کره ای ها از بازار موبایل ایران هم می فرایند؟

به گزارش وبلاگ واحدی، جابه جایی تابلوی برندهای کره ای به معنای خروج آنها از بازار کشور نیست و افزایش قیمت های هیجانی که با اهداف سودجویانه به دنبال این خبر در بازار موبایل به وجود آمده، کنترل می شوند.

کره ای ها از بازار موبایل ایران هم می فرایند؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، در روزهایی که مراکز خرید اصلی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و موبایل مانند خیابان جمهوری با تابلوهای ال جی و سامسونگ خداحافظی می نماید، سؤالات زیادی برای مصرف نمایندگان ایرانی این دو برند کره ای به وجود آمده است. پیغام اخطاری که روی موبایل های سامسونگ ظاهر شده و از محدودیت بعضی سرویس ها برای کاربران ایرانی خبر می دهد نیز این نگرانی را به وجود آورده که دسترسی به خدمات این دو برند، با خروج آنها از بازار ایران چه سرانجامی پیدا خواهد نمود؟

  • ال جی و سامسونگ از ایران خارج نشدند

محمدرضا عالیان مسئول روابط عمومی انجمن واردنمایندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این رابطه گفت: سامسونگ در ایران حاضر است، اما مدل فعالیتشان در ایران متفاوت شده و به دلیل تحریم ها مانند سابق نیست. پایین آوردن تابلوهای دو برند ال جی و سامسونگ، به دلیل تحریم هاست که مانع انجام تراکنش اقتصادی می گردد. این برندها به دلیل تحریم های بانکی نمی توانند پولی برای انجام فعالیت های خود به ایران منتقل نمایند.

وی اضافه نمود: فعالیت این دو برند در ایران متوقف نمی گردد، اما مدل و اندازه حضورشان در بازار کشور تغییر می نماید به گونه ای که نه مشمول تحریم آمریکا قرار گیرند و نه بازار ایران را بدون ایفای تعهداتشان رها نمایند. تعهدات پشتیبانی و خدمات پس از فروش برند سامسونگ کماکان پابرجاست.

  • جی پلاس، برندی جدید از گلدایران

مشتریان بازار موبایل که چند ماهی است با برند جدیدی به نام جی پلاس به عنوان فراورینماینده محصولات ایرانی آشنا شده اند، درباره ارتباط آن با ال جی، سؤالاتی دارند. بعضی گمان می نمایند جی پلاس همان ال جی سابق است و بعضی دیگر با تردید به عنوان یک برند ایرانی جدید به آن نگاه می نمایند.

عالیان در این رابطه گفت: گلدایران، سابق بر این، برند ال جی را در ایران داشته و حالا با توجه به اینکه فعالیت ال جی محدودتر شده و امکان تحویل قطعات و انجام تراکنش اقتصادی بین این دو شرکت وجود ندارد، برند جدیدی را معرفی نموده است. برند جی پلاس توسط گلدایران ثبت شده و خانواده ای از محصولات را فراوری می نماید که تمام طیف محصولات ال جی از جمله موبایل در آن وجود دارد.

  • موبایل های ساخت ایران قابل تحریم هستند؟

با وجود اینکه فراورینمایندگان ایرانی برای پاسخ به احتیاج بازار، به فراوری گوشی های تلفن همراه روی آورده اند، هنوز هم نگرانی هایی بابت تأثیر تحریم بر فعالیت های آنها و این بار در بخش نرم افزاری وجود دارد. کاربران گوشی های سامسونگ با پیغامی روبرو شده اند که می گوید خدمات گلکسی استور تنها تا 6 اسفند ماه در دسترسی کاربران ایرانی است. آیا ممکن است چنین محدودیت هایی این بار از طرف گوگل و درباره سیستم عامل اندروید، که موبایل های فراوری داخل نیز بر پایه آن ساخته می شوند، اعمال گردد؟

عالیان این احتمال را دور از ذهن دانست و گفت: تحریم خیلی با این موضوع مرتبط نیست. بیانیه اخیر سامسونگ درباره محدودیت استفاده از مارکت این برند، مربوط به خدمات پولی است که دلیل آن هم تحریم های بانکی است و خدمات رایگان سامسونگ همچنان بر جای خود باقی است و تغییر نخواهد نمود. در رابطه با اندروید نیز هنوز گوگل اطلاعیه ای صادر ننموده که بر اساس آن خدمات پولی به ایران محدود گردد. احتمال اینکه در بحث سیستم عامل موبایل های فراوری داخل نیز دچار اشکال شویم، کمی دور از ذهن است.

وی افزود: ایران نیز بخشی از بازار جهانی است و شرکت ها به این بازار، که در منطقه خاورمیانه بسیار بزرگ و پراهمیت است، چشم امید دارند. به همین دلیل به نظر نمی رسد بخواهند این بازار یا حتی بازار تکنولوژی ایران را از دست بدهند. البته می توانند بعضی محدودیت ها را ایجاد نمایند، اما نمی توانند به صورت دائم این فرآیند را تخریب نمایند یا از بین ببرند. باید این نکته را در نظر بگیرید که 60 درصد سهم بازار موبایل کشور در دست سامسونگ است و این سهم بازار بزرگ که گردش اقتصادی چندصد میلیون دلاری را برای سامسونگ ایجاد می نماید، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

  • رجیستری می گذارد موبایل قاچاق گردد؟

موضوع دیگری که از روابط عمومی انجمن واردات موبایل جویا شدیم، امکان خرید و فروش گوشی قاچاق در بازار بود. عالیان در این رابطه شرح داد: در یک سال گذشته، رویه واردات به وسیله معافیت های مسافری وجود داشت که از اواخر بهار محدود شد و تغییر کرد. در نتیجه فعالیت آن دسته از افرادی که از این رویه برای قاچاق استفاده می کردند، سخت شد. اوایل مهر ماه، معافیت های مربوط به واردات مسافری برداشته شد و واردات به این شیوه دیگر مانند گذشته به صرفه نبود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در این مدت، شرکت های واردنماینده واردات رسمی انجام می دادند، اما واردات موبایل برای افرادی که با استفاده از معافیت های مسافری اقدام به قاچاق می کردند، صرفه بیشتری داشت.

  • افزایش هیجانی قیمت ها در بازار موبایل

یکی دیگر از دغدغه های مردم، تغییر قیمت ها در بازار موبایل است. در چند روزی که خبر تغییر نحوه فعالیت سامسونگ و ال جی منتشر شده، شاهد افزایش قیمت در بعضی از مدل های پرطرفدار در بازار موبایل بودیم.

عالیان با تأکید بر اینکه مصرف نماینده نهایی، از رفتارهای هیجانی بازار متضرر می گردد گفت: انجمن واردنمایندگان برای تأمین احتیاج بازار کوشش می نماید فضای هیجانی بازار را مدیریت کند. متضرر نهایی چنین هیجان هایی مصرف نماینده است و انجمن می کوشد افزایش قیمت های هیجانی را که به دلیل سودجویی بعضی افراد به وجود آمده، کنترل کند. در حال حاضر برای تأمین بازار این برندها در ایران مسئله ای نداریم و مدل های متنوع این کالاها با وجود سختی های فراوان توسط واردنمایندگان به ایران می آید. به این ترتیب جای نگرانی برای مصرف نمایندگان نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 876

به "کره ای ها از بازار موبایل ایران هم می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره ای ها از بازار موبایل ایران هم می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید