چند کتاب که ممکن است با خواندن آنها گیاهخوار شوید!

به گزارش وبلاگ واحدی، گیاهخواری یک سبک زندگی است؛ سبک زندگی که رعایت آن به حفظ جان حیوانات زیادی می انجامد و در نهایت هم به سلامت بیشتر کره زمین و کمک به جلوگیری از گرمایش شدید آن منجر خواهد شد.

چند کتاب که ممکن است با خواندن آنها گیاهخوار شوید!

سرویس فرهنگ و هنر - با اینکه عمر شناخته شدن گیاهخواری بین افراد طولانی نیست و مدت کمی است که جهان درباره آن صحبت می کند؛ اما در گذشته هم وجود داشته است و حتی درباره فوائد آن کتاب نوشته شده است. در این مقاله سه کتاب ارزنده را به شما معرفی می کنیم که ممکن است بعد از خواندنشان گیاهخوار شوید.

1. گیاهخوار نوشته هان کانگ

در جریان آشنایی با چند نویسنده که خالق بهترین آثار جهان هستند، خوب است به نویسنده کتاب گیاهخوار اشاره کرد. گیاهخوار یک رمان سه بخشی است که توسط هان کانگ han Kang نویسنده کره جنوبی نوشته شده است. این کتاب اولین بار در سال 2007 بر اساس داستان کوتاه کانگ به نام میوه زن من منتشر شد.

  • داستان گیاهخوار در شهر سئول امروزی اتفاق می افتد و درباره فردی به نام یونگ هایی است؛ یک گرافیست پاره وقت که بعد از اینکه یک شب کابوس خونین و وحشتناکی درباره ظلم انسان می بیند، تصمیم می گیرد گیاهخوار شود؛ اما این تصمیم عواقبی به دنبال دارد.
  • این کتاب پس از اینکه در سال 2007 منتشر شد از طرف جامعه کره بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از این اتفاق بخش دوم و مرکزی رمان برنده جایزه ارزشمند یی سانگ شد. بعد از این اتفاق بود که این رمان به سیزده زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، فارشی و چینی ترجمه شد.
  • کتاب گیاهخوار توسط دبورا اسمیت Deborah Smith به انگلیسی برگردانده شد و ابتدا در سال 2015 در بریتانیا و سپس در سال 2016 در آمریکا به چاپ رسید. منتقدین روش نویسندگی هان کانگ و شیوه ترجمه اسمیت را بسیار ستایش کردند و گیاهخوار توانست جایز بین المللی Man Booker را از آن خودش کند. این کتاب در ایران توسط مرضیه سادات هاشمی پور ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

بخشی از رمان گیاهخوار: نزدیک پنجمین سالگرد ازدواج مان بودیم و به خاطر این که هیچوقت دیوانه وار عاشق هم نبودیم دوران دلزدگی و کسالتی را که زندگی بعضی زوج ها را به طلاق می کشاند را نیز تجربه نکردیم. تنها مسئله این بود که ما تصمیم گرفته بودیم بچه دار شدن را تا زمانی که من سرپناه مطمئنی برای زندگیمان تهیه نکرده ام عقب بیاندازیم. مشکل خانه هم پاییز گذشته حل شده بود و حالا من فکر می کردم آیا روزی فرا می رسد که صدای اطمینان بخش کودکی را بشنوم که با زبان بچگانه اش مرا بابا صدا بزند! تا بامداد آن روز کذایی در ماه فوریه، وقتی همسرم را ایستاده در لباس خوابش در آشپزخانه دیدم، هیچگاه فکر نمی کردم زندگیمان دستخوش تغییری به این بزرگی شود. برای چی اونجا وایسادی؟ می خواستم لامپ دستشویی را روشن کنم که با دیدن او خشکم زد. ساعت حدود 4 صبح بود.

2. فوائد گیاهخواری، صادق هدایت

بی جهت نیست که بسیار صادق هدایت را پدر گیاهخواری در ایران می دانند. او از سال های جوانی شروع به گیاهخواری کرد و تا پایان عمر کوتاه خود همچنان به این کار ادامه داد. همانطور که در بیوگرافی صادق هدایت آمده است، زندگی او به خودکشی منجر شد که نشان دهنده دست و پنجه نرم کردن آن ها با مسائل زیادی بود و شاید یکی از آن ها احساسات بی نقص آن ها بود که می توانستند غم و رنج پشت وقایع را درک کنند. هدایت هم کاملا از رنجی که برای کشتار حیوانات به آن ها تحمیل می شد باخبر بود.

بزرگ علوی، نویسنده کتاب چشمهایش در یکی از خاطراتش از هدایت اینطور می گوید: یک بار دیدم که در کافه لاله زار یک نان گوشتی را که به زبان روسی بولکی می گفتند، به این قصد که لای آن شیرینی است، گاز زد و ناگهان چشم هایش سرخ شد. عرق به پیشانی اش نشست و داشت قی می کرد که دستمالی از جیبش بیرون آورد و لقمه را نجویده در آن تف کرد.

هدایت در سال 1306 کتاب فوائد گیاهخواری را نوشت، که خواندن آن خالی از لطف نیست، این کتاب سه سال بعد از کتاب انسان و حیوان نوشته شد و بعضی معتقدند نسخه تکمیلی همان اثر است. جالب است بدانید این کتاب با حدیثی از حضرت علی شروع می شود که می گوید: شکم های خود را مقبره حیوانات نسازید.

هدایت که هنگام نگارش این کتاب 25 سال داشت، کوشش کرده است دلایل اخلاقی برای گیاهخوار شدن را به همراه بررسی صنعت تولید گوشت و نتایج وحشتناک آن ذکر کند.

بخشی از کتاب: به راستی چرا زندگانی ظالمانه آدمیزاد باید سبب آنقدر درد و زجر دیگران را بی فایده فراهم کند و از هم در شکستن خوشبختی و سرور جنبندگان استفاده موهوم بنماید؟ آیا تمدن اون ناگزیر است که به خون بی گناهان آلوده بشود؟ هرچه بکارند همان را درو خواهند کرد. انسان خون می ریزد. تخم بیدادی و ستمگری می کارد؛ پس در نتیجه ثمره جنگ و کشتار و درد و ویرانی می درود . انسانیت پیشرفت نخواهد کرد و آرام نخواهد گرفت و روی خوشبختی و آزادی و آشتی را نخواهد دید تا هنگامی که گوشتخوار است.

3. خام خواری فلسفه تغذیه و تندرستی، آرشاویر درآوانسیان

کسانی که با گیاهخواری آشنا هستند؛ احتمالا با عبارت خام گیاهخواری هم آشنا هستند. کسانی که خام گیاهخواری می کنند، معتقدند بدن انسان برای دریافت مواد طبیعی و خام از گیاهان طراحی شده است. آتش خواص مواد را از بین می برد و غذاها را سمی و بی خاصیت خواهد کرد. آن ها معتقدند دلیل تمام بیماری های انسان مصرف گوشت حیوانات و خوردن غذاهای پخته است. جالب است بدانید در بخشی از شاهنامه نیز چیزی شبیه به فواید گیاهخواری در داستان ضحاک نوشته شده است، با این مضمون که یکی از ترفندهای ابلیس برای به دام انداختن ضحاک این بود که انواع خورش ها را از گوشت حیوانات تهیه می کرد.

کتاب خام خواری؛ فلسفه تغذیه و تندرستی تاکید زیادی دارد که بیماری های مختلف و حتی صعب العلاج با استفاده از خام خواری کاملا برطرف شده یا بهبود زیادی پیدا می کنند.

بخشی از کتاب: چند سال اخیر خیلی کوشش نمودم یک مترجم خوب پیدا کرده که کتاب مرا از ارمنی یا از انگلیسی به فارسی ترجمه کند؛ ولی پیروز نشدم. چون گفته های من تازه است و کاملاً برعکس آن چه که تا به حال مردم شنیده اند. هر کسی را که امتحان کردم دیدم نمی تواند فکر مرا مطابق میل خودم بیان کند. به طور مثال وقتی من می نویسم شیر، ماست، کره، پنیر، گوشت و تخم مرغ نخورید، آن ها نخورید را بخورید می کنند، چون هزاران بار از دهان همه دانشمندان و پزشکان بخورید شنیده اند و خیال نمی کنند یک نفر دیوانهپیدا شود که به مردم توصیه کند این نوع غذاهای ارزنده را نخورند.

منبع: setare.com
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1058

به "چند کتاب که ممکن است با خواندن آنها گیاهخوار شوید!" امتیاز دهید

11 کاربر به "چند کتاب که ممکن است با خواندن آنها گیاهخوار شوید!" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند کتاب که ممکن است با خواندن آنها گیاهخوار شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید