اخراج ترکیه از ناتو بدلیل حضور در درگیری قره باغ، ملاقات وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرگزاری خبرنگاران-نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا و عضو مجلس نمایندگان بدلیل حضور کشور ترکیه در درگیری قره باغ خواهان اخراج این کشور از ناتو شد.

اخراج ترکیه از ناتو بدلیل حضور در درگیری قره باغ، ملاقات وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته ملی ارمنی های آمریکا با انتشار پیامی در فضای توییتر نوشت:

تولسی گابارد، نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا و عضو مجلس نمایندگان به دلیل حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در درگیری قره باغ خواستار حذف ترکیه از ناتو شده است.

در قطعنامه جدید حملات ترکیه به نیرو های نظامی آمریکا محکوم شده است.

از سوی دیگر نیز، حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در درگیری قره باغ، با مواضع ناتو مغایرت دارد.

آن ها همچنین از حضور شبه نظامیان مورد حمایت آنکارا در قره باغ و همچنین شرکت هواپیما های اف -16 ترکیه در عملیات در منطقه جنگ اطلاع دادند.

ملاقات وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو

یک نشریه آمریکایی از ملاقات وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان با وزیر امور خارجه آمریکا در آدینه آینده در واشنگتن در خصوص درگیری های قره باغ اطلاع داد.

به گزارش پولتیکو، درحالی که انتقادهای دموکرات ها از دولت دونالد ترامپ به دلیل واگذاردن صحنه دیپلماسی برای حل منازعه قره باغ کوهستانی به روسیه ادامه دارد، قرار است روز آدینه وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن با همتایان جمهوری آذربایجانی و ارمنستانی ملاقات کند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و وزیر خارجه ارمنستان دو کشوری که بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در جنگ به سر می برند، قرار است روز آدینه به صورت جداگانه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن ملاقات نمایند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: معین نیست که فرستادگان (وزرای خارجه باکو و ایروان) با یکدیگر ملاقات نمایند یا اینکه آیا مقام های آمریکایی کوشش نمایند که مقدمات برگزاری یک نشست سه جانبه (بین وزرای خارجه آمریکا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) را فراهم نمایند اما سفر هم زمان آن ها نشان دهنده این است که ایالات متحده در حال تقویت کوشش هایش به منظور کاستن از این منازعه است که طبق گزارش ها، از اواخر سپتامبر صدها کشته از نظامیان و غیرنظامیان برجای گذاشته است.

سفر وزرای خارجه باکو و ایروان به واشنگتن، تنها چند روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ، فرصتی برای دولت ترامپ به منظور نشان دادن کوشش خود جهت ایفای نقش رهبری دنیای است.

گفته می شود که قرار است صبح آدینه به وقت واشنگتن ابتدا جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با پمپئو ملاقات دوجانبه داشته باشد و به فاصله کوتاهی بعدازاین ملاقات، زهراب مناتسکانیان وزیر خارجه ارمنستان با همتای آمریکایی ملاقات کند.

الین سلیمانوف سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا روز دوشنبه (دیروز) در یک مصاحبه، احتمال ملاقات بایراموف با مناتسکانیان در جریان سفر آن ها به واشنگتن را رد نکرد.

به گفته او، جمهوری آذربایجان و ارمنستان می توانند به زودی مذاکرات معنادار به منظور حل منازعه را از سر بگیرند.

سفیر باکو در واشنگتن اضافه کرد: ما خواستار یک گفت وگوی واقعی هستیم.

واروژان نرسسیان سفیر ارمنستان در آمریکا هم در اظهاراتی از مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره منازعه قره باغ کوهستانی و انتقادهایش از مواضع ترکیه تمجید کرد.

سفیر ایروان در واشنگتن که کشورش طبق قوانین بین المللی اراضی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی را اشغال نموده است، اضافه کرد: ما هیچ جایگزینی برای حل مسالمت آمیز این منازعه بر اساس سازش و توافقات دوجانبه نمی بینیم.

میزبانی پمپئو از وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی انجام می گیرد که پیشتر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از انفعال دولت ترامپ در قبال منازعه قره باغ کوهستانی و واگذاشتن صحنه دیپلماسی به مسکو شدیداً انتقاد نموده بود.

در صحنه تحولات میدانی، درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد درحالی که دو طرف تا به امروز دو بار با میانجیگری مسکو بر سر آتش بس توافق نموده اند.

دور جدیدی از تنش ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ 27 سپتامبر (6 مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی شروع شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می نمایند و این درگیری ها همچنان ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان از ادامه درگیریها در چند محور در قره باغ اطلاع داد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه شنبه در باره ادامه درگیریها میان نیروهای این کشور و ارمنستان در چند محور مختلف در منطقه مورد مناقشه قره باغ اطلاع داد .

به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذبایجان دیروز و بامداد امروز درگیریها در محورهای آقدره - آقدام ، فضولی - هادروت -جبرایل و قوبادلی - زنگیلان میان نیروهای این کشور و ارمنستان ادامه داشته است .

بنابر این گزارش، نیروهای ارمنستان مواضع واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان را با توپخانه و دیگر سلاح های سنگین مورد هدف قرار داده، ولی بر اثر اقدام متقابل نیروهای جمهوری آذربایجان، آنها متحمل تلفاتی شدند .

این گزارش با اشاره به کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان بر شرایط عملیاتی در کل خط مقدم جبهه، در خصوص عقب نشینی نیروهای ارمنی در چند محور منطقه مورد مناقشه قره باغ اطلاع داد .

درگیری های نظامی میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان 24 روز است که ادامه دارد و با وجود این که طرفین در این مدت دو بار در باره آتش بس توافق کردند، ولی عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ همچنان ادامه دارد

جمهوری آذربایجان اعلام نموده که در جریان این درگیری ها توانسته کنترل بر بعضی مناطق در قره باغ که 27 سال پیش از سوی نیروهای ارمنی اشغال شده بود، برقرار کند .

روسیه: با ترکیه درباره حضور مزدوران خارجی در قره باغ صحبت می کنیم

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقایی تأکید کرد که در جریان تماس های طرف روسی با مقامات ترکیه، موضوع حضور مزدوران سوری و لیبیایی در منطقه درگیری های قره باغ مطرح می شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری نووستی، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی بیان کرد که مقامات مسکو در تماس های خود با طرف ترکیه ای، موضوع حضور مزدوران سوری و لیبیایی در منطقه درگیری های قره باغ را مطرح می نمایند.

بوگدانوف در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: قطعاً ما در حال بحث و آنالیز همه مسائل مربوط به مناقشه قره باغ، از جمله حضور مزدوران خارجی در این منطقه هستیم و این موضوع در تماس ها با مقامات آنکارا مطرح می شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا طرف روسی در جریان تماس ها با طرف ترکیه ای، به غیرقابل قبول بودن مشارکت مزدورانی از سوریه و لیبی در منطقه درگیری های قره باغ اشاره می نماید، تأیید کرد: مسلماً چنین است.

پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه از دست یابی به اطلاعاتی درباره انتقال نیروهای تروریستی گروه های مسلح غیرقانونی خارجی، به ویژه از سوریه و لیبی، برای شرکت در درگیری های نظامی در قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی عمیق نموده بود. مقامات مسکو ابراز اطمینان نموده اند که چنین فرایند اوضاعی نه تنها منجر به تشدید تنش در منطقه درگیری می شود، بلکه تهدیدهای طولانی مدتی برای امنیت همه کشورهای منطقه بوجود خواهد آورد.

مقامات بلندپایه ارمنستان نیز بارها، اقدام ترکیه در استفاده از مزدوران خارجی و حضور نیروهای نظامی این کشور در جبهه جنگ طرف آذربایجانی را محکوم نموده و خواستار تحقیقات جامعه دنیای در این باره شده اند.

قره باغ از دنیا خواست استقلالش را به رسمیت بشناسد

وزیر خارجه منطقه قره باغ خواستار به رسمیت شناختن استقلال این منطقه موردمناقشه از سوی دیگر کشورهای دنیا شد.

وزیر خارجه جمهوری خود خوانده آرتساخ خواستار به رسمیت شناختن استقلال این منطقه از سوی جامعه دنیای شد.

وزارت خارجه جمهوری خود خوانده ناگورنو قره باغ در بیانیه بیان کرد مسیس مایلیان، وزیر خارجه جمهوری خود خوانده قره باغ در جلسه ای با دیپلمات های خارجی سرشناس در ارمنستان حضور یافته و آن ها را به رسمیت شناخت استقلال این منطقه فراخوانده است.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به سرانجام دوران شوروی سابق باز می شود؛ زمانی که کشتار سومقاییت (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن موقع، در اواخر فوریه 1988 هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

منطقه ناگورنو قره باغ در جنوب شرق جمهوری آذربایجان از نظر سازمان ملل متحد، بخشی از خاک این کشور به شمار می آید، اما بیش از یک ربع قرن است که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان قرار گرفته است.

ترکیه مانع توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نخست وزیر ارمنستان تاکید نمود: نظام ترکیه از اجرای توافق منطقه مورد منازعه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان جلوگیری می نماید.

ترکیه مانع اجرای توافق آتش بس میان آذربایجان و ارمنستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، نیکول پاشینیان گفت: ما مطمئن هستیم که تا به امروز نتوانسته ایم، بیانیه مسکو را به سبب وجود گروه هایی که به صورت گسترده ای مانع انجام این توافق می شوند، اجرایی کنیم. در وهله نخست ترکیه قرار گرفته است. وی همچنین تاکید نمود، نظام ترکیه با هر ابزاری کوشش می نماید، بیانیه مسکو را ناکام بگذارد.

درخواست شورای امنیت از آذربایجان و ارمنستان برای احترام به آتش بس

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جلسه غیرعلنی از ارمنستان و آذربایجان خواستند که به آتش بس جدید در قره باغ احترام بگذارند.

به گزارش اسکای نیوز، در این نشست که به درخواست فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار گردید، 15 عضو شورای امنیت مجدداً فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را درباره احترام دو طرف درگیر به آتش بس انسانی که از روز یکشنبه لازم الاجرا شد، تکرار کردند.

یک دیپلمات در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت: همه یک دیدگاه مشترک دارند؛ اوضاع بد است و هر دو طرف باید عقب نشینی نمایند و به درخواست های دبیرکل برای آتش بس پاسخ دهند.

به گفته دیپلمات ها، روسیه که در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، مشغول کار روی صدور بیانیه ای است که خواستار تعهد به آتش بس است.

پیش نویس بیانیه ای که انتظار می رود اعضای شورا در این هفته بر روی آن توافق نمایند، همچنین از ارمنستان و آذربایجان خواسته است که مذاکرات تحت حمایت گروه مینسک را از سر بگیرند.

روسیه ، فرانسه و ایالات متحده ریاست گروه مینسک را دارند؛ گروهی که در سال 1992 توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا برای یافتن راه حلی برای این درگیری منطقه ای تأسیس شد.

قرار بود آتش بس بشردوستانه از نیمه شب یکشنبه - دوشنبه (ساعت 20:00 به وقت گرینویچ یکشنبه) شروع شود ، اما وزارت دفاع آذربایجان صبح روز دوشنبه گفت که نیروهای جدایی طلب ارمنستان اقدام به نقض آتش بس کردند.

ارمنستان نیز متقابلا آذربایجان را به نقض آتش بس متهم می نماید

تأکید لاوروف بر لزوم توقف فوری درگیری های نظامی در قره باغ

وزیر خارجه روسیه با غیرقابل قبول خواندن حملات به تأسیسات غیرنظامی، خواستار توقف سخنان جنگ افروزانه، توقف فوری درگیری ها و شروع مذاکره برای دستیابی به توافق بر سر مفاد کلیدی تثبیت اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی شد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در سرانجام مذاکرات خود با ماریا پیچینوویچ-بوریچ دبیرکل شورای اروپا در مسکو، حملات به زیرساختارهای غیرنظامی در منطقه قره باغ کوهستانی را غیر قابل قبول خوانده و بر ضرورت متوقف شدن اظهارات جنگ افروزانه و توقف فوری درگیری ها در این منطقه تأکید کرد.

وی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی گفت: یک گام برای سرانجام دادن به وخامت اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی لازم است: باید همزمان با سرانجام دادن به سخنان تند و جنگ افروزانه، درگیری های نظامی و به خصوص حملات به اهداف غیرنظامی که به هیچ وجه قابل قبول نیست، متوقف شود.

علاوه بر این، لاوروف تأکید کرد که در حال حاضر، مهمترین مسئله برقراری آتش بس فوری در منطقه درگیری های و متقاعد کردن طرفین درگیری ای قره باغ برای دستیابی به توافق بر سر مفاد کلیدی که امکان تثبیت اوضاع در این منطقه را در طولانی مدت و اطمینان از تأمین امنیت حمل و نقل و ارتباطات است و این مسئله باید نه تنها در قره باغ، بلکه در سرزمین های مجاور نیز رعایت شود.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین یادآور شد که غلبه بر بحران سیستمی در شورای اروپا که مربوط به محدودیت حقوق هیئت نمایندگی روسیه در مجمع پارلمانی سازمان است، غیرقابل قبول بودن اعمال فشارها و تهدید را به خوبی نشان داده است.

به گفته لاوروف، سفر دبیرکل به مسکو، نماد شکست خط مشی بحران سیستمی است که شورای اروپا در سال های 2014 الی 2019، به خاطر اقدامات غیرقانونی و غیرقابل توجیه بعضی اعضای این سازمان درگیر آن بود.

روسیه: حضور عناصر سوری و لیبیایی در قره باغ قابل قبول نیست

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور با دولت ترکیه در خصوص حضور عناصر سوری و لیبیایی در جنگ قره باغ کوهستانی گفت و گو می نماید.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی با بیان اینکه مسکو از حضور تروریست ها در منطقه قره باغ کوهستانی نگران است، مدعی ورود 1000 تروریست در روز آدینه به جمهوری آذربایجان شد. او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مسکو با آنکارا در خصوص مشارکت عناصر مزدور لیبیایی و سوری در درگیری های منطقه قره باغ گفت و گو می نماید و حضور این عناصر برای روسیه قابل قبول نیست.

بوگدانوف همچنین مدعی شد که قرار است گروه جدیدی از عناصر تروریستی به درگیری های قره باغ اعزام شوند. پیش از این نیز کشورهای ارمنستان، روسیه و فرانسه، مدعی حضور تروریست ها به خصوص از مبدأ سوریه در جمهوری آذربایجان شده بود. چهارشنبه هفته نیز منابع معارض سوریه به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفتند که ترکیه قراردادهای شش ماهه با این عناصر امضاء نموده و این عناصر از ماه ژوئن (نزدیک به چهار ماه قبل از شروع جنگ) به جمهوری آذربایجان اعزام شده اند.

این خبرها در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته در سخنانی، هر گونه اعزام شبه نظامیان سوری به جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد و گفت که آن ها خودشان کارهای مهم تری در سوریه دارند. دور جدیدی از تنش ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ 27 سپتامبر (6 مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی شروع شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می نمایند و این درگیری ها تا امروز ادامه داشته و جمهوری آذربایجان تأکید نموده است که ارمنستان باید از منطقه قره باغ خارج شود.

پاشینیان: ارمنستان در مقابل توسعه طلبی ترکیه ایستاده است

نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به این سوال که آیا شواهدی دال براستفاده از این مسلح سوری در جنگ قره باغ دارد، گفت: ما ویدئوهای تبلیغاتی از نیروهای جهادی در مناطق عملیاتی بوسیله سیستم های خاص تهیه شده در دست داریم و نیز اجساد چند تن از آنان را

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در تبادل نظر با نشریه کوریرا دالسرا در پاسخ به این سوال که چرا باکو شما را متهم می نماید گنجه را مجدداً هدف قرار داده اید و شما آذربایجان را در بمباران استپاناکرت(خان کندی) و روستاهای اطراف متهم می سازید، گفت: ترکیه همان راهبردی را که در دریای مدیترانه علیه یونان و قبرس و یا در لیبی، سوریه و عراق بکار گرفته است، در قفقاز جنوبی هم در پیش گرفته است.

وی اضافه کرد: این سیاستی توسعه طلبانه است. اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حین مذاکرات آتش بس گفت که مایل نیست آذربایجان جنگ را متوقف کند. این جنگ بدون دخالت ترکیه شروع نمی شد. ترکیه آذربایجان را برای حمله علیه آرتساخ(قره باغ) ترغیب نموده است. ارتشیان ترکیه در حملات شرکت دارند. ولی نه تنها آنان، آذربایجانی ها از نیروهای جهادی منتقلی از سوریه نیز بهره می برند. آنان تروریستهای اعزامی از سوی ترکیه هستند.

نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به این سوال که آیا شواهدی دال براستفاده از این افراد مسلح در دست دارید؟ گفت: ما ویدئوهای تبلیغاتی از نیروهای جهادی در مناطق عملیاتی بوسیله سیستم های خاص تهیه شده در دست داریم و نیز اجساد چند تن از آنان را. هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد. شواهد منتشر شده است. با استفاده از برنامه های خاصی امکان تحلیل تصاویر فراهم و معین شده که تصویر برداریها در کدام یک از مناطق صورت گرفته است، این دیگر مسلم است که آنان در جریان عملیات رزمی به خط مقدم آورده شده اند.

پاشینیان با اشاره به اینکه تروریستهای سوری خود این تصویربرداری را که بعدها در فضای مجازی انتشار یافته، گرفته اند، توضیح داد: این اسناد و شواهد از سوی روسیه، فرانسه و دیگر کشورها پذیرفته شده است. هدف معین است، ترکها مایل به انجام نسل کشی دیگری علیه ارامنه هستند. من از خودم و جامعه دنیای سئوال می کنم چگونه آتش بسی می توانیم با این تروریستها منعقد کنیم.

وی مدعی شد که ما مورد حمله قرار می گیریم و باید از خود دفاع کنیم. مانند هر ملتی که نابودی تهدیدش می نماید.

نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا برای توقف درگیریها به چه اقداماتی باید انجام دهد، نیز گفت: تنها یک راه برای توقف درگیریها وجود دارد و آن شناسایی رسمی و بین المللی آرتساخ(قره باغ) بر اساس اصل جدائی برای نجات است. امکان دیگری وجود ندارد. در غیر اینصورت در مناطق تحت کنترل آذربایجان، ارامنه مورد تجزیه های قومیتی قرار خواهند گرفت و آن به این دلیل است که ارمنیان تنها مانع توسعه ترکیه به سمت شمال شرق و جنوب شرق هستند.

پاشینیان ادامه داد: تعدادی خبرنگار خارجی به اینجا آمدند، ولی ما نمایندگانی از دستگاههای دیپلماسی خارجی را در اینجا ندیدیم. من از ایتالیا انتظار دارم که انتقال تروریستها به آذربایجان از سوی ترکیه را رسماً اعلام کند. ساکنان قره باغ قربانی یک بحران جدی انسانی هستند، امری که باید جامعه دنیای و ایتالیا مد نظر داشته باشند. زیرا اگر ارتش آذربایجان به منطقه بازشود هیچ یک از ارامنه نجات پیدا نخواهند کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1354

به "اخراج ترکیه از ناتو بدلیل حضور در درگیری قره باغ، ملاقات وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخراج ترکیه از ناتو بدلیل حضور در درگیری قره باغ، ملاقات وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید