  • چای، صنعت گردشگری و منسوجات از منابع ارزی سریلانکا هستند. در فیلم سریلانکا؛ پیوند انسان و طبیعت بیشتر بدانیم.

برنامه پیشنهادی سفر به سریلانکا

1. سریلانکا و بازدید از شهر نگمبو

زمان بازدید از سریلانکا فرا رسیده است. شهر نگمبو (Negombo). اگر سریلانکا را مثل یک قطره اشک در نظر بگیریم شهر نگمبو در قسمت چپ و پایین قطره قرار گرفته. شهری ساحلی که با صنایع ماهیگیری و سواحل زیبایش شناخته می گردد. افرادی که به این شهر سفر کردند از نگمبو به عنوان شهر ساحلی پر از توریست های رنگ و وارنگ نام می برند. به شما پیشنهاد می کنیم به ساحلش سر بزنید. صندل های ساحلی تان را حتما همراهتان داشته باشید تا در کنار ساحل به مشکل برنخورید.

2. بازدید از مزارع ادویه شهر کندی

یکی از 20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید، کندی است. کَندی (Kandy) پایتخت قدیمی سریلانکا بود و حدود 120 کیلومتر با کلمبو فاصله دارد. این شهر به خاطر حفظ آداب و رسوم محلی، مزارع چای و ادویه و مهم تر از همه معبد دندان بودا معروف است. در راستا حرکت تان به سمت این شهر می توانید از مزارع ادویه بازدید کنید. حدود 2000 سال است که تجارت ادویه در سریلانکا رونق دارد. در گذشته های دور این کشور که با نام Taprobane شناخته می شد با یونان باستان، روم و اعراب داد و ستد ادویه ای داشت. هنوز هم بهترین وانیل، زنجبیل و دارچین در این کشور فراوری می گردد. شهر کندی با داشتن آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوعش موقعیت خوبی برای مزارع ادویه فراهم نموده. هم چنین در این منطقه دریاچه ای وجود دارد که محل گشت و گذار مردم است. مردم شهر برای پیاده روی و آرامش کنار این دریاچه می آیند. بعد از ظهرها البته در سالن کنار این دریاچه پایکوبی محلی سریلانکایی اجرا می گردد. حتی هر پایکوبیی نماد مخصوص به خودش را دارد که با صورتکی خاص نشان داده می گردد.

3. دیدن دندان بودا در سریلانکا

شهر کندی به خاطر معبد دندان بودا (دالادا ماگی گاوا) یا Temple of the tooth قطب مذهبی سریلانکا است. می گویند دندان بودا در اینجا نگهداری می گردد. این دندان در سال 371 میلادی از هند به این معبد آمده. دین بودایی حدود قرن 5 قبل از میلاد شکل گرفت و امروزه حدود 230 تا 500 میلیون بودایی در سراسر دنیا وجود دارد. شهر کندی هم با معبد دندان بودا هرساله بودایی های زیادی را به خودش جذب می نماید. سال 1953 میلادی پادشاه سریلانکا دستور به ساخت این معبد داد. هر روز صبح و عصر صدای طبل راهبان بودایی در فضای معبد دندان بودا می پیچد. در یکی از اتاق های این معبد نقاشی دیواری از داستان تولد بودا و نحوه آوردن دندانش به این معبد کشیده شده. می گویند بعد از درگذشت بودا بین مریدانش اختلاف بزرگی افتاد. هرکدامشان سعی می کردند که جسدش را در سرزمین خودشان به خاک بسپرند. در هر صورت آن همه بگو مگو نتیجه ای نداشت. از آنجایی که بودا به یک کشور خاص تعلق نداشت تصمیم دریافتد که هر تکه از بدنش را در سرزمینی دفن نمایند و دندانش نصیب سیلان یا سریلانکای امروزی شد.

4. آشنایی با صنایع دستی سریلانکا

چوب در اینجا اهمیت زیادی دارد و صنایع دستی ساخته شده از آن پرطرفدار است. هرکدام از صنایع دستی سریلانکا بیانگر اسطوره، افسانه و یا داستانی از فرهنگ سریلانکا و دین بودایی است.

5. گشت و گذار در شهر نووارا الیا

شهر نورا الیا(Nuwara Eliya) یکی دیگر از جاهایی است که در سفر به سریلانکا باید به آن سر بزنید. این شهر که در مرکز کشور سریلانکا واقع شده توسط ساموئل بیکر انگلیسی در قرن 19 میلادی شکل گرفت. همان کسی که رود نیل و دریاچه آلبرت را در کشور اوگاندا کشف کرد. خیلی زود این شهر تبدیل به شهری استعماری یا اصطلاحا کولونی برای انگلیسی ها شد و افراد زیادی برای شکار آهو، روباه، فیل، بازی کریکت و گلف به اینجا می آمدند. بیشتر ساختمان های شهر بیانگر معماری دوره سلطه انگلیسی ها بر شهر هستند. در راه رسیدن به شهر نووارا الیا، مزارع چای را خواهیم دید. وقتش رسیده چای سیلان بخرید. حتما شما هم روی قوطی ها و جعبه های چای عبارت چای سیلان را دیده اید؛ چای معروفی از سریلانکا. در صنعت چای رسم است هر منطقه ای که چای در آن کشت می گردد به همان اسم معروف گردد و چای سیلان از این قانون مستثنا نیست. پوشش گیاهی، آب و هوای و مناطق کوهستانی سریلانکا محیط خوبی برای پرورش چای است. چای سیلان با دست چیده می گردد نه با ماشین و فقط شکوفه و جوان ترین دو برگ اول چای برداشت می گردد؛ همان قسمتی که بهترین طعم و عطر را دارد. بعد از چیدن برگ ها برش می خورند تا مایع درون شان خارج گردد و در محیطی مخصوص فعال شوند. در آخرین مرحله برگ ها حرارت داده می شوند تا طعم چای باقی بماند. البته این را هم بدانید که چای سیلان چند نوع است: چای سیاه، چای سبز و چای سفید. می گویند طعم چای سفید شبیه عسل است. به هر حال در بازدیدمان از مزارع چای وقتش را داریم تا با فرایند فراوری چای بیشتر آشنا شویم.

شنیدن علت رونق صنعت چای سیلان جالب است. سال 1880 میلادی آفت به مزارع قهوه سریلانکایی ها زد. همه چیز نابود شد و مردم این کشور تصمیم جدیدی دریافتد. ریشه های گیاه قهوه را از زمین هایشان بیرون کشیدند و به جایش چای کاشتند. صنعتی که به سرعت رشد کرد. حتی سر کانن دویل درباره شان می گوید: کمتر مردمانی قدرت آن را دارند که وقتی صنعت بزرگشان نابود شد، ظرف مدت کوتاهی، صنعتی به همان شکوه را جانشینش نمایند، و مزارع چای سیلان، درست مانند شیر واترلو، یادبودی از شجاعت هستند.

6. نوارا الیا و دشت هورتون

رفتن به پارک ملی دشت هورتون (Horton Plain National Park) می تواند انتخاب مناسبی باشد. این دشت در سال 1988، میلادی تبدیل به پارک ملی شد. تنوع زیستی دشت هورتون و پوشش گیاهی متنوعش توریست های زیادی را جذب می نماید. البته سرچشمه سه رود مهم کشور سریلانکا ماهاونی، کلانی و والاوه اینجاست. اسم این دشت در اصل Maha Eliya Thenna بوده اما بعدها به نام سِر هورتون انگلیسی که فرمانده انگلیسی شهر بوده نامگذاری شد.

7. آبشار لاورز لیپ (Lovers Leap) یادتان نرود

کفش های پیاده روی تان را بپوشید، قبل از حرکت خوب غذا بخورید و آب به همراه داشته باشید. این ها توصیه اشخاصی است که از این آبشار بازدید نموده اند. حدود ده کیلومتر با شهر فاصله دارد و دسترسی راحتی هم دارد.

8. بازدید از شهر الا و اودالاوه

شهر اِلا (Ella) برای (backpackers) فوق العاده است. همان هایی که کوله شان را به پشت شان می اندازند و خودشان را به دل جاده می زنند. الا شهر کوچکی در دامنه تپه است و رستوران های کمی هم دارد. اما طبیعتش زیباست. ترجیحا با قطار راستا رفت به این شهر را انتخاب کنید. بعد از رسیدن به شهر، بازدید از آبشار راوانا را در برنامه تان قرار دهید. این آبشار در کنار جاده واقع شده و دسترسی آسانی دارد. حتی می توانید زیر آبشار بروید و حمام آبشاری هم بگیرید. البته لباس های راحتی بپوشید و یک دست لباس تمیز و خشک هم همراهتان باشد. پارک ملی اوداوالاوه دیگر جایی است که در شهر الا و اودالاوه باید ببینید. این پارک ملی حدود 13 کیلومتر از شهر فاصله دارد و اقامت در ریزورت های آن تجربه بی نظیری خواهد بود.

9. سافاری در سریلانکا

فرصت دیدن حیات وحش را در پارک ملی اوداوالاوه خواهید داشت. کسانی که در سافاری های آفریقا هم شرکت نموده اند با دیدن این پارک یاد ساوانا در شرق آفریقا افتاده اند. فیل های جوان و پیری به شکل گروهی در جای جای این پارک حرکت می نمایند و آنقدر نزدیکتان می شوند که ممکن است هیجان زده شوید. البته به جز فیل، کروکودیل، طاووس، بوفالو و آهو هم می بینید.

10. ماهیگیری به روش سریلانکایی

حدود 70 سال است که ماهیگیران سریلانکا (Stilt fishermen) به روش جالبی ماهی صید می نمایند. آن ها روی چوبی عمودی در دریا می نشینند و منتظر ماهی ها می مانند. در طول جنگ دنیای دوم وقتی که منابع غذایی کاهش پیدا کرد، ماهیگیران شیوه جدیدی برای صید ماهی پیدا کردند. ابتدا از لاشه های کشتی های غرق شده استفاده می کردند و رویشان می ایستادند. اما بعد از مدتی تصمیم دریافتد که چوب های محکمی را به صورت عمودی لابلای صخره های کف دریا و نزدیک ساحل قرار بدهند. رویشان بنشینند و منتظر بمانند. البته این روزها دو نوع از ماهیگیران سریلانکایی وجود دارد. عده ای شغل شان واقعا صید ماهی است و دسته دیگر فقط برای فیگور دریافت جلوی دوربین عکاسان این کار را انجام می دهند.

11. آشنایی با پایتخت تجاری سریلانکا؛ کلمبو

کلمبو، پایتخت تجاری سریلانکا است. ابن بطوطه دنیاگرد معروف در قرن چهاردهم از این شهر با عنوان کلانپو یاد می نماید. کلمبوی امروزی شهر شلوغ و پر جمعیتی است. از نژادهای مختلف کشور سریلانکا تا هندی ها، انگلیسی ها، پرتغالی ها و حتی هلندی ها که در روزگار استعمار به این شهر آمده اند در اینجا پیدا می گردد. معماری ساختمان های شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است. وقت دارید تا در شهر بگردید و از معبد گانگارا مایا(Gangaramaya) دیدن کنید؛ یکی از بزرگ ترین معبدهای شهر. نکته جالب توجه درباره این معبد وجود انواع مجسمه های بودایی کشورهای دیگر مثل ژاپن، تایلند، کره و چین است. برای دستیابی به آرامش و مدیتیشن رفتن به این معبد را به شما توصیه می کنیم.

منبع: دالاهو
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 692

به "همه چیز درباره سفر به سریلانکا" امتیاز دهید

861 کاربر به "همه چیز درباره سفر به سریلانکا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سفر به سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید