چگونه با روش بلیچینگ می توان دندان را سفید کرد؟

به گزارش وبلاگ واحدی، ژل سفیدکننده به مدت تعیین بر روی دندان ها باقی می ماند. در بیشتر موارد استفاده از ژل سفیدکننده بر روی دندان ها در چند مرحله انجام می گردد.

چگونه با روش بلیچینگ می توان دندان را سفید کرد؟

چگونه با روش بلیچینگ می توان دندان را سفید کرد؟

بلیچینگ دندان (Tooth Bleaching) یکی از روش های سفید کردن دندان است که می تواند هم در خانه صورت پذیرد و هم در مطب از طریق پزشک. با چگونگی انجام بلیچینگ آشنا شوید.

قطعا هر فردی در زندگی خود بارها به جلوی آینه رفته و دندان های خود را نگاه نموده است. زرد بودن دندان ها حتی پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان باعث ناراحتی بیشتر افراد می گردد. پزشکان متخصص با دانستن علت این زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها و بعلاوه با بهره گیری از تکنیک های نو، راهکار های مختلفی برای سفید کردن دندان ها پیشنهاد داده اند. از راه های متداول و معمولی پیشنهادی از طریق دندانپزشکان می توان به سفید کردن دندان به روش بلیچینگ اشاره نمود. دانستن این که این روش چگونه انجام می گیرد و مزایای یا عوارض احتمالی آن پس از اعمال روی دندان چیست خالی از لطف نخواهد بود.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ که در فرهنگ لغات انگلیسی به معنای پرداخت است در اصل روشی است برای سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد خاصی همانند هیدروژن پراکسید. مواد اکسید نماینده به داخل ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ نموده و رنگیزه های رسوب نموده در بین هرم های مینائی را اکسید می نمایند.با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید نماینده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردهم اجرا شده و رنگ آن هم روشن تر می گردد.

انواع روش های بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ در خانه:

یک روش بلیچینگ ، بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) می باشد. دندانپزشک، قالب مخصوص را برای بیمار تهیه نموده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند.

بلیچینگ در مطب:

روش دیگر بلیچینگ ، بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) می باشد که از طریق دندانپزشک در مطب انجام می گردد. در این دندان پزشک از ژل سفیدنماینده بر روی سطح دندان ها استفاده می نماید. به این منظور دندان پزشک محلول سفیدنماینده را برای روی تمام سطح دندان ها قرار می دهد. در این شرایط ضروری است از ماده سفیدنماینده به صورت یکنواخت بر روی مینای دندان استفاده گردد تا به این ترتیب نتایج ایجاد شده طبیعی و یکپارچه باشند.

مهم است که ماده سفیدنماینده با لثه های بیمار تماس نداشته باشد. در صورتی که از این ماده به نحو صحیح استفاده نگردد، این محلول می تواند به بافت های نرم دهان آسیب وارد کند. به همین دلیل دندان پزشک از پوشش محافظ بر روی لثه ها استفاده می نماید. هنگامی که پوشش بر روی نواحی مورد نظر نهاده شد، دندان پزشک استفاده از ژل سفیدنماینده را آغاز می نماید.

ژل سفیدنماینده به مدت معین بر روی دندان ها باقی می ماند. در بیشتر موارد استفاده از ژل سفیدنماینده بر روی دندان ها در چند مرحله انجام می گردد. معمولاً به این منظور دندان پزشک از سه مرتبه قرار دادن ژل بر روی دندان ها در فواصل پنج تا ده دقیقه ای بین هر بار استفاده می نماید. این ژل برای مدت حدود 15 دقیقه قبل از پاک کردن آن و آغاز یک مرحله دیگر از درمان بر روی دندان ها باقی خواهد ماند.

سفید کردن دندان از طریق روش بلیچینگ

در بلیچینگ، دندان با یک ماده اکسیدان سفید می گردد. ماده بلیچینگ از خلل و فرج میکروسکوپی سطح دندان جذب شده و با یک سری تغییرات شیمیایی رنگ دندان را سفید می نماید. قابل ذکر است که در این روش به هیچ عنوان مینای دندان ساییده نمی گردد و آسیبی به بافت دندان نمی رسد. برای تاثیرگذاری بیشتر، از عامل گرما یا نور استفاده می گردد که بوسیله دستگاه مخصوصی که برای این منظور طراحی شده است فراوری می گردد.

مزایا و معایب روش های بیلیچینگ

بلیچینگ باعث سفید و روشن تر شدن دندان ها به اندازه 2 یا 3 یا 4 درجه می گردد. البته اندازه سفید شدن دندان ها بسته به جنس دندانها و نوع بدرنگی دندانها در افراد مختلف فرق دارد و در برخی از بدرنگی ها تاثیر بسیار زیاد و شگرف می گذارد. بلیچینگ در صورتی که با روش اصولی و صحیح و دقت لازم انجام گردد هیچگونه ضرر و اثر سوء نخواهد داشت و کاملا بی ضرر است. بعد از بلیچینگ ممکن است گاهی به طور موقت دندان ها یک اندازه حساس گردد که پس از چند روز بهبود می یابد. استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت در این گونه موارد توصیه می گردد.

موارد مصرف بیلیچینگ

بلیچینگ در مواردی استفاده می گردد که فرم و ساختار دندان مناسب و سالم است و فقط رنگ آن باید تغییر کند یعنی مثلا دندانی که پوسیدگی دارد یا پر از ترمیمهای معیوب و بد رنگ است احتیاج به درمانهای و ترمیمی دیگری علاوه بر بلیچینگ خواهد داشت موارد کاربرد شایع بلیچینگ تغییر رنگ ناشی از آب آشامیدنی (وجود فلوراید زیاد در آب) تتراسایکلین ، دندانهای سایش رفته ژنتیک ، افزایش سن ، رژیم غذایی و نیکوتین می باشد.

ماندگاری سفیدی دندان به روش بیلیچینگ چقدر است؟

این زمان بستگی به عملکرد بهداشتی شخص دارد و هر چقدرکه از مواد غذایی رنگ زا، نوشابه های رنگی، سیگار ودخانیات چای و قهوه کمتر استفاده نماید مدت ماندگاری رنگ بیشتر است . بطور میانگین مدت دوام سفید کردن دندانها شش ماه تا 3 سال ذکرشده است ولی باید توجه داشت که حتی با تیره تر شدن دندانها بعد از 2 تا 3 سال باز هم رنگدندان روشنتر از حالت اولیه خواهد بود.

دیگر سفید نماینده ها بر دندان چه تاثیری دارند؟

بسیاری از موارد افراد نمی دانند که علت تغییر رنگ دندان آن ها تنها از یک پوسیدگی ساده است. گاهی جرم دندانها بسیار سنگین است و لثه ها بشدت بیمار بدون تردید هیچ گونه سفید نماینده دندان اعم از لاک دندان، ژلهای متعدد، دهانشویه های سفید نماینده دندان، انواع خمیردندانهای سفید نماینده دندان و... نمی توانند این مشکل را بر طرف نمایند. در واقع شما برای پرداخت هزینه کمتر، متحمل یک هزینه بی علت جهت سفید کردن دندان خود شده اید.

لاک سفید نماینده دندان و انواع دیگر سفید نماینده ها که در داروخانه ها عرضه می شوند، درصد بسیار پایینتری از پراکسید هیدروژن را دارا هستند . بنابراین، سفید کردن دندانها به صورت تاخیری انجام می پذیرد. در ضمن این مواد چون بدون هیچ محافظی در دهان رها می شوند و کنترلی روی آنها نیست بنابراین با بزاق شسته شده و بلعیده می شوند که این مورد هم می تواند صدمات جدی به بدن فرد وارد کند. در ضمن این مواد غالبا حاوی ساخارین هستند که هر چند برای دندانها مضر نیست، اما سرطان زایی آن مدتهاست به اثبات رسیده و استفاده از آن در آمریکا ممنوع می باشد.

بعلاوه گفتنی است که در زنان حامله و شیرده و در افراد کمتر از 14 سال یا بیمارانی که نسبت به مواد سفید نماینده دندان آلرژی داشته باشند استفاده از این نوع سفید نماینده ها ممنوع می باشد.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1984

به "چگونه با روش بلیچینگ می توان دندان را سفید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با روش بلیچینگ می توان دندان را سفید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید