آترواسکلروز یعنی چه؟

به گزارش وبلاگ واحدی، هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ های بدن شما تجمع یابد موجب تنگی آنها می شود و عبور جریان خون سخت می شود که به این حالت تصلب شریان یا همان آترواسکلروز می گویند. این شرایط به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ ها) و در نتیجه بروز حمله قلبی یا درد قفسه سینه منجر می شود.

آترواسکلروز یعنی چه؟

آترواسکلروز یعنی چه؟

دکتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص بیماری های قلب و عروق

هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ های بدن شما تجمع یابد موجب تنگی آنها می شود و عبور جریان خون سخت می شود که به این حالت تصلب شریان یا همان آترواسکلروز می گویند. این شرایط به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ ها) و در نتیجه بروز حمله قلبی یا درد قفسه سینه منجر می شود.

وقتی دیواره داخلی یک سرخرگ آسیب می بیند یک نوع از سلول های خونی به نام پلاکت در محل های صدمه دیده بسیار کوچک گردهم می آیند. رسوبات چربی هم در این نقاط تجمع می یابند. در ابتدا رسوبات فقط شامل هزارها سلول حاوی چربی هستند اما با پیشرفت این فرآیند آنها به لایه های عمیق تر دیواره سرخرگ تهاجم کرده و موجب ایجاد بافت زخم و رسوب پلاک می شوند. مشخصه اصلی تصلب شریان، تجمع مقادیر بیشتری از رسوب چربی (پلاک) است.

مهم ترین خطر این رسوبات، تنگ شدن مجرای رگی است که خون در آن جریان می یابد. وقتی این حالت روی می دهد بافت های بدن که از طریق سرخرگ مبتلا تغذیه می شوند، سهم کافی خود را از خون دریافت نمی کنند به خصوص حین ورزش که این نیاز افزایش می یابد، این احتمال هم وجود دارد که قطعه ای از رسوبات چربی از جدار رگ کنده شده و با جریان خون حرکت کرده و در مکانی دورتر یک سرخرگ را مسدود کند. به این حالت آمبولی سرخرگی می گویند.

آترواسکلروز نوع دیگری از آرتریو اسکلروز است اما هر دو واژه اغلب به جای هم استفاده می شوند. واژه آرتریو اسکلروز به سخت شدن سرخرگ اشاره دارد. بدن شما قادر است تا حدی خود را در برابر خطر باریک شدگی سرخرگ محافظت کند. این کار را از طریق تولید تدریجی ارتباطات سرخرگی نو که خون را از اطراف ناحیه تنگی منحرف می کنند انجام می دهد. به این حالت گردش جانبی یا موازی می گویند.

در صورت ابتلا به مقادیر قابل توجه آترواسکلروز در یک بخش از بدن احتمال وجود درجاتی از این بیماری در دیگر قسمت های بدن هم وجود دارد. به نام مثال فردی که در ناحیه اندام های تحتانی خود گردش سرخرگی ضعیف دارد به دلیل وجود تنگی مشابه در سرخرگ های کرونر نسبت به آنژین یا حمله قلبی مستعدتر است.

در درمان این بیماری از شیوه های خاصی به منظور باز کردن نواحی باریک شده سرخرگ و یا از عمل جراحی به منظور عبور میان بر از روی پلاک ها استفاده می شود. همراه با آن اقداماتی برای کنترل تجمع پلاک ها در آینده انجام می شود. این روش ها شامل نکات تغذیه ای و احتمالا مصرف دارو است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1938

به "آترواسکلروز یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آترواسکلروز یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید