چطور از هوش مصنوعی برای شناسایی سرطان پستان استفاده می گردد

به گزارش وبلاگ واحدی، هوش مصنوعی (AI) همچنان در حال توسعه است و این فناوری راه گشا اکنون به عنوان ابزاری برای شناسایی سرطان پستان به کار می رود.

چطور از هوش مصنوعی برای شناسایی سرطان پستان استفاده می گردد

به گزارش خبرنگاران بسیاری از مراکز تصویربرداری اکنون از نوعی از هوش مصنوعی به نام شناسایی با یاری کامپیوتر یا CAD برای یاری به کاهش شمار موارد سرطان پستانی که ماموگرافی سنتی نمی تواند تشخیص دهد، استفاده می نماید.

یک آنالیز بزرگ تخمین می زند که در غربالگری بوسیله ماموگرافی از هر هشت مورد سرطان پستان یک مورد شناسایی نمی گردد.

مزیت عمده هوش مصنوعی این است که سرعت خواندن ماموگرام ها را بالا می برد، بنابراین متخصص رادیولوژی می تواندن در طول یک دوره مشخص زمانی ماموگرام های بیشتری را با دقت ببیند.

بیمار در CAD ابتدا یک ماموگرافی معمول - تصویربرداری با اشعه ایکس از پستان- انجام می دهد و بعد نتایج این تصویربرداری مورد غربالگری بیشتر با یاری کامپیوتر قرار می گیرد تا نواحی بالقوه مبتلا به سرطان شناسایی گردد.

آنالیز ها نشان می دهند که CAD به بازبینی تصاویر، ارزیابی تراکم پستان و یافتن ماموگرام های پرخطر که ممکن است از چشم متخصصان رادیولوژی دور مانده باشد، یاری می نماید. بعلاوه این ابزار می تواند به متخصص رادیولوژی بگوید که ضروری است دوباره ماموگرام گرفته گردد.

کارشناسان می گویند CAD پارادایم یا الگوی تشخیصی رایج و نیز ارزش خود ماموگرام را تغییر داده است.

دستورالعمل های پزشکی توصیه می نمایند که اغلب زنان باید انجام مرتب ماموگرافی را در 50 سالگی یا حتی زودتر بسته به عوامل خطرساز اضافی آغاز نمایند. برای اغلب زنان بهترن روش برای شناسایی زودرس سرطان پستان انجام ماموگرافی است که می تواند به پیامدهای بهتر و درمان آسانتر سرطان پستان منجر گردد.

البته باید توجه داشت که استفاده از هوش مصنوعی یا AI کاری در حال پیشرفت است. آنالیز ها نشان می دهند که استفاده از AI در غربالگری سرطان پستان می تواند با نتایج مثبت کاذب هم همراه باشد.

به گفته کارشناسان، یادگیری ماشینی در اجرای وظایقی که برای آنها آموزش دیده است، بسیار خوب عمل می نماید، اما ماشین ها هنگامی که چیزی می بینند که تجربه ای درباره آن ندارند، در شناسایی آن چندان خوب عمل نمی نمایند.

تا به حال، آنالیز ها نشانداده اند که فناوری AI هنگامی که در کنار انسان ها به کار می رود، برترین عملکرد را دارد. یک آنالیز اخیر نشان داد که انسان ها و هوش مصنوعی در همراهی با هم توانایی شناسایی 2/6 درصد بیشتر از سرطان ها پستان دارند و موارد مثبت کاذب هم کمتر است.

کارشناسان می گویند AI در آینده ممکن است نه فقط برای شناسایی سرطان پستان و سایر سرطان ها، بلکه برای ارزیابی خطر سرطان ها و پیشگیری از آنها هم به کار روند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2355

به "چطور از هوش مصنوعی برای شناسایی سرطان پستان استفاده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور از هوش مصنوعی برای شناسایی سرطان پستان استفاده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید