کارگردانانی که خیال بازنشستگی ندارند ، پیرمردهای هالیوود چگونه فیلم می سازند؟

به گزارش وبلاگ واحدی، خوبه...برو. خوبه...تمام. کلیفتون کالینز جونیور با این 4 کلمه سبک کارگردانی کلینت ایستوود را توصیف می نماید.

کارگردانانی که خیال بازنشستگی ندارند ، پیرمردهای هالیوود چگونه فیلم می سازند؟

خبرنگاران - سمیرا مصطفی نژاد: به گفته اطرافیان و بازیگران ایستوود، او هرگز فریاد نمی زند: اکشن و بعد از آن کات! او ترجیح می دهد همه چیز ساده، سریع و بی سروصدا باشد و به همین سیاق است که ایستوود تا به امروز که نزدیک به 90سال سن دارد، دست از کارگردانی فیلم های سینمایی برنداشته است؛ کارگردانی که درباره اش می گویند میان زندگی و دوربین روشن و خاموش برای او تفاوتی وجود ندارد. ایستوود بازیگری را از 25سالگی و کارگردانی را از 41سالگی شروع کرد و در دوران 48ساله کارگردانی اش، تقریبا هرسال یک فیلم و در برخی از سال ها 2 فیلم پیروز را کارگردانی نموده یا تهیه نماینده آن بوده است و کسی نمی داند چه زمانی قرار است با گفتن خوبه...تمام خود را بازنشسته کند.

ایستوود در پاسخ به این پرسش می گوید: هیچ وقت نخواهی فهمید که کی قرار است دست از کار بکشی، من از این کار لذت می برم. و این سبک زندگی و کار تنها مختص این ستاره هالیوودی خستگی ناپذیر نیست، بسیاری از کارگردانان دهه های 60و 70میلادی، امروز، در دهه هفتم یا هشتم زندگی خود همچنان تصوری از بازنشستگی و گوشه گیری از دنیا سینما ندارند و فعالانه رؤیاهای خود را در خلق تجربه های جدید دنبال می نمایند. حتی جورج لوکاس 75ساله که از سال2012 به صورت رسمی بازنشستگی خود را اظهار داشت، همچنان به عنوان مشاور و راهنما، نویسنده یا تهیه نماینده، به ویژه در مجموعه فیلم های جنگ های ستاره ای حضور دارد. او در سال 2015فیلمنامه جادوی عجیب را نوشت و به عنوان تهیه نماینده فیلم ایندیاناجونز حضور پیدا کرد. در سال 2018 نیز در فیلم های سولو: داستان یک جنگ ستاره ای و مجموعه ماندالوریان همکاری هایی کوتاه داشت.

مارتین اسکورسیزی که با فیلم طولانی مرد ایرلندی مانند همواره توجه منتقدان زیادی را به خود جلب نموده است، سال ها پیش در نشستی خبری در جشنواره فیلم مراکش2013 اظهار داشت که پس از ساختن چند فیلم دیگر، به بازنشستگی فکر خواهد نمود. او گفت: به شدت مشتاقم تا می توانم فیلم بسازم اما اکنون 71ساله هستم و تنها چند فیلم دیگر مانده تا بسازم. از آن مصاحبه تا به امروز، اسکورسیزی 77ساله دست کم 2فیلم بلند و 2فیلم مستند، یک فیلم کوتاه و یک اپیزود از مجموعه تلویزیونی وینیل را کارگردانی نموده است و دست کم 2پروژه فیلم بلند دیگر در دست دارد. به گفته منتقدان، هرچه سن اسکورسیزی بالاتر می رود، کارگردانی اش رادیکال تر می گردد.

گویی با یادگیری تکنیک های جدید بهره بردن از فناوری های جدیدالورود به صنعت سینما، عطش بیشتری برای تجربه های جدید در او ایجاد می گردد. علاقه شدید اسکورسیزی در استفاده از تجربه های جدید را در فیلم مرد ایرلندی می توان به خوبی مشاهده کرد، او یک تریلر جنایی معمولی را به پدیده ای جدید و جذاب تبدیل نموده است. اسکورسیزی از سال 1967تا به امروز نزدیک به 28فیلم بلند سینمایی را کارگردانی نموده و با توجه به در دست داشتن 2پروژه دیگر سینمایی در دست اجرا، به نظر نمی آید ادعای سال2013 او درباره بازنشستگی احتمالی اش اعتبار چندانی داشته باشد. شاید او نیز هنوز نمی داند که چه زمانی قرار است دست از کار بکشد.

پدرخوانده کارگردانی دنیا به تازگی 80ساله شده است. فرانسیس فورد کاپولا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان در قید حیات دنیا که فیلم های برنده اسکار و پرفروش زیادی را کارگردانی نموده است، همچنان رؤیاهای سینمایی زیادی دارد که می خواهد آنها را به واقعیت تبدیل کند. کاپولا، کارگردانی که فیلم هایش اسکارهای بسیاری را درو نموده است، نخل طلای کن و جوایز بسیاری از دیگر جشنواره ها را به دست آورده و فیلم هایش به شکلی شگفت آور تقریبا در تمامی کشورهای دنیا پرفروش شده اند، به اندازه کافی با وجه تاریک حرفه خود نیز آشنایی دارد.

شرکت فیلمسازی او زئوتروپ دست کم 2بار ورشکست شد و چند فیلمش تنها به اندازه ای فروش رفت که بتواند بخشی کوچک از هزینه های فراوری را پوشش دهد. و در روزهایی که او در صحنه حضور داشت، مانند زمانی که درحال ساخت فیلم اینک آخرالزمان بود، قطعا بارها و بارها به خاطر کارگردان بودنش به خود ناسزا گفته است، زیرا در زمان ساخت این فیلم هرچیزی که امکان خراب شدن را داشت، خراب شد و کل پروژه در آستانه نابودی نهاده شد. اما پیروزیت این فیلم در جشنواره کن و پس از آن سه گانه پدرخوانده او را به یکی از کارگردانان پیشرو در سینمای هالیوود نو تبدیل کرد. کاپولا 57سال است که مشغول فیلمسازی است، در طول این سال ها 30فیلم را کارگردانی نموده و در 37فیلم به عنوان تهیه نماینده حضور داشته است.

فیلم هایش در زمینه های مختلف 6 اسکار و 2 نخل طلای کن دریافت نموده اند و این کارگردان 80ساله، هنوز رؤیای دیگری برای حرفه سینمایی خود در پیش رو دارد: او به زودی ساخت پروژه مگالوپلیس یک افسانه علمی- تخیلی در نیویورک آینده را شروع خواهدکرد. کلینت ایستوود در زندگی حرفه ای غول هالیوودی دیگری نقشی کلیدی دارد و به گفته خود او، زندگی حرفه ای و بازنشستگی او بستگی به زمان بازنشستگی ایستوود دارد و این تقریبا به معنی هرگز است. استیون اسپیلبرگ در سال2012 در مصاحبه ای اظهار داشت هیچ برنامه ای برای بازنشستگی ندارد و تا زمانی که کلینت ایستوود به کارگردانی و فیلمسازی ادامه دهد، او نیز ادامه خواهدداد.

اسپیلبرگ رابطه طنزآمیزی در زمینه بازنشستگی با ایستوود دارد و هرسال از او می پرسد: خب کلینت! آماده ای سال جاری بازنشسته شوی؟ و او در پاسخ می گوید: نه. تو چطور؟ این کارگردان 72ساله در طول 60سال فعالیت حرفه ای خود 52فیلم را کارگردانی نموده و در 59فیلم به عنوان تهیه نماینده ظاهر شده است. نگاهی گذرا به سال های ساخت فیلم های اسپیلبرگ دلیل وابستگی اش به ایستوود برای تعیین زمان بازنشستگی را تعیین می نماید. اسپیلبرگ از سال1959 تقریبا هرسال یک فیلم ساخته است؛ درست مانند ایستوود و برای سال2020 نیز پروژه ای رمانتیک و موزیکال را در دست ساخت دارد؛ داستان وست ساید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 743

به "کارگردانانی که خیال بازنشستگی ندارند ، پیرمردهای هالیوود چگونه فیلم می سازند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردانانی که خیال بازنشستگی ندارند ، پیرمردهای هالیوود چگونه فیلم می سازند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید