آتش نشانان یزد سریعترین های کشور می شوند، جانمایی ایستگاه های یزد مناسب نیست

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران/یزد رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد از کوشش برای کاهش میانگین زمان رسیدن آتشنشانان در محل حریق در راستای تحقق منظره این سازمان اطلاع داد و یکی از چالش ها در این خصوص را جانمایی نامناسب ایستگاه های آتش نشانی در این شهر خواند.

آتش نشانان یزد سریعترین های کشور می شوند، جانمایی ایستگاه های یزد مناسب نیست

آتشپاد سید محمد میرجلیلی امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران و گرامیداشت روز هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی به تصویب منظره 10 ساله آتش نشانی یزد از سوی شورای سازمان آتش نشانی، گفت: بر اساس این منظره، آتش نشانی یزد تا افق 1410 باید به سازمانی استراتژی محور، هوشمند و سریع در سطح کشور تبدیل گردد.

وی از طراحی و تدوین چهار راهبرد برای تحقق این منظره اطلاع داد و یکی از این راهبردها در جهت ارتقای کیفیت خدمات سازمان را کاهش میانگین زمان رسیدن آتشنشانان به محل وقوع حادثه خواند و توضیح داد: به همین دلیل طی روزهای آینده اپلیکیشن آتش نشان(sos) روی سایت شهرداری یزد به آدرس yazd.ir جهت استفاده عموم بارگذاری خواهد شد تا در جهت اعلام دقیق موقعیت و نوع حریق از سوی شهروندان تسهیل صورت گیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر میانگین زمان رسیدن عوامل آتش نشانی در محل حریق منازل 4 دقیقه و 10 ثانیه و در حریق اماکن تجاری 3 دقیقه و 40 ثانیه است، ابراز امیدواری کرد که با فراگیر شدن و بهره برداری مطلوب از این نرم افزار قابل نصب روی تلفن های همراه شاهد کاهش 30 تا 40 ثانیه این زمان حیاتی که معادل ساخت دو ایستگاه آتش نشانی نو در شهر است، باشیم.

میرجلیلی ایجاد راهبندهای هوشمند برای تردد خودورهای آتشنشانی و بعلاوه هماهنگی با سازمان فاوا شهرداری برای ایجاد جهت سبز(سبز کردن چراغ های هدایت در جهت خودروهای آتشنشان) را از دیگر این اقدامات در دست اجرا به همین منظور برشمرد.

وی اعلام کرد: در هفته جاری و به مناسبت روز آتش نشانی دوازدهمین ایستگاه آتش نشانی شهر یزد در منطقه مهرآوران مورد بهره برداری رسمی قرار خواهد گرفت، گفت: هرچند در حال حاضر تعداد ایستگاه های شهر براساس سرانه جمعیتی مناسب است ولی هنوز هم به دلیل جانمایی نامناسب ساخت ایستگاه های آتشنشانی در شهر یزد و حومه، زمان رسیدن به بالغ بر سه هزار هکتار از این منطقه ها بیش از 5 دقیقه زمان می برد که به همین دلیل اصلاح جانمایی ایستگاه ها را در دست اقدام داریم.

به گفته این مسئول، براساس اعلام مشاور برای شهر یزد با جمعیت 900 هزار نفر نه جمعیت کنونی 600 هزار نفری، تعداد 14 ایستگاه آتش نشانی کفایت می نماید که در افق طرح منظره سازمان دیده شده است.

آتشپاد میرجلیلی یکی دیگر از راهبردهای اصلی جهت منظره 10 ساله این سازمان را ارتقای مهارت ها و توانایی نیروهای آتش نشانی جهت مدیریت مطلوب امداد و نجات در محل حادثه و حریق ذکر کرد و گفت: به همین دلیل علاوه بر آموزش مداوم پرسنل که اخیراً با اعزام 10 نفر از یزد به دوره های آموزشی بین المللی امدادو نجات در تهران دنبال شد، تنها از مهرماه 98 تا به امروز بالغ بر 17 میلیارد تومان تجهیزات و ماشین آلات برای ایستگاه های آتشنشانی یزد خریداری شده و امسال هم انعقاد خرید چهار میلیارد تومان تجهیزات را در دست اقدام داریم.

وی ضمن اشاره به اقداماتی نظیر ایمن سازی پارک ها، در حال انجام بودن سیستم اطفای حریق بازار سنتی یزد و بهسازی میدان عملیات آتش نشانی شهر، از اتصال ارت تمام دکل های بی سیم سازمان در جهت سومین رویکرد این سازمان یعنی کاهش حوادث پرسنلی خواند و اضافه کرد: جهت حفظ سلامت پرسنل تنها در امسال یک میلیارد تومان تجهیزات حفاظت فردی با بالاترین سطح استانداردهای بین المللی خریداری شده که از نظر سازمان آتش نشانی یزد را جزو برترین سازمان های آتش نشانی کشور نموده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد راهبرد چهارم منظره 10 ساله این سازمان را کاهش حوادث و حریق برشمرد و گفت: آتش نشانی تنها یکی از سازمان های موثر در این رابطه است و هرچند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری هم در این راستا برگزاری جشنواره شهر ایمن را دنبال می نماید ولی به نظر آتش نشانی و شهرداری در این مقوله تنها هستند و سایر دستگاه ها و به ویژه رسانه ها باید به یاری بیایند.

میرجلیلی در ادامه به امار حوادث و رحیق های شهر یزد طی شش ماهه نخست امسال هم اشاره و اعلام کرد: در این مدت 1037 مورد حادثه شامل 510 مورد به دام اندختن حیوانات موذی، 155 مورد محبوس شدن افراد، 75 مورد حبس شدن در آسانسور، 73 مورد تصادفات و واژگونی خودرو، 22 مورد گیر کردن اعضای بدن و 41 مورد حوادث مربوط به انگشتر و زیورآلات حلقوی، 14 مورد نشتی گاز و هشت مورد ریزش چاه و غیره رخ داده است.

وی اضافه کرد: بعلاوه در شش ماهه ابتدایی امسال 818 مورد حریق در شهر یزد رخ داده که دلیل 235 مورد از انها سهل انگاری و رعایت نکردن ایمنی، 153 مورد عمدی و همراه با سوءنیت و 150 مورد هم با هدف پاکسازی محیط روی داده است.

این مسئول در خاتمه هم اعلام کرد: در این عملیات ها 91 نفر مجروح، 9 نفر فوتی و 357 نفر از شهروندان نجات یافته اند و تنها دو نفر از آتش نشانان دچار مصدومیت تقریباً جزئی شده اند، ضمن این که بیماری کرونا هم از ابتدا تا به امروز هیچگاه آتش نشانی یزد را برخلاف بعضی شهرهای کشورمان دچار بحران نیروی انسانی ننموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1953

به "آتش نشانان یزد سریعترین های کشور می شوند، جانمایی ایستگاه های یزد مناسب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش نشانان یزد سریعترین های کشور می شوند، جانمایی ایستگاه های یزد مناسب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید