کشف سیستم پیشرفته فیلتراسیون آب در یک شهر باستانی مایان

به گزارش وبلاگ واحدی، با ظهور نخستین شهرها هزاران سال پیش در بین النهرین، سیستم های آبی برای تامین مداوم جمعیت در حال رشد شهری بسیار مهم شدند. رومیان باستان قنات های عظیمی را بنا کردند؛ یونانی ها لوله کشی تحت فشار را توسعه دادند و مایاها که شاید برای اهرام پلکانی مشهور باشند، در این میان برای توسعه استفاده پیشرفته از آب فعالیت گسترده داشتند.

کشف سیستم پیشرفته فیلتراسیون آب در یک شهر باستانی مایان

رسوبات کوارتز و زئولیت که محلی برای مخزن نیست، نشان می دهد که مایاها از این مواد معدنی برای تصفیه منبع آب آشامیدنی خود استفاده نموده اند. این دو ماده معدنی یکی از اجزای مهم فیلتراسیون مدرن است که نشان می دهد، مایاها قرن ها از زمان خود جلوتر بوده اند.

بسیاری از شهرهای مایا بر روی پایه های سنگ آهک متخلخل ساخته شده اند؛ بنابراین آب های زیرزمینی اغلب مجبور به راهنمایی از جای دیگر شدند. بعضی از شهرهای مایا مانند پالنکه دارای شبکه های قنات هستند. در تیکال نیز آب در 10 مخزن تامین نماینده شهر جمع آوری شد. محققان دانشگاه سین سیناتی رسوبات یکی از این مخازن را نمونه برداری و آزمایش کردند و مواد معدنی که در نمونه ها یافتند آن ها را متعجب نموده است.

به نظر می رسد مخزن Corriental دارای رسوبات کوارتز و زئولیت در لایه های قابل شناسایی است. با توجه به قدمت کربن مواد اطراف، قدمت این لایه ها بین 965 تا 2 هزار و 185 سال قبل است. این بدان معناست که رسوبات احتمالا در طول عمر این شهر یعنی در حدود 400 سال قبل از میلاد تا 900 سال مسیح اضافه شده اند. واضح است که افزودن آنها به عمد بوده است و محققان فرض می نمایند که مواد معدنی از یک سفره سنگ آتشفشانی در حدود 18 مایلی تیکال منشا گرفته اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1501

به "کشف سیستم پیشرفته فیلتراسیون آب در یک شهر باستانی مایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سیستم پیشرفته فیلتراسیون آب در یک شهر باستانی مایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید